Vesti
12. 08. 2010.
Novinarstvo kao zamorče
MedijiHoće li naš ritual, potreba i jutarnje zadovoljstvo uz kafu – novine i dalje samo koštati na kiosku ali ne i na Internetu?
Sudeći prema odgovoru američke štampe na potez „Tajmsa”, koji je krajem juna počeo da naplaćuje za svoj onlajn sadržaj, izdavači ne žure da kopiraju britanski list i uvedu ovu rizičnu novinu.
– Ne nameravamo da naplaćujemo pristup našem sajtu – objašnjava za „Politiku” Sem Medis, zamenik izvršnog urednika najtiražnijih američkih novina „Ju-Es-Ej tudej”.
– Možemo da opstanemo onako kako poslujemo sada, znači od prodaje štampanih izdanja i prihoda od reklama, kako onih u štampi tako i onih na netu. Ipak, kako dodaje Medis, uredništvo pažljivo posmatra šta se dešava kod konkurencije i traži najbolji model za privlačenja većeg broja čitalaca i oglašivača. I pored toga što se brojni listovi žale na pad tiraža, „Ju-Es-Ej tudej” nema problema sa gubitkom čitalaca. Prosečan tiraž im je u aprilu bio 1,8 miliona primeraka, dok je sajt dnevno posećivao 2,1 milion korisnika. Broj onih koji su u junu posećivali njihove strane na Internetu skočio je za 26 odsto.
– To ipak ne znači da ćemo sedeti skrštenih ruku. U stvari, neke manje, lokalne novine iz korporacije koja izdaje „Ju-Es-Ej tudej”, „Ganet”, eksperimentišu sa naplatom onlajn sadrža, ali nama to nije interes.Ohrabrujuće za ljude iz novina je i to što je „Ju-Es-Ej tudej” pre nekoliko meseci kreirao aplikaciju za čitanje svog elektronskog izdanja na ajpodu i da za ovu uslugu uopšte nisu morali da naplaćuju jer sve vreme imaju sponzora. Iako su u početku verovali da će posle nekoliko meseci morati da promene pravila, u međuvremenu im se javilo još sponzora tako da „Ju-Es-Ej tudej” na ajpodu ostaje besplatan.
– Veb postoji samo petnaest godina, a štampa vekovima, i uopšte nije tako kritično kao što mnogi govore jer ćemo pronaći neki model poslovanja. Sada smo svi u medijima deo jednog velikog eksperimenta i niko ne zna kako će se on završiti. Najtiražniji list u Ohaju i jedan od dvadeset najvećih listova u SAD „Plejn diler” takođe ne planira da kao „Fajnenšel tajms” i „Volstrit džornal” od svojih onlajn korisnika zatraži novac za pretplatu.
– Koliko je meni poznato, ne planiramo da počnemo da naplaćujemo za naš sadržaj na Internetu. Trenutna strategija je da privučemo još više čitalaca na sajt – objašnjava za naš list Elizabet Salivan, urednica strane sa komentarima u ovim novinama.„Plejn diler” je još jedan primer uspešnog poslovanja a istraživanja su pokazala da je uspeo da u većoj meri privuče potencijalne čitaoce odnosno potencijalno tržište nego listovi u Njujorku, Čikagu, Bostonu...
– Očigledno je da ljudi menjaju način na koji dolaze do vesti, ali na nama je da sada vidimo kako da dođemo do novog tržišta i iskoristimo nove tehnologije.Pretplata ne ulazi na veb na velika vrata, slažu se naši sagovornici, ali eksperiment još traje.
J. Stevanović
Komentari (0)
ostavi komentarNema komentara.