Naslovna  |  Aktuelno  |  Vesti  |  U krevetu s političarima i tajkunima
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Vesti

05. 08. 2013.

Autor: Višnja Aranđelović Izvor: Politika

U krevetu s političarima i tajkunima

Poslušnim listovima „veštačko disanje” daju političke stranke kroz razne oblike oglašavanja, tvrdi Jovanka Matić. Pod tabloidnom Srbijom podrazumeva se jedan broj dnevnih listova koji rade kao servisi političkih intriga. Retko kom izdanju „žute štampe” su gazde poznate.

 

Jedna  od brojnih kritičara ovih medija, dr Jovanka Matić iz Instituta za društvene nauke kaže da svojim vlasnicima i kontrolorima donose dobit važniju od finansijske.

– Mnogi tabloidi u poslednjih 13 godina lansirani su kao probni, kratkoročni projekti da uberu novac iz oglasnog tržišta, neki su bili vid legalizacije prljavog novca, dok su treći imali jasnu ideološku ili političku ulogu. Matić nedavno ugašeni „Pres” navodi kao primer lista koji je, uprkos velikim gubicama, godinama preživljavao zahvaljujući pomoći iz političkih i prikrivenih poslovnih krugova.

Ona kao ilustraciju navodi medijski rat koji se krajem 2012. vodio između tabloida „Kurir” i „Informer” s jedne i „Blica” i „Alo” s druge strane. Pitanje koje se nametnulo u ovom sukobu je ko zasluženo, odnosno nezasluženo dobijao reklame od agencije „Dajrekt medija” u vlasništvu Dragana Đilasa.

Kako podseća dr Jovanka Matić, rat je počeo izjavama dva tabloida da agencija za utvrđivanje tiraža ABC Srbija namerno uvećava podatke o tiražima dnevnih novina „Blic”, „Alo” i „Pres” na osnovu čega oni dobijaju više reklama u odnosu na „Kurir” i „Informer”, čiji je prikaz tiraža namerno smanjen.

- Bilo je reči da je u prevaru uključen i Đilas, prvo kao vlasnik „Dajrekt medije” čija agencija ima predstavnika u Upravnom odboru oditora ABC Srbija, a zatim i kao skriveni vlasnik „Presa” kome preko svoje reklamne agencije dodeljuje nezasluženo mnogo reklamnih ugovora – priča naša sagovornica.

Politički obračuni preko tabloida nisu novijeg datuma. Prvi postpetooktobarski tabloid, „Nacional”, optuživan je za pokušaje rušenja vlade Zorana Đinđića, dok je „Kuriru” smetala vlada Zorana Živkovića. Tabloidi su se rađali i u vreme izbornih kampanja: poput „Opozicije” Bogoljuba Karića, lista čiji je životni vek potrajao do okončanja izbornog procesa. Na sličan način i pre samo godinu dana pojavio se i „Informer”, blizak tada opozicionoj SNS, ali i jednom krilu DS-a.

Jovanka Matić ocenjuje da je ovaj list posle objavljivanja rezultata izbora bio oslobođen muka koje su sačekale većinu drugih tabloida – kako da na što elegantniji način ranije „mete”  sada prikažu kao saveznike.

S druge strane, doskora u tabloidima i u mejnstrim medijima favorizovana Demokratska stranka sve češće protestuje protiv medijskih nesloboda i upozorava da stanje u medijima nikad nije bilo gore i da je nastupila samocenzura. Njihove primedbe se odnose kako na tabloide, kojim zameraju hajkaške metode pa i progon opozicije, tako i na javni servis, gde se osećaju potpuno zapostavljenim.

Komentari (0)

ostavi komentar

Nema komentara.

ostavi komentar

Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:

Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, pretnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni.

Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove UNS-a.

Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu unsinfo@uns.org.rs

Saopštenja Akcije Konkursi