Naslovna  |  Aktuelno  |  Vesti  |  Neki mediji nisu odmah razumeli razmere poplave
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Vesti

23. 05. 2014.

Vladimir Barović, docent na Filozofskom fakultetu u Novom Sadu, za Danas Pravo govori o kriznom izveštavanju

Neki mediji nisu odmah razumeli razmere poplave

U svakoj krizi oni koji upravljaju situacijom redukuju informacije, ali u aktuelnoj izveštavanju o poplavama, barem u prvoj fazi, mediji u Srbiji nisu "pali" na ispitu, dok su novinari prošli test izdržljivosti, ocenjuje u razgovoru za Danas Pravo Vladimir Barović, docent novosadskog Filozofskog fakulteta.

 

Koliko je poznato, jedino u zemlji na ovom fakultetu postoji poseban kurs za buduće novinare o izveštavanju u vreme kriza, gde je naš sagovornik predavač.


U prvom reagovanju, kako vidite medijsko izveštavanje o katastrofalnim poplavama i njihovim posledicama?

 - U prvoj fazi krize mediji su uglavnom dobro obavili posao, radili su ono što je u tim momentima najvažnije - informisali građane, izveštavali, organizovali živa uključenja, apelovali da se ljudi evakuišu uz Obrenovca i ostalih ugroženih područja. Ono što je dobro jeste da u akutnoj fazi krize u medijima nije bilo panike i novinari su i pored velikog naprezanja uradili veliki posao, jer su ljudi u ugroženom području putem medija bili informisani o brojevima za evakuaciju, o nestalim licima, postupanju u tim uslovima. Pojedini mediji nisu odmah razumeli razmere poplave, koliko je veliki broj ugroženih naselja i sa određenim zakašnjenjem su prilagodili sistem rada kriznoj situaciji. Tu se pokazala moć medija koji igraju veoma važnu ulogu u kriznom komuniciranju, jer oni su kanal na liniji građani - oni koji upravljaju krizom.

Kao istraživača medija, koje situacije vas posebno intrigiraju?

- Posebno intrigantne su situacije kada se krši novinarska etika, plasiraju poluinformacije i dezinformacije, to je veoma važan segment u izveštavanju u kriznim situacijama. Takođe je bilo primera empatičkog pristupa u izveštavanju, ali treba naglasiti da je bilo evidentno veliko profesionalno angažovanje novinara i novinarki, koji su radili do krajnjih granica izdržljivosti. Nije lako izveštavati kada ste konstantno mokri, pod stresom, saopštavate loše vesti... To je pravi test izdržljivosti i tu do izražaja dolaze izveštači koji mogu da podnesu pritisak, kako u etičkom tako i u profesionalnom smislu.

Kakva je vaša ocena - da li su internet i društvene mreže - Fejsbuk i Tviter više doprineli informisanju ili širenju glasina i dezinformacija?

- Društvene mreže su veoma važne za brzo informisanje ljudi i imaju određenu ulogu u krizama, jer za kratko vreme veliki broj građana podeli određene informacije, ali s druge strane je potreban oprez jer na njima možete postaviti šta želite. Tu nema urednika, sve zavisi od dobre ili loše namere pojedinaca. Kada uradim konačnu analizu i završim istraživanje ove krize, imaću kompletniji uvid u situaciju, ali moj utisak je da su društvene mreže imale dvojaku ulogu: s jedne strane su plasirane važne informacije o vodostaju i evakuaciji, a s druge strane bile su ispunjene glasinama i informacijama koje je veoma teško proveriti. 

 Kakav je odnos cenzure i informacije u kriznim situacijama?

- U kriznim situacijama se u zavisnosti od procene onoga ko upravlja krizom, redukuju informacije, medijima se nekada ograničava kretanje po terenu. Cenzura se pravda suzbijanjem straha i panike među građanima i informacije plasiraju najodgovorniji - štabovi za vanredne situacije. Ako govorimo o odnosu cenzure i informacija u kriznim situacijama, uvek će se pribeći redukovanju onih podataka za koje se proceni od strane odgovornih, da mogu škoditi operaciji spasavanja ugroženih.

Šta biste preporučili novinarima?

- Na Odseku za medijske studije Filozofskog fakulteta u Novom Sadu imamo predmet "Izveštavanje u prirodnim i izazvanim katastrofama i nesrećama" i veliki broj mojih studenata završio je taj kurs. Dosta njih se javilo i rekli su da ono što su naučili o poplavama primenjuju u praksi. Za kvalitetno izveštavanje u krizama neophodna je blagovremena obuka i priprema, jer mnoge kolege koliko sam video na terenu nisu bili adekvatno obučeni, pripremljeni, nisu poznavali terminologiju, razliku između vanredne situacije i vanrednog stanja, nije u početku u medijima bilo grafičkih prikaza, a ko je do pre neki dan znao gde se nalazi Morović ili Jamena? Preporučujem novinarima da uvek etiku i profesionalne standarde stave na prvo mesto, da ne uleću u senzacionalizam i ekskluzivu po svaku cenu. Takođe je veoma važno da se dobro pripreme za krizne situacije, jer zaboravljamo da je bezbednost i obučenost izveštača od ključne važnosti za objektivno i pravovremeno izveštavanje.

Biografija

Vladimir Barović je doktorirao pre četiri godine na Fakultetu političkih nauka u Beogradu na temu „Izveštavanje u kriznim situacijama i etika novinarstva“. Docent je na Filozofskom fakultetu u Novom Sadu, gde je i zaposlen na Odseku za medijske studije. Dobitnik je više priznanja i nagrada za angažovanje na izveštavanju sa kriznih situacija koje su ugrožavale region. Od 2003. do 2007. radio je kao novinar i urednik na Radio-televiziji Vojvodine. Početkom 2006. izveštavao je za pokrajinski javni servis sa poplava na Dunavu i Tisi. Objavio je u zemlji i inostranstvu više radova na temu kriznih situacija, između ostalog, monografiju „Medijsko izveštavanje u kriznim situacijama“ i priručnik „Mediji i građanska okupljanja“.

 

Komentari (0)

ostavi komentar

Nema komentara.

ostavi komentar

Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:

Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, pretnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni.

Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove UNS-a.

Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu unsinfo@uns.org.rs

Saopštenja Akcije Konkursi