Naslovna  |  Aktuelno  |  Vesti  |  PDV „pojede“ petinu donacije
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Vesti

03. 04. 2014.

Autor: A. Milošević Izvor: Danas

PDV „pojede“ petinu donacije

Korporativna društvena odgovornost u većini kompanija u Srbiji podvodi se pod marketing, zbog čega mnoge firme uopšte nisu spremne da ulažu u opšte korisne projekte, smatrajući da im se umesto toga više isplati da novac daju za zakup oglasnog prostora.

 

Istovremeno, ona retka preduzeća i organizacije koji su voljni da deo svojih sredstava daju u dobrotvorne svrhe, nemaju nikakvu podršku države, koja ovakve aktivnosti u poreskom smislu tretira skoro kao komercijalni potez, pa se tako na kupovinu medicinske opreme za bolnice plaća PDV.

Dakle, nezainteresovanost privrede i nezainteresovanost države dva su glavna problema koja sprečavaju proboj korporativne filantropije u Srbiji. Ove teze čine siže juče održanog panela o društvenoj odgovornosti i zakonskoj regulativi u Srbiji u organizaciji Danas konferens centra.

Kako je istakao Veran Matić, direktor Fonda B92, jedan od glavnih problema je što nema opšteg nacionalnog interesa da se humanitarne kampanje finansiraju na najbolji način.

- Evo primera. Pre sedam, osam godina Fond B92 je sa Institutom za transfuziju krvi pokrenuo akciju dobrovoljnog davalaštva, koristeći autobus koji je i danas parkiran na Trgu republike. On tamo stoji, ne zato što treba, već zato što je pokvaren. Shvatili smo da bismo daleko više ljudi privukli da daju krv, ako bismo imali autobus koji bi išao Srbijom. Skupiti novac za njegovu kupovinu je bio manji problem, pravi problem je bila kupovina. Imali smo dve opcije: da kupimo i uvezemo Mercedesov autobus ili da kupimo Ikarbusov. Pošto je ta fabrika tada bila u krizi, odlučili smo da kupimo naš autobus i tu kreću problemi. Pošto kupujemo domaći proizvod, morali smo da platimo PDV, što na sumu od 150.000 evra nije malo, a za taj novac smo mogli da kupimo dodatnu medicinsku opremu. Onda nam je Ikarbus isporučio maltene pokvaren autobus, pa smo morali da ga šlepamo do preduzeća Biomedicina, koje je trebalo da instalira potrebnu opremu. Taj autobus je tri meseca stajao tamo, a kad sam pozvao direktora te firme, rekao mi je da ga ništa ne pitam jer za mesec dana udaje ćerku, pa se samo time bavi. Onda smo autobus odvezli u Niš, u firmu koja takođe ništa nije uradila, otišla je u stečaj i još se sudimo sa njom. Na kraju su tehničari B92 uzeli i sve obavili sami. A da smo kupili mercedes u Nemačkoj, ne bismo platili PDV - nabraja Matić sve apsurde sa kojima se B92 suočava u svom humanitarnom radu.

Slične probleme ima i Dragiša Kovačević, direktor SOS kanala, koji redovno sprovodi razne društveno korisne kampanje.

- Ovu oblast treba urediti tako da privatne kompanije imaju interesa da ulažu u dobrotvorne delatnosti. Mi sprovodimo razne akcije: „Droga je smrt“, „Liga budućih šampiona“ i tako dalje i pomažemo amaterske sportske klubove. Ali, posle privatizacije, nijedna kompanija više nije zainteresovana za njih, interesuje ih samo tržište. Pitao sam direktora fabrike koja proizvodi čokoladu, da li on smatra da deca koja tu čokoladu jedu treba da budu zdrava i da se bave sportom. On tu svest nema. Naša situacija je takva da ako neka firma, recimo Pošta Srbije, želi da učestvuje u našoj akciji prikupljanja sportske opreme za 365 sportskih klubova za decu, i recimo da donira milion dinara, moraće da plati 20 odsto PDV-a na tu donaciju. Onda mi uzmemo taj novac i naručimo da se naprave dresovi i na to se takođe plati 20 odsto PDV-a. Onda te dresove poklonimo školama u Srbiji i one moraju da plate 2,5 odsto poreza na poklon - kaže Kovačević.

Po njegovim rečima, dva najveća darodavca koja je imao srpski sport su „Mirko Vučurović koji je svom mestu poklonio stadion i Arkan, koji je uredio i ostavio dva stadiona“.

- To je zbog toga što u klubove sad ulaze ljudi sa namerom da iz njih nešto uzmu, a ne da za sobom nešto ostave. Dru Giblin, ataše za kulturu ambasade SAD u Beogradu, rekao je da u njegovoj zemlji najveći deo kulturnih i sportskih aktivnosti finansiraju kompanije, a ne država. On je kao primer naveo olimpijski tim Amerike, koji je imao budžet od 140,7 miliona dolara, od čega je Vlada SAD donirala samo 10,3 miliona i to mahom za paraolimpijce.

- Poreske olakšice za filantropiju su od vitalnog značaja za kompanije iz zemlje iz koje ja dolazim. Ako Vlada smanji poreze da bi kompanije više novca ulagale u zajednicu u kojoj rade, onda Vlada taj novac ne mora sama da ulaže. A firme jačaju veze sa zajednicom i tako se stvara put i za njihova kasnija ulaganja - kaže Giblin.

Prema njegovim rečima, ambasada SAD podržava razne kampanje u Srbiji, između ostalog umetnički festival Nišvil i šetnju protiv raka dojke.

Izvršni direktor Pošte Mihajlo Jovanović rekao je da je ovo preduzeće imenovalo posebnog izvršnog direktora za kadrove i društvenu odgovornost i da preduzima mnoge socijalno odgovorne aktivnosti.

- Brinemo o obrazovanju i usavršavanju zaposlenih, pravimo timski duh izborom najboljeg radnika meseca, preko akcije „Malo dobre volje da nam bude bolje“ podstičemo radnike da sami kreče i brinu o poštama u kojima rade, naročito u malim mestima. Dajemo solidarnu pomoć za radnike, uključujući jubilarne nagrade, novogodišnje paketiće i drugo. Pomažemo kulturu i sport, ali ne profesionalni. Imali smo akciju u kojoj smo pozvali decu, koja danas samo koriste mejlove, da šalju pisma Deda Mrazu i dobili smo 9.000 pisama. Pomogli smo NIN-ovu nagradu, Art salon, Kolarčevu zadužbinu, niške planinare koji su se peli na Elbrus, izgradnju mlekare za narodne kuhinje na KiM i mnoge druge akcije - kaže Jovanović.

Dinkić kao MMF

Veran Matić, direktor Fonda B92 da je država tražila da naplati PDV kada su nabavljali 200 inkubatora. Tek kada je zapretio javnim skandalom koji bi nastao kada bi se saznalo da Vlada od svakih 100 inkubatora sebi uzima 18, Ministarstvo finansija je poslalo čoveka koji im je objasnio legalnu „šemu“ po kojoj mogu da izbegnu zakonsku obavezu plaćanja PDV-a. Fond B92 i danas koristi tu kombinaciju. „A pregovori sa Dinkićem (tada ministrom finansija) o ukidanju PDV-a na opremu za bebe su bili toliko teški da su ličili na pregovore sa MMF-om. Ispalo je da su oni koji zarađuju 80.000 maltene bogataši“, seća se Matić.

Komentari (0)

ostavi komentar

Nema komentara.

ostavi komentar

Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:

Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, pretnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni.

Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove UNS-a.

Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu unsinfo@uns.org.rs

Saopštenja Akcije Konkursi