Naslovna  |  Aktuelno  |  Vesti  |  Svako za sebe i svi protiv svih
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Vesti

24. 09. 2013.

Autor: Željko Pantić Izvor: Danas

Svako za sebe i svi protiv svih

Teško je naći oblast privrede u Srbiji u kojoj je konkurencija toliko maligno oštra i beskrupulozna, kao što je to slučaj sa tržištem kablovskih operatora u Srbiji. Veliki deo tih sukoba omogućen je činjenicom da se brojnim nerešenim pitanjima tržišta kablovske televizije, koja je danas jedini način gledanja TV programa za blizu 60 posto građana Srbije, bave zakoni koji su odavno prevaziđeni i potpuno neupotrebljivi.

Od vremena kada su polulegalni kablovski operatori uvodili kablovsku televiziju kablovima koji i dan danas vise sa krovova pojedinih stambenih zgrada u Beogradu, do današnjeg stanja u kome na tržištu postoje tri ključna i velika igrača, koji stalno rastu, jedino što je ostalo netaknuto, jeste arhaična i tragikomična zakonska regulativa.  Neprimenjiva i arhaična medijska zakonska regulativa je omogućila pravi haos na tržištu kablovske televizije, i međusobnu borbu kablovskih operatera do istrebljenja, po modelu svako za sebe i svi protiv svih, bez ikakvih pravila. SBB ne dozvoljava emitovanje Telekomovih sportskih kanala TV Arena sport, dok Telekomov IP TV ne emituje Sport Klub.

Telekom Srbija tiho opstruira dobijanje dozvola za kablovsku kanalizaciju, i tako sprečava sve ostale kablovske operatore da šire svoju mrežu, pa čak ni PTT Srbija, kao državna kompanija često ne može da dobije upotrebljivu kablovsku kanalizaciju. Sam PTT KDS, godinama je držan u podrumu sistema PTT Srbija, a jako je teško oteti se utisku da je u pitanju plod lobiranja konkurentskih kablovskih operatora, kojima je prethodno poslovodstvo PTT Srbija očigledno činilo ogromnu, višemilionsku  uslugu u evrima, tako što je praktično ukinulo bilo kakav marketing ili fondove za proširenja broja korisnika PTT KDS. Tako sada dolazimo do apsurda da PTT Srbija za šest meseci realizuje planove proširenja PTT KDS mreže, koji navodno nisu mogli biti sprovedeni  u prethodne

4 godine, a neto dobit od 190 miliona dinara projekta pretvaranja PTT KDS u Pošta net  servis, i to za samo za pola godine, govori sama za sebe o potencijalu rasta tržišta kablovske televizije u Srbiji. Takođe, tu je i mreža malih kablovskih operatora u unutrašnjosti Srbije, koji u pojedinim delovima Srbije imaju potpuni monopol, i spregom sa lokalnom samoupravom u pojedinim gradovima, održavaju stanje u kome niko drugi ne može da uđe na tržište kablovske televizije. Tu je i činjenica da i dalje veliki deo tržišta kablovske televizije pokrivaju mali kablovski operatori koji ne zadovoljavaju ni minimum tehničkih uslova koje propisuje zakon, i dalje se sa krova na krov prevlače kablovi, a ozbiljna primena zakona u ovoj oblasti, veoma brzo bi dovela do ukrupnjavanja na tržištu kablovske televizije, gde bi primat preuzeli ozbiljni kablovski operatori, sposobni da investiraju i dalje šire bazu korisnika kablovske televizije u Srbiji. Formiranje cena kablovske televizije u Srbiji potpuno je van kontrole, teritorijalni princip je izražen u velikom delu Srbije, tako da jako teško možete da promenite kablovskog operatora, pa se onda i shodno tome naplaćuje monopolistička cena, po modelu „uzmi ili ostavi“. Dva najveća kablovska operatora, SBB i Telekom Srbija, su u manje ili više odmaklom procesu promene vlasništva u doglednoj budućnosti, tako da je galimatijas na tržištu kablovske televizije potpun, a najavljeni i skupo plaćeni proces digitalizacije samo je dodatna mirođija u ionako isuviše gustoj čorbi. O desetinama stranih kablovskih TV programa, koji odvlače sve veći deo oglašivačkog tržišta u Srbiji, i nalaze se praktično potpuno van pravnog, poreskog i fiskalnog sistema Srbije, da ne govorimo.

Nedavno odbijanje SBB da u ponudu svoje kablovske mreže uključi pakete kablovskih TV programa televizije Pink, otvorilo je čitav niz potpuno novih pitanja o ulozi kablovskih operatera u Srbiji, ovoga puta u svetlu slobode medija. Ukoliko su kablovski operateri već danas jedini način gledanja televizije za oko 60 posto stanovnika Srbije, i ako oni po postojećoj zakonskoj regulativi imaju potpunu autonomiju kada je reč o tome koji će se kanali nalaziti na njihovoj listi programa, to otvara pravi mali svemir mogućnosti za gušenje medijske slobode i bilo kakve kritike vlasti. Umesto da po modelu koji je uobičajen u državama Evrope, pravo emitovanja dozvola televizija za emitovanje na kablovskoj televiziji bude nadležnost RRA, uz obavezu da svi operatori moraju da uključe u svoju ponudu programe koji imaju dozvolu RRA, u Srbiji je po postojećem zakonu, naravno  teoretski govoreći,  moguće  da kablovski operater odluči da ne emituje bilo koji srpski program, uključujući i RTS. Taj pravni vakum prebacuje priču sa polja međusobnog rata kablovskih operatora  oko kanala koji su u njihovom vlasništvu, na polje mogućnosti gašenja medija koji iz bilo kog razloga smetaju političkim centrima moći, konkurenciji ili bilo kome ko ima novca i želje da iz bilo kog razloga ućutka neku televiziju. Što televizija ima veću gledanost i bolji program, to je opasnost da nekome zasmeta drastično veća, a pošto veliki deo građana tehnički nema mogućnost da promeni operatora kablovske televizije, građanin jednostavno nema nikakav izbor i u potpunoj je vlasti kablovskih operatora. Tu se krug apsurda potpuno zatvara, a očigledno će ga vrlo brzo preseći Misija EU u Beogradu, pošto je ovakvo stanje potpuno nespojivo sa bilo kakvim aspiracijama Srbije da bude civilizovana država ili članica Evropske unije. 

Upravo zato, pitanje usvajanja medijskih zakona, zakonskog regulisanja statusa kablovskih operatora, ali i same digitalizacije kao neminovnog procesa tehnološkog napretka televizije u Srbiji, postaju jedan od glavnih prioriteta procesa pridruživanja Srbije Evropskoj uniji.  Odlazeći šef Misije EU u Srbiji Vensan Dežer, ostavio je svom nasledniku Majklu Devenportu pitanje medijskih zakona i digitalizacije, kao jedan od gorućih prioriteta u pregovorima Srbije i EU. Pošto je EU dala milione evra za opremu neophodnu za proces digitalizacije koje i dalje nema i praktično je deset meseci sa novom Vladom Srbije radila na novim medijskim zakonima, koji nisu ni došli do skupštinske procedure, sasvim je jasno da će ukoliko se tu ne nađe adekvatno i brzo rešenje, biti ozbiljnih problema u samom procesu početka pregovora Srbije o članstvu sa Evropskom unijom. A pošto je koncept nacionalnih televizija u Srbiji praktično pred ekonomskim slomom, i pritisak konkurencije desetina stranih kanala sa kabla je praktično neodoljiv,  nameće se kao potpuna neminovnost uvođenje zakonskog reda u tržište kablovske televizije, sistem oglašavanja, dobijanja dozvola za emitovanje i same uloge i ovlašćenja kablovskih operatera. Da ne bismo za koju godinu shvatili da neki novi budući strani vlasnici SBB, Telekoma Srbija ili možda čak i PTT Srbija, nemaju interes da razvijaju medijsku industriju Srbije, već medijsku industriju svojih zemalja. Sa svim društvenim i ekonomskim posledicama koje to povlači sa sobom, posebno ukoliko kupci budu iz arapskog sveta, Kine ili nekih drugih država koje nemaju nikakvu tradiciju slobode medija.  Upravo zato, neophodan je jasan i predvidiv sistem zakona koji će obezbediti dugoročni razvoj medijske industrije, i sprečiti ozbiljne anomalije tržišta kablovske televizije koje već sada prete da naprave mnogo veću i širu štetu od bilo čega što danas možemo da predvidimo.

Komentari (1)

ostavi komentar
uto

24.09.

2013.

Dejan R. Popovic, dipl. inz. [neregistrovani] u 18:45

Obaveza prenosa u kablovskoj distribuciji


Problemi u (pod)oblasti kablovske distribucije mogu se ipak resiti doslednom primenom odredbe člana 101. Zakona o elektronskim komunikacijama (ZEK). Prema toj odredbi, Republička agencija za elektronske komunikacije (RATEL), na zahtev Republičke radiodifuzne agencije (RRA), određuje operatora KD mreže, koji je dužan da prenosi jedan ili više radijskih ili TV programa, na nacionalnom, pokrajinskom, regionalnom ili lokalnom nivou:

1) kada značajan broj krajnjih korisnika koristi KD mrežu tog operatora kao jedini ili prvenstveni način za primanje medijskih sadržaja, i

2) kada je to neophodno radi ostvarivanja jasno određenih ciljeva od opšteg interesa, što utvrđuje RRA, poštujući načela srazmernosti i javnosti.

Osnovni cilj od opšteg interesa može se, najkraće rečeno, odrediti kao ostvarivanje prava na obaveštenost iz člana 51. stav 1. Ustava: „Svako ima pravo da istinito, potpuno i blagovremeno bude obaveštavan o pitanjima od javnog značaja i sredstva javnog obaveštavanja su dužna da to pravo poštuju.“

Po clanu 138. stav 1. tacka 19. ZEK-a, novcanom kaznom od 500.000 do 2.000.000 dinara kaznice se za prekrsaj pravno lice, ako ne postupi u skladu resenjem RATEL-a obavezi prenosa u kablovskoj distribuciji (clan 101).

Odgovori

ostavi komentar

Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:

Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, pretnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni.

Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove UNS-a.

Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu unsinfo@uns.org.rs

Saopštenja Akcije Konkursi