Vesti
19. 08. 2011.
Blagi pad prodaje dnevnih novina
Od svih štampanih medija u Srbiji se najviše prodaju mesečniciU prvih šest meseci ove godine zabeležen je blagi pad prodaje tiraža dnevnih novina u Srbiji u iznosu od 3,32 odsto u odnosu na isti period prošle godine, pokazuju podaci Biroa za praćenje podataka o tiražu ABC Srbija u koje je Danas imao uvid.
Foto: Danas
Kako je objašnjeno, podaci se odnose na ukupan tiraž svih izdanja obuhvaćenih u bazi ABC Srbija, dok se podaci o nedeljnicima i mesečnicima ne mogu porediti, jer nije isti broj izdanja bio obuhvaćen u bazi podataka ovog biroa prošle i ove godine.
U prvoj polovini ove godine u proseku se u Srbiji u toku jednog dana proda od 530.000 do 588.000 primeraka dnevnih novina, dok oko 28 odsto ostane neprodano od ukupno odštampanih primeraka.
Broj prodatog tiraža nedeljnika u toku nedelje prosečno iznosi 430.000 do 490.000, dok trećina odštampanih „ostane na kioscima“.
Što se tiče broja primeraka koji ne nađu put do čitalaca, mesečnici se u Srbiji najviše prodaju, od 700.000 do 766.000 mesečno, a „nepročitanih“ preostane oko 22 odsto.
Zoran Papić iz Asocijacije medija ističe za Danas da u se bazi podataka ABC Srbija nalazi većina dnevnih novina, ali ne sve, tako da je procenat pada prodaje dnevnika zato verovatno i veći.
Prema njegovim rečima, na podatke o prodatim tiražima utiče i konvergencija medija usled razvoja interneta, kao i neorganizovanost distribucije štampe u Srbiji.
- Svaki pad prodaje tiraža štampe u Srbiji, naročito u okviru ekonomskih uslova u kojima se nalaze izdavači, jeste dramatičan i drastičan. Nije tu reč samo o padu prihoda od prodaje tiraža, već u dužem periodu to dovodi i do smanjenja marketinških aktivnosti - objašnjava Papić.
Predsednik Nezavisnog udruženja novinara Srbije Vukašin Obradović kaže za naš list da su za podrobniju analizu neophodni podaci o pojedinačnim tiražima, a da „pad prodaje dnevnih novina od samo 3,32 odsto ne daje pravu sliku, jer bismo mogli da zaključimo da građanin Srbije, u ovakvim teškim ekonomskim uslovima, i poslednju paru daje za novine“.
- Nije tako, jer se nalazimo na samom dnu lestvice evropskih zemalja pravljene na osnovu prodatog broja novina po glavi stanovnika. Ta brojka od 3,32 odsto odražava dugogodišnji trend u Srbiji - tiraži „žute“ štampe rastu, a prodaja takozvanih „ozbiljnih“ novina strmoglavo pada. Niska prodajna cena tabloida ima važnu ulogu, ali ona nije najvažniji razlog zbog čega „žuta“ štampa dominira tržištem dnevnih, pa i nedeljnih novina - navodi Obradović.
Generalni sekretar Udruženja novinara Srbije Nino Brajović napominje za Danas da na pad prodaje štampe utiče i dalji pad standarda i kupovne moći građana, kao i gubitak kredibiliteta pojedinih štampanih medija kod čitalaca.
On dodaje da je, inače, za poslednje tri godine prodaja štampanih medija opala za 15 do 20 odsto, pa je samim tim i „struktura oglašavanja loša“.
- U takvim okolnostima država mora interventno da pomogne štampanim medijima, jer je to i od značaja za celo društvo. Podsetiću i da uprkos svemu poslednjih godina nema rasta cena dnevnih novina, koje su u Srbiji najjeftinije u regionu. Bojim se da može doći i do daljeg pada prodaje štampe, a posebno lokalnih medija - kaže Brajović.
Antrfile : Čitaoci prešli na onlajn izdanja
Jelena Surčulija sa Fakulteta političkih nauka ističe za naš list da se pad prodaje tiraža dnevnih novina možda može objasniti i time što je povećana posećenost onlajn izdanjima, gde su „štampani mediji postali vrlo bitan izvor informisanja“.
Dnevne novine imaju portale koje, kako kaže, ažuriraju iz minuta u minut i na kojima se mogu naći najnovije informacije tog dana, koje se objavljuju u štampanim verzijama sutradan.
„Čitaoci se sve više okreću onlajn izdanjima, pa je tako i njihova potreba za čitanjem novina zadovoljena na taj način“, objašnjava Surčulija.
B. Cvejić
Komentari (0)
ostavi komentarNema komentara.