Naslovna  |  Aktuelno  |  Vesti  |  Blagi pad prodaje dnevnih novina
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Vesti

19. 08. 2011.

Izvor: Danas

Blagi pad prodaje dnevnih novina

Od svih štampanih medija u Srbiji se najviše prodaju mesečnici



U prvih šest meseci ove godine zabeležen je blagi pad prodaje tiraža dnevnih novina u Srbiji u iznosu od 3,32 odsto u odnosu na isti period prošle godine, pokazuju podaci Biroa za praćenje podataka o tiražu ABC Srbija u koje je Danas imao uvid.

Od 141,5 miliona odštampanih dnevnih listova u prvoj polovini 2010. prodato je ukupno 101,5 miliona primeraka, dok je do juna ove godine odštampano 137 miliona od kojih je prodato 98 miliona.

Kako je objašnjeno, podaci se odnose na ukupan tiraž svih izdanja obuhvaćenih u bazi ABC Srbija, dok se podaci o nedeljnicima i mesečnicima ne mogu porediti, jer nije isti broj izdanja bio obuhvaćen u bazi podataka ovog biroa prošle i ove godine.

U prvoj polovini ove godine u proseku se u Srbiji u toku jednog dana proda od 530.000 do 588.000 primeraka dnevnih novina, dok oko 28 odsto ostane neprodano od ukupno odštampanih primeraka.

Broj prodatog tiraža nedeljnika u toku nedelje prosečno iznosi 430.000 do 490.000, dok trećina odštampanih „ostane na kioscima“.

Što se tiče broja primeraka koji ne nađu put do čitalaca, mesečnici se u Srbiji najviše prodaju, od 700.000 do 766.000 mesečno, a „nepročitanih“ preostane oko 22 odsto.

Zoran Papić iz Asocijacije medija ističe za Danas da u se bazi podataka ABC Srbija nalazi većina dnevnih novina, ali ne sve, tako da je procenat pada prodaje dnevnika zato verovatno i veći.

Prema njegovim rečima, na podatke o prodatim tiražima utiče i konvergencija medija usled razvoja interneta, kao i neorganizovanost distribucije štampe u Srbiji.

- Svaki pad prodaje tiraža štampe u Srbiji, naročito u okviru ekonomskih uslova u kojima se nalaze izdavači, jeste dramatičan i drastičan. Nije tu reč samo o padu prihoda od prodaje tiraža, već u dužem periodu to dovodi i do smanjenja marketinških aktivnosti - objašnjava Papić.

Predsednik Nezavisnog udruženja novinara Srbije Vukašin Obradović kaže za naš list da su za podrobniju analizu neophodni podaci o pojedinačnim tiražima, a da „pad prodaje dnevnih novina od samo 3,32 odsto ne daje pravu sliku, jer bismo mogli da zaključimo da građanin Srbije, u ovakvim teškim ekonomskim uslovima, i poslednju paru daje za novine“.

- Nije tako, jer se nalazimo na samom dnu lestvice evropskih zemalja pravljene na osnovu prodatog broja novina po glavi stanovnika. Ta brojka od 3,32 odsto odražava dugogodišnji trend u Srbiji - tiraži „žute“ štampe rastu, a prodaja takozvanih „ozbiljnih“ novina strmoglavo pada. Niska prodajna cena tabloida ima važnu ulogu, ali ona nije najvažniji razlog zbog čega „žuta“ štampa dominira tržištem dnevnih, pa i nedeljnih novina - navodi Obradović.

Generalni sekretar Udruženja novinara Srbije Nino Brajović napominje za Danas da na pad prodaje štampe utiče i dalji pad standarda i kupovne moći građana, kao i gubitak kredibiliteta pojedinih štampanih medija kod čitalaca.

On dodaje da je, inače, za poslednje tri godine prodaja štampanih medija opala za 15 do 20 odsto, pa je samim tim i „struktura oglašavanja loša“.

- U takvim okolnostima država mora interventno da pomogne štampanim medijima, jer je to i od značaja za celo društvo. Podsetiću i da uprkos svemu poslednjih godina nema rasta cena dnevnih novina, koje su u Srbiji najjeftinije u regionu. Bojim se da može doći i do daljeg pada prodaje štampe, a posebno lokalnih medija - kaže Brajović.

Antrfile : Čitaoci prešli na onlajn izdanja

Jelena Surčulija sa Fakulteta političkih nauka ističe za naš list da se pad prodaje tiraža dnevnih novina možda može objasniti i time što je povećana posećenost onlajn izdanjima, gde su „štampani mediji postali vrlo bitan izvor informisanja“.

Dnevne novine imaju portale koje, kako kaže, ažuriraju iz minuta u minut i na kojima se mogu naći najnovije informacije tog dana, koje se objavljuju u štampanim verzijama sutradan.

„Čitaoci se sve više okreću onlajn izdanjima, pa je tako i njihova potreba za čitanjem novina zadovoljena na taj način“, objašnjava Surčulija.

B. Cvejić

Komentari (0)

ostavi komentar

Nema komentara.

ostavi komentar

Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:

Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, pretnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni.

Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove UNS-a.

Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu unsinfo@uns.org.rs

Saopštenja Akcije Konkursi