Naslovna  |  Aktuelno  |  Vesti  |  Moć sa ekrana u – Parlamentu
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Vesti

27. 03. 2014.

Autor: Darko Broćić Izvor: Novi Magazin

Moć sa ekrana u – Parlamentu

Televizijski gledaoci mogu da odahnu. Prošla je još jedna izborna kampanja. Bila je intenzivna, ali relativno kratka i, čini se, ne baš toliko burna i prljava kao neke prethodne. I izlaznost je bila nešto manja.

 

Kada je u pitanju kampanja na televiziji (klasični TV spotovi, iznajmljeni termini...), broj emitovanih sekundi na najznačajnijim televizijama u zemlji bio je manji nego kod prethodna dva izborna ciklusa (2008. i 2012. godine). Za parlamentarne i beogradske izbore stranke su emitovale preko 7 hiljada klasičnih TV spotova u dužini od skoro 60 sati.

Uz to, emitovano je i nešto više od 7 sati zakupljenih termina (manje nego pred izbore 2012. i značajno manje nego pred izbore 2008. godine, kada je i važila druga zakonska regulativa). Ubedljivo najjaču TV kampanju imala je Srpska napredna stranka (oko polovine svih emitovanih sekundi, odnosno zakupljenih termina).

Zanimljivo je da je učešće SNS-a, SPS-a, pa i DS-a, veoma slično njihovom izbornom rezultatu. Sa druge strane, URS i LDP su imale relativno ’jaku’ TV kampanju, ali to im ipak nije bilo dovoljno da pređu izborni cenzus i uđu u parlament.

S obzirom na to da su stranke emitovale spotove na različitim televizijama i u različito vreme, sigurno je da i njihova gledanost/efekat nije isti. Kada se podatku o tome kada je neki spot emitovan doda i informacija koliko je birača videlo taj spot, dobija se možda najbolja slika o efektima kampanja stranaka na najznačajnijim televizijama. U stručnoj terminologiji to se naziva Eq GRP Share ili udeo u broju ostvarenih Eq GRP-a. Prema tom parametru najveći udeo (45 odsto) imao je SNS. Slede SPS sa 16,8 procenata i URS sa 12,6 odsto. LDP je imao udeo od 9,6 odsto, NDS 7,9 odsto, dok su udeli ostalih stranaka ispod pet odsto.

Oko tri četvrtine svih emitovanih sekundi emitovano je na nacionalnim TV stanicama. Najviše na B-92, Pinku i Happy televiziji, slede Prva i RTS 1 i 2. Značajniji broj emitovanih spotova/sekundi, a da nisu u pitanju stanice sa nacionalnim pokrivanjem, zabeležen je na sledećim TV stanicama: Nova.rs, Prva Plus i Studio B.

Ako bismo na osnovu podataka koje je prikupio Nielsen pokušali ukratko da sumiramo utiske vezano za televizijske kampanje političkih stranaka za parlamentarne i beogradske izbore, izdvojili bismo sledeće: Po obimu i intenzitetu ova kampanja je bila slabija u odnosu na prethodne izbore održane 2008. i 2012. Kriza je učinila svoje. Sem SNS-a, sve ostale stranke raspolagale su mnogo skromnijim budžetima za kampanju nego u nekim ranijim slučajevima.

Ubedljivo najjaču kampanju, prema svim posmatranim parametrima, imala je Srpska napredna stranka – po svakom od posmatranih parametara udeo SNS-a je oko 50 odsto. Na kraju je i izborni rezultat ove stranke bio blizu 50 odsto.

URS i LDP, i pored relativno ’jakih’ TV kampanja, nisu uspele da uđu u parlament.

Gro televizijskih izbornih aktivnosti stranaka vezan je za stanice sa nacionalnim pokrivanjem. 

(Autor je sociolog, direktor kompanije Nielsen Audience Measurement Serbia)

Komentari (0)

ostavi komentar

Nema komentara.

ostavi komentar

Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:

Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, pretnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni.

Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove UNS-a.

Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu unsinfo@uns.org.rs

Saopštenja Akcije Konkursi