Naslovna  |  Aktuelno  |  Vesti  |  Struka protiv marketinga
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Vesti

15. 03. 2012.

Izvor: Danas

Struka protiv marketinga

Eksperti i političari o uputstvu RRA koje drastično ograničava plaćene termine na TV u izbornoj kampanji

Beograd - Uputstvo Republičke radiodifuzne agencije kojim se ograničava vreme trajanja plaćenih termina političkim partijama na TV donosi napredak u regulisanju ove oblasti, ali opet predviđa previše vremena koje će partije imati na raspolaganju tokom kampanje, kažu medijski stručnjaci za Danas.

Komercijalni emiteri, podsetimo, mogu da ustupe jednoj partiji za vreme izborne kampanje najviše pet minuta dnevno za iznajmljene termine, a ukupno vreme političkog marketinga u toku dana ne sme da prelazi 90 minuta, s tim što je ono zabranjeno u „prajm tajmu“.

Prema rečima naših sagovornika, plaćene termine trebalo bi sasvim ukinuti, jer u mnogim zemljama oni i ne postoje.

Profesorka Fakulteta političkih nauka Snježana Milivojević ističe za Danas da su u izbornoj kampanji 2008. čak 75 odsto izbornog programa „proizvodili izborni učesnici, a samo četvrtinu novinari“. Prema njenom mišljenju, sa stanovišta glasača to je loše, jer oni žele da se informišu iz kritičkih i analitičkih medijskih priloga, a ne na osnovu promotivnih spotova izbornih kandidata.

„Ukoliko je partijama omogućeno 90 minuta programa dnevno, plus oglašavanje u okviru regularnih termina, nikada neće biti u balansu sa novinarskim radom. Birači tako formiraju stav samo na osnovu prezentacija izbornih učesnika, što je dugoročno loše“, objašnjava Milivojevićeva.

Ona dodaje da, na primer, američki mediji „ekstra kritično“ izveštavaju o kandidatima, ali daju i šansu izbornim učesnicima da se promovišu. Međutim, naša sagovornica napominje da u Srbiji postoji kombinacija nekritičkog izbornog programa i partijskih promocija, što bi regulatorna tela trebalo da spreče. U mnogim zemljama Evrope ne postoje plaćeni politički termini, dodaje ona, već je propisano vreme za besplatno predstavljanje partija koje je vremenski ograničeno.

„Podržavam napor RRA da sredi ovu oblast, ali se nisu dovoljno udubili u problematiku. Pritom, ovo uputstvo izaziva i nezadovoljstvo među partijama, jer je za neke plaćeni termin jedini modus za promociju, dok druge imaju i još neke mogućnosti“, navodi Milivojevićeva.

Bojan Klačar iz CeSID objašnjava za Danas da je ovo uputstvo RRA poboljšano time što je uvedena obaveza emitera da unapred definiše termine za politički marketing, ograničenje od po pet minuta dnevno za svaku partiju, nadzor koji će se raditi posebnim softverom, ali i obaveza emitera da dostavljaju snimak programa svake sedmice.

„Ono na šta nismo dobili odgovor jeste zašto plaćeni politički termini nisu uračunati u ukupno vreme TV oglašavanja, kao i koji zakon definiše plaćene termine partijama. Zakon o oglašavanju prepoznaje samo TV oglašavanje i TV prodaju. Takođe, smatram da 90 minuta dnevno za emitovanje ovih termina, uz informativne emisije, specijalni program i besplatno oglašavanje na RTS-u, i dalje predstavlja više vremena nego što bi trebalo“, objašnjava Klačar.

Kako ističe, u većini zemalja Evrope, odnosno u „starim demokratijama“, ne postoji nešto što se zove plaćeni politički marketing, za razliku od zemalja istočnoevropskog bloka.

Zoran Gavrilović iz Biroa za društvena istraživanja kaže za naš list da je svaka regulacija medijskog prostora dobra, ali da bi političke stranke trebalo da posvete više pažnje direktnim kontaktima sa građanima i dijalogu sa drugim strankama i tako predstave svoje programe.

„Ako se sve svede na puštanje snimljenih spotova, onda razlika između prodaje nekog proizvoda i kampanje političke stranke ne bi postojala. To nije dobro za demokratski poredak. Suština priče jeste da mediji budu posrednik između građana i stranaka, a ne puki prenosilac informacija. Ako bi se kampanja svela na puštanje snimljenih spotova, to bi obesmislilo ideju izbora i takmičenja stranaka“, naglašava Gavrilović.

Bojan Cvejić

Komentari (0)

ostavi komentar

Nema komentara.

ostavi komentar

Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:

Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, pretnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni.

Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove UNS-a.

Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu unsinfo@uns.org.rs

Saopštenja Akcije Konkursi