Naslovna  |  Aktuelno  |  Vesti  |  Lokalni mediji se prodaju budzašto
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Vesti

30. 12. 2009.

Izvor: Politika

Lokalni mediji se prodaju budzašto


Agencija za privatizaciju najavila je nedavno aukcijsku prodaju 70 odsto društvenog kapitala u 12 radio i TV stanica.

Promena vlasništva najavljena je za javna RTV preduzeća iz Obrenovca, Valjeva, Mladenovca, Čačka, Požege, Barajeva i Smedereva sa oko 250 zaposlenih. Posle približno dve godine pauze i premašenog zakonskog roka reklo bi se da se privatizacija elektronskih medija pomera sa mrtve tačke.

Početne cene za pojedine stanice različite su, neke upadljivo niske, što zavisi da li preduzeće u „miraz” nosi poslovni prostor ili ne, u kakvom je stanju oprema i slično. Jedna od najnižih je početna cena za JP TV Smederevo (43 radnika) od samo 90.000 dinara ali i obavezu budućeg vlasnika da za minimalne investicije izdvoji bar dva i po miliona dinara. Ponuda za Radio Obrenovac (18 zaposlenih) iznosi 134.000 dinara (manje od 1.500 evra), a minimum obaveznog ulaganja je 75.000 dinara!? Za 70 odsto kapitala JP RTV Vrnjačka Banja (44 radnika) potrebno je 283.000 a budući vlasnik morao bi da investira bar 1,3 miliona dinara. Druge stanice iz ovog paketa imaju veće cene pa je za Radio Čačak potrebno više od šest miliona dinara a koju hiljadu manje za TV u istom gradu. Za JIP Radio Valjevo početna cena je 5,77 miliona a za TV Valjevo samo 289.000 dinara.

Početna cena, kako navode u Agenciji za privatizaciju, određuje se u skladu sa Uredbom o prodaji kapitala i imovine javnom aukcijom a „osnov za utvrđivanje minimalnog iznosa investicija predstavlja godišnja amortizacija preduzeća, na dan procene vrednosti kapitala i imovine, odnosno 150 odsto godišnje amortizacije”.

– Prodajnu cenu diktira tržište, odnosno interesovanje potencijalnih kupaca. Izvesno je da veći broj učesnika na aukciji podrazumeva i podizanje prodajne cene. Neretko, dešava se i da nadmetanje između samo dva učesnika, takođe značajno uveća prodajnu cenu u odnosu na početnu. Prodajna cena direktno zavisi od interesovanja kupaca na javnom nadmetanju – navode u Agenciji.

Privatizaciju medija zakočili su krajem 2007. godine zakoni o glavnom gradu odnosno lokalnoj samoupravi kojima je omogućeno da država (ponovo) bude vlasnik medija, a što je prethodno drugim zakonima bilo isključeno. Buduća aukcija zasnovana je na izjavama samih preduzeća odnosno lokalnih samouprava kao osnivača, da pomenute RTV stanice ne emituju program na jezicima manjina i uz saglasnost Ministarstva kulture, što je uslov da se mogu prodati.Iako nadležno za medije, to ministarstvo ne raspolaže preciznim podacima o broju do sada privatizovanih radio i TV stanica.

Nataša Vučković Lesendrić, pomoćnica ministra kulture za medije, podseća da taj sektor nema sopstvenu statistiku, već koristi podatke Agencije.

– Obaveza ministarstva je da obezbedi pozitivno mišljenje kada neki lokalni elektronski mediji krenu u privatizaciju. Nemamo podataka pod kojim uslovima se mediji privatizuju, po kojoj ceni, kako kasnije posluju. Naša obaveza završava se kada za elektronske medije, u skladu sa Zakonom o radiodifuziji, a za štampane u skladu sa Zakonom o javnom informisanju, damo pozitivno mišljenje za njihovu privatizaciju. Ovi zakoni propisuju obavezu da se mediji privatizuju i u skladu sa tim, mišljenje ministarstva uvek je bilo pozitivno i nikada nikome nismo osporili da uđe u privatizaciju – objašnjava sagovornica.

Antrfile : Poništena svaka četvrta privatizacija


U Agenciji navode da je do sada privatizovano 27 preduzeća iz oblasti radiodifuzije odnosno – jedna trećina dok 55 stanica čeka na prodaju. Ove potonje su u različitim fazama pripreme, kod nekih se procenjuje vrednost imovine i kapitala. Među privatizovanim kućama, prema podacima Agencije, najveću cenu od 897.000 evra ostvarile su „Ibarske novosti ”( nedeljnik, radio i TV) iz Kraljeva, zatim Radio TV Podrinje iz Loznice (680.000 evra) i RTV „M” iz Sremske Mitrovice (657.000 evra), dok su ostale prodate po znatno nižim cenama. Ali, dobra cena ne garantuje uvek i uspešnu privatizaciju.

Od 27 privatizovanih preduzeća, Agencija je u sedam slučajeva raskinula ugovore sa novim vlasnikom. Praktično, svaka četvrta privatizacija elektronskih medija je poništena. To se desilo i „Ibarskim novostima” i TV „M”, ali i Kulturno-informativnom centru iz Bajine Bašte, Radio Somboru, TV Gornji Milanovac, RTV VG-4 iz Knjaževca i Radio Koceljevi. Agencija je po zakonu obavezna da kontroliše da li kupci ispunjavaju obaveze iz kupoprodajnog ugovora, da li su isplatili ugovorenu cenu, dogovoreni obim investicija i druge. Zaposleni u mnogim od privatizovanih stanica suočavali su se sa zadocnelim pa i umanjenim zaradama, promenom delatnosti, štrajkovima, odsustvom socijalne sigurnosti.

Marija Petrić

Komentari (0)

ostavi komentar

Nema komentara.

ostavi komentar

Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:

Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, pretnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni.

Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove UNS-a.

Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu unsinfo@uns.org.rs

Saopštenja Akcije Konkursi