Naslovna  |  Aktuelno  |  Vesti  |  Pečat nestručnosti i arogancije
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Vesti

12. 08. 2009.

Izvor: Danas

Pečat nestručnosti i arogancije



Beograd - U proteklih nekoliko nedelja u žižu javnosti došla su najmanje  dva zakona koja čiji su autori manje više nepoznati, a čiji je restriktivan karakter više nego očigledan. Jedan je Predlog zakona o izmenama i  dopunama Zakona o javnom informisanju, dok je drugi Predlog zakona o klasifikaciji  i zaštiti tajnih podataka. Jednim se posredno kroz velika ograničenja prava delovanja medija uskraćuje pravo javnosti na informisanje, dok se drugim,  u velikoj meri ometa rad nezavisnih institucija, Poverenika za informacije  od javnog značaja i Zaštitnika građana, koji su između ostalog zaduženi i za kontrolu službi bezbednosti.

Sagovornici Danasa potvrđuju da je samo pisanje zakona i drugih akata  zahtevan posao, kojim bi moralo de se bave veoma stručni ljudi uz obaveznu javnu raspravu, ali i da su poslednji slučajevi, pogotovo u setu zakona po  hitnoj proceduri prevršili svaku meru.

- U vlasti veoma često sede, takoreći liderima do kolena, neki mladi  pravnici koji svoju poziciju koriste da kroje zakone. Znam par njih i u tome veoma uživaju. Ti ljudi nisu vrhunski pravnici, ne konsultuju se s drugim  pravnicima, a još manje se konsultuju s javnošću, jer o zakonu ne treba da odlučuju  samo pravnici, niti su oni jedini merodavni. Tako oni koji nisu veliki znalci koriste priliku i istrčavaju s tim zakonima, pa ih onda pod udarcima  javnosti menjaju. Radi se o brzopletosti i jednoj vrsti profesionalne arogancije,  kaže za Danas Milan Nikolić, direktor Centra za proučavanje alternativa komentarišući na koji način se pišu zakoni u Srbiji. On ističe da su „neki od tih mladih ljudi tek pre par godina završili  fakultet, a sada preskaču svoje profesore i asistente i prave zakone“.

- U želji da se bude glavni i da se ostavi pečat prave se ogromne greške. Trebalo bi da bude obrnuto, da zakone pretrese stručna i šira javnost, pa  da onda idu u proceduru, ali kod nas se ne radi ništa kako bi trebalo, već na brzinu i pod političkim pritiskom, tvrdi Nikolić.

 - Ponekad vidimo da i starije i razvijenije demokratije od naše prave  greške, prema tome ni ovo što se ovde dešava nije neočekivano. Ali, uveren sam da  motiv Vlade nije da donosi restriktivne zakone, već zakone koji su potrebni i  koji nas približavaju EU. Oni su restriktivni, delom zbog nervoze nekih malih partnera u vladajućoj koaliciji koji gube popularnost i poene i strahuju  da na sledećim izborima neće preći cenzus. Ne postoji opšta želja da se donose restriktivni zakoni - naglašava Nikolić.

On dodaje da informacije koje se tiču rada državnih organa treba da budu transparentne i dostupne, kako bi građani mogli da proveravaju njihov rad  i kako bi mogli na narednim izborima da ocene kakav je taj rad bio.

- I u DS i u G17 plus se shvata da su neke ozbiljne greške napravljene i  da ne sme da se ovako čvrsti zakoni donose, jer je jedna od najvećih vrednosti demokratije sloboda mišljenja i govora, naglašava Nikolić.

Goran Petrović, bivši šef Državne bezbednosti kaže za Danas da Vlada ne pokušava ništa da postigne navedenim zakonima, već pokazuje da nije  demokratska.

- Vlada pokazuje svoje nedemokratsko lice i skrivanjem od javnosti mnogih drugih podataka ona pokušava da takvu praksu legalizuje. Imamo razne afere  s Ministarstvom spoljnih poslova i Miladinom Kovačevićem, sa lobiranjem u Americi, na šta niko ne reaguje...

Doneće zakon kojim će predvideti da  sve to može da bude državna tajna i iza njega će da se kriju, a time samo  pokazuju nedemokratski karakter vlasti, objašnjava Petrović. On naglašava da „kao što je postojao Titov i Miloševićev režim, sada  postoji Tadićev režim koji pokušava da svoju nesposobnost i neznanje sakrije od javnosti rigidnim zakonima i donošenjem propisa i pravila koji  onemogućavaju javnosti da vide to što oni rade“.

Petrović ističe da su kvalitetni  kadrovi skrajnuti i da se se angažuju poslušni, a ne pametni.

- To se vidi na svakom koraku, kada se pogleda ko su ministri i ko vodi  javna preduzeća. Problem službi bezbednosti nije izolovan, tvrdi Petrović.

Antrfile : Umesto opštih politički interesi

 Nikolić navodi da je u pojedinim slučajevima, na primer kada se radi o  borbi protiv organizovanog kriminala, potrebno štititi informacije, ali se mora  biti oprezan, jer je iznad svega princip da građani moraju da znaju šta rade  njihovi politički predstavnici.

 - Ima situacija kada od toga zavise ljudski životi i neki drugi veoma  krupni interesi kada je neophodno zaštititi neke podatke, ali se veoma često  dešava da se time štite politički, a ne opšti interesi - ističe Nikolić.

I. Živanović

Komentari (0)

ostavi komentar

Nema komentara.

ostavi komentar

Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:

Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, pretnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni.

Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove UNS-a.

Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu unsinfo@uns.org.rs

Saopštenja Akcije Konkursi