Naslovna  |  Aktuelno  |  Vesti  |  Šta se menja na medijskoj sceni posle prodaje SBB-a
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Vesti

28. 02. 2025.

Autor: Mirjana Stevanović Izvor: Demostat

Šta se menja na medijskoj sceni posle prodaje SBB-a

Najveći deo portfolija SBB-a za 825 miliona evra kupuje e&PPF Telekom Grupa pod većinskom kontrolom Vlade Ujedinjenih Arapskih Emirata, dok državni Telekom preuzima satelitski segment i sportske programe za 650 miliona evra.

U Junajted Grupi tvrde da nikakvih promena u vlasničkoj strukturi i uređivačkoj politici njihovih kanala, N1 i Nove S neće biti jer nisu predmet akvizicije, ali još nema odgovora da li će se promeniti pozicija na kablu a samim tim i uticaj tih medijskih kuća.

Korisnici platforme za dijasporu i Total TV, koji se emituju preko satelita, kod novog vlasnika, Telekoma neće više primati program poput “opozicionih” TV N1 i Nove S, njihovo mesto zauzeće manje ili više “prorežimski” Tanjug, Blic, Blumberg Adria, Euronjuz, ali i tabloidne televizije Kurir i Informer.

 Tektonski poremećaj na medijskoj sceni Srbije – tako je u javnosti ocenjena vest da je Junajted grupa prodala deo svog biznisa, provajderske usluge kablovske televizije i interneta, SBB.

Prema obavezujućem ugovoru na koji pre konačne transakcije saglasnost treba da daju antimonopolske komisije u zemljama čije tržište pokrivaju ugovorne strane, najveći deo portfolija SBB kupuje e&PPF Telekom grupa. Ona će po ceni od 825 miliona evra preuzeti operacije i korisničku bazu SBB-a. Većinski vlasnik kupca, e&PPF-a je telekomunikaciona kompanija e& ili Etisalt u kojoj najveći i kontrolni udeo ima Vlada Ujedinjenih Arapskih Emirata. U okviru nje na našem tržištu posluje operator Jetel.

Kraj ljute borbe

Ali, veće iznenađenje je to što će se izdvojiti satelitski deo SBB – Total TV, prava na sportske prenose Sport kluba i TV platforma za dijasporu – koji pokriva teritoriju Srbije, BiH, Crne Gore i Severne Makedonije. Taj deo poslovanja, prava, licence i imovina, prodata je Telekomu Srbija za 650 miliona evra. U segmentu satelitske telvizije, Telekom će ovom akvizicijom obezbediti dominantan položaj na tržištu. Time će biti okončana ljuta borba za deo tržišta kablovske televizije u kojoj je SBB počeo da posustaje i umanjuje svoj udeo jer mu je širenje mreže u Srbiji bilo ograničeno administrativnim preprekama. Upravo to, nemogućnost širenja mreže, Junajted Grupa je navela kao razlog prodaje.

U poslednjim kvartalnim izveštajima Ratela, navodi se da na tržištu širokopojasnog interneta najveći udeo i rastući trend ima državni Telekom sa nešto manje od 57%, dok SBB već neko vreme smanjuje svoje prisustvo i kreće se oko 27%. U distribuciji medijskih sadržaja Telekom takođe beleži rast i trenutno zauzima više od 54% tržišta, dok je SBB u padu sa manje od 39%. Treći igrač je Jetel sa svega oko četiri procenta što će naglo da se uveća pripajanjem SBB-a, kad prodajna transakcija bude okončana.

 Inače, godinama su Jetel (ranije Telenor) i Telekom imali diskretno savezništvo u nastojanju da suzbiju udeo SBB-a. I dok je prvoj kompaniji to bilo pitanje prodora na tržište, državni operator imao je i političke motive. Sve se vrtelo oko uticaja koji na javno mnenje imaju “opozicione” televizije N1 i Nova S, koje su deo Junajted medije, odnosno u krajnjem ishodu, Junajted Grupe.

U Junajtedu su nakon objavljivanja prodaje saopštili da medijski sadržaji nisu deo ugovorene prodaje, odnosno da će zadržati ta dva kanala ali i Grand, IDJ, Brainz, Pikaboo, Lov i ribolov, Nova Maxi Nova Series. Oni će nastaviti da se emituju putem SBB-a, uređivačka politika i urednici programa neće se menjati, ističu u Junajtedu.

Ali, nije bilo odgovora na pitanje da li je ugovorom utvrđeno da imaju iste ili bar približno visoke pozicije na kablu i kod novog vlasnika. Nema detaljnijih informacija o tome šta će se naći pred korisnicima kada procedure preuzimanja budu okončane, jer su sve tri strane prilično uzdržane u izjavama.

Zadnja reč regulatora

U Junajted Mediji ističu da ne postoje nikakvi pregovori niti planovi o promeni vlasničke strukture njihovih medijskih kuća, ni televizijskih niti portala i štampanih izdanja poput Forbsa, Radara ili Danasa. Tvrde i da je kompanija e&PPF Telekom izrazila snažan interes da N1 i Nova ostanu deo ponude. Sa njima je sklopljen ugovor po kome će te televizije biti dostupne ne samo u ponudi SBB-a, već će biti ponuđene i korisnicima jetela.

 U javnosti se, međutim, spekuliše da će pozicija tih kanala biti nepovoljnija, da će biti smešteni iza onih sa nacionalnom frekvencijom što bi moglo da im smanji gledanost i uticaj. A to je, prema nekim tvrdnjama, bio i cilj akvizicije.

Iz e&PPF-a na pitanja Demostata o poziciji i kanalima koji će nakon okončanja transakcije postati dostupni na SBB i Jetel mreži i da li će se eventualno uvećana ponuda odraziti na cenu usluge, kažu da se akvizicija zasniva na strateškoj odluci po kojoj SBB vide kao vodećeg srpskog operatora na polju fiksnog interneta i televizije i čije poslovanje je komplementarno sa onim što Yettel ima i nudi. “U pitanju je prva akvizicija nedavno osnovane e&PPF Telekom Grupe i primer kako strateška partnerstva mogu da kreiraju dodatnu vrednost”, rečeno je Demostatu u e&PPF Telekom Grupi uz napomenu da ugovor podleže uobičajenim regulatornim odobrenjima.

 Iz Telekoma pak stiže nešto više detalja. Na pitanje Demostata da li će nakon preuzimanja SBB-a, kanali N1 i Nova S biti dostupni osim na Jetelovoj i na MTS mreži, odnosno da li će dosadašnjim korisnicima MTS mreže ponuda biti uvećana, kažu da kanali Junajted Medije nisu bili predmet ugovora sa Junajted Grupom. 

Šta ima a šta nema

 “Telekom Srbija je od Junajted grupe kupio prava na sportske sadržaje koji se emituju na Sport Klubu, čime će obogatiti svoju ponudu sportskog programa. Ovo predstavlja pobedu za sve ljubitelje sporta, jer će konačno kod svih kablovskih operatora biti svi sportski sadržaji”, navode u Telekomu i dodaju da će se sportski sadržaji preuzeti od SBB-a emitovati na kanalima Arene Sport koja će biti dostupna i sadašnjim korisnicima SBB mreže kada se čitav proces okonča. Tvrde i da zbog ove akvizicije neće menjati cene svojih usluga.

 Kod korisnika satelitske mreže koja se instalira u područjima nedostupnim za kablovsku, promene će biti znatno veće. U Telekomu kažu da će dosadašnji korisnici satelitske mreže Total TV-a, kao i platforme namenjene dijaspori,“imati iste kanale kao i korisnici njihove satelitske televizije mSat”. To praktično znači da na toj listi više neće biti kanala Junajted Medije, odnosno N1, Nove S, Brainza ali ni Insajder TV. Umesto njih korisnicima će biti ponuđeni većim delom prorežimski Tanjug, Euronjuz, Blumberg Adria, Blic, Studio B ali i tabloidne televizije poput Kurira i Informera.

Komentari (0)

ostavi komentar

Nema komentara.

ostavi komentar

Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:

Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, pretnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni.

Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove UNS-a.

Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu unsinfo@uns.org.rs

Saopštenja Akcije Konkursi