Vesti
03. 12. 2024.
Prakse etičkog oglašavanja u onlajn medijima u Srbiji: Netransparentnost, lažne posete i upotreba ličnih podataka
SHARE Fondacija u saradnji sa BIRN-om je objavila novi izveštaj Prakse etičkog oglašavanje u onlajn medijima u Srbiji. Oglašavanje igra ključnu ulogu u održavanju poslovanja onlajn medija u Srbiji, ali je otkriveno da se neki mediji služe netransparetnim i neetičkim praksama kako bi privukli oglašivače i ostvarili veći profit. Prema istraživanju SHARE fondacije najposećeniji mediji koriste prakse koje uključuju neregulisano korišćenje kolačića i obradu ličnih podataka, često bez saglasnosti korisnika, a u cilju ostvarivanja većeg profita od oglašavanja.
„Uz problematično upravljanje ličnim podacima, praksa sponzorisanih članaka, koji nisu jasno označeni, dodatno ugrožava poverenje javnosti. Politički uticaji na oglašavanje posebno su izraženi u sistemu raspodele javnih sredstava, gde su provladini mediji poput Kurira i Informera glavni dobitnici, dok lokalni i nezavisni mediji ostaju bez podrške. Anketa lokalnih medija ukazuje da čak dve trećine ispitanih ne može ostvariti saradnju sa oglašivačima zbog kritičkog izveštavanja“, naglašava autorka Mila Bajić za BIRN#mce_temp_url#.
Digitalni mediji koriste različite vrste oglasa kako bi privukli publiku i ostvarili prihod, pri čemu su najčešći prikazni oglasi, poput banera i video oglasa, dizajnirani da privuku pažnju korisnika i navedu ih na klik. Nativno oglašavanje, koje se uklapa u uobičajeni sadržaj sajta, često u formi članaka, videozapisa ili infografika, omogućava prirodniji pristup publici, ali ponekad zamagljuje razliku između uredničkog i promotivnog sadržaja, što može narušiti poverenje publike. Pored ovih tradicionalnijih formata, programatik oglašavanje koristi automatizovane tehnologije za ciljano plasiranje oglasa u realnom vremenu, omogućavajući precizno targetiranje publike pomoću podataka i algoritama. Iako je programsko oglašavanje efikasno i prilagodljivo, procesi poput licitiranja u realnom vremenu (RTB) često zahtevaju obimnu obradu ličnih podataka korisnika, što otvara pitanja invazivnosti i zaštite privatnosti.
Kao odgovor na sve izraženije izazove u digitalnom medijskom okruženju oglašavanja, a bazirano na zaključcima iz izveštaja Etičko oglašavanje u onlajn medijima u Srbiji i Transparentnost pod lupom: javne nabavke za medijske usluge, BIRN i SHARE Fondacija objavile su Kako do odgovornog i etičnog poslovanja medija u digitalnom okruženju. Dokument se bavi ključnim problemima, uključujući dominaciju senzacionalističkog sadržaja, zloupotrebu ličnih podataka korisnika, kao i netransparentnog trošenja budžetskih sredstava za oglašavanje. Uz preporuke za medije, donosioce odluka i oglašivače, dokument naglašava potrebu za balansiranjem između profitabilnosti i profesionalnih standarda, ističući značaj transparentnosti, regulative i jačanja koregulatornih mehanizama. Predložene mere uključuju unapređenje zakonodavnog okvira, promociju odgovornog oglašavanja i podršku nezavisnim medijima, čime bi se doprinelo etičnijem i održivijem medijskom poslovanju u digitalnoj eri.
Za više informacija:
White paper – LINK
Prakse etičkog oglašavanje u onlajn medijima u Srbiji – LINK
Transparentnost pod lupom: javne nabavke za medijske usluge – LINK
Komentari (0)
ostavi komentarNema komentara.