Naslovna  |  Aktuelno  |  Vesti  |  Trku s brojkama mogu da prate samo veliki mediji, lokalni za to nemaju resurse
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Vesti

28. 11. 2022.

Autor: Danica Đokić i Una Grekulović Izvor: Cenzolovka

Trku s brojkama mogu da prate samo veliki mediji, lokalni za to nemaju resurse

Lokalni mediji i mediji civilnog društva zavise od donatorske pomoći i kad ta pomoć istekne, moraju odustati od upotrebe alata veštačke inteligencije. Fokus nije na profesionalnom novinarstvu, nego na ekonomskim interesima. Algoritam i veštačka inteligencija promeniće život svih u medijskoj sferi, neki su od zaključaka konferencije „Dizajnirano društvo – veštačka inteligencije i sloboda izražavanja”

Podizanje medijske i digitalne pismenosti građana uticaće na rast kapaciteta za razumevanje i etičku primenu veštačke inteligencije, rečeno je na konferenciji „Dizajnirano društvo – veštačka inteligencije i sloboda izražavanja”.

Govoreći o veštačkoj inteligenciji (VI) u medijima, profesor na Odseku komunikologije na Univerzitetu u Ljubljani i član Upravnog odbora SĆF Marko Milosavljević istakao je da se ona javlja u svim fazama rada, ali da još uvek nije stigla do nivoa kada može raditi potpuno nezavisno. 

Šta je popularno?

On kaže da VI u medijima nije samo tehnološko pitanje.

„Ne radi se samo o algoritmu kao ’nevidljivom uredniku’ u smislu gde i kako će nešto biti objavljeno, već i – šta će biti objavljeno, tj. šta je popularno.”

Ono što je popularno među publikom i ono što mediji plasiraju, međutim, potpuno je suprotno, istakao je Norik Selimi iz Pikasa analitiksa (Pikasa Analytics), kompanije specijalizovane za medijsku analitiku.

Dok mediji najčešće plasiraju vesti o političarima i institucijama, te teme uopšte se ne nalaze među najtraženijim, pokazuju istraživanja ove kompanije. Selimi je naglasio i da publiku više zanimaju praktične vesti, s informacijama koje joj mogu koristiti.

„Posmatrali smo 200 medija u Srbiji, koji su mesečno objavljivali oko 200.000 vesti. To je zaista mnogo”, rekao je on i dodao da se vesti najčešće objavljuju tokom dana, što je u suprotnosti sa potrebama publike, koja – prema istraživanju – vesti najviše konzumira u večernjim časovima, dakle u slobodno vreme.

Selimi je istakao i da su komentari u kojima je uočen govor mržnje veliki problem medija na društvenim mrežama.

„Takvih komentara ima previše, a najčešće su upućeni ženama u politici”, kazao je.

„Veštačka inteligencija mogla bi da pomogne u administraciji korisničkih komentara, ali postoji velika skepsa među urednicima kako bi takav alat mogao da se razvije i opravda utrošena sredstva”, rekla je Nevena Ršumović iz NUNS-a.

Uređivanje predato algoritmima

Ovakvo okruženje „proizvodi ogroman medijski jaz”, smatra Tanja Maksić iz BIRN-a i dodaje da postoji nekoliko velikih medija koji su spremni da trče trku s brojkama, a na drugoj strani su svi ostali mediji koji nemaju znanja i resurse da se u takvom okruženju snađu i ostanu relevantni. 

Ona ističe da lokalni mediji i mediji civilnog društva zavise od donatorske pomoći i da, kad ta pomoć istekne, moraju odustati od upotrebe alata veštačke inteligencije.

Mediji su se našli u situaciji u kojoj su uredničku funkciju predali algoritmima i platformama, kaže Maksić i postavlja pitanje da li će se oni odreći svoje suštinske uloge – da pišu o temama od javnog interesa. 

„U okruženju koje ne favorizuje profesionalno informisanje u javnom interesu, ostaje nam da kao zajednica razgovaramo i dođemo do rešenja kako osmisliti model održivosti svih medija”, zaključila je ona. 

Kao probleme i izazove za usvajanje korišćenja veštačke inteligencije u medijima, Ršumović je istakla finansijske resurse, manjak znanja i veština o VI, kao i kulturološki otpor među medijskim radnicima, koji se ogleda u strahu od gubitka posla, menjanju radnih navika i generalnom otporu prema novoj tehnologiji.

Ipak, veštačka inteligencija će promeniti živote svih u medijskoj sferi, ali o tome je tek potrebno razgovarati, zaključila je izvršna direktorka Slavko Ćuruvija fondacije Ivana Stevanović, moderatorka razgovora u okviru panela „VI kao nevidljivi urednik – kako algoritam utiče na razvoj medija i kvalitet informisanja”.

Konferenciju „Dizajnirano društvo – veštačka inteligencije i sloboda izražavanja” organizovali su Misija OEBS-a u Srbiji, Kancelarija OEBS-a za slobodu medija, Ministarstvo informisanja i telekomunikacija, BIRN, NUNS, Partneri Srbija i Slavko Ćuruvija fondacija.

Komentari (0)

ostavi komentar

Nema komentara.

ostavi komentar

Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:

Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, pretnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni.

Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove UNS-a.

Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu unsinfo@uns.org.rs

Saopštenja Akcije Konkursi