Naslovna  |  Aktuelno  |  Medijski konkursi - projektno sufinansiranje  |  Na gradskom konkursu dobili novac za informisanje građana, a potom ugasili firmu
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Medijski konkursi - projektno sufinansiranje

13. 04. 2018.

Izvor: UNS, Insajder

Na gradskom konkursu dobili novac za informisanje građana, a potom ugasili firmu

Dvanaest miliona dinara namenjenih javnom informisanju, opština Smederevo je prošle godine isplatila medijskim kućama osnovanim neposredno pre raspisivanja konkursa. Nepunih godinu dana kasnije nijedna od tih firmi nije dostavila potpune izveštaje o namenskom trošenju ovih sredstava.

Firma Balkan produkcija koja je dobila blizu pet miliona dinara ugašena je pre dva dana, a portal Epodunavlje je umesto ugovorenih 300 sati medijskog sadržaja preneo pet priloga i 15 vesti preuzetih od drugih medija.

To je građane Smedereva koštalo čak sedam miliona dinara.

Dve i po godine nakon privatizacije medija i uvođenja konkursnog sufinansiranja sadržaja od javnog značaja, brojni su primeri kako su putem nezakonito sprovedenih konkursa lokalne vlasti nastavile da finansiraju, a samim tim i kontrolišu “odabrane medije”. Takođe, sve su učestaliji slučajevi da se novac namenjen medijima, dodeljuje tek osnovanim kompanijama, bez prethodnog iskustva i javno dostupnih podataka o finansijskim i kadrovskim kapacitetima.

Od ukupno 20 miliona dinara, koliko je opština Smederevo izdvojila za sufinansiranje medijskih sadržaja u 2017. godini, gotovo 12 miliona dodeljeno je medijima koji su u trenutku raspodele novca postojali svega nekoliko meseci.

„Vladan Mihajlović PR proizvodnja audio-vizuelnih proizvoda Balkan produkcija Beograd” iz Beograda, dobila je na smederevskom konkursu skoro pet miliona dinara za realizaciju projekta čiji je naziv, prema opštinskoj dokumentaciji, „Upoznajmo se da bi se bolje razumeli“.

Ni tada ni danas, međutim, nije bilo moguće upoznati se s radom ove produkcije.

Produkcija Balkan nije upisana u poseban registar medija, a nema ni sajt.

Prema podacima iz registra preduzetnika Agencije za privredne registre firma pod imenom „Vladan Mihajlović PR proizvodnja audio-vizuelnih proizvoda Balkan produkcija Beograd” registrovana je 26. juna, dva meseca pre nego što će dobiti novac iz budžeta grada Smedereva. 

U rešenju o dodeli sredstava iz budžeta opštine Smederevo navodi se da „po mišljenju Komisije, posebnu vrednost projektu daje potpuna usklađenost s realnim problemima, potrebama i prioritetima ciljnih grupa i usklađenost planiranih aktivnosti sa ciljevima, očekivanim rezultatima i potrebama ciljnih grupa“. Proizvedeni sadržaj trebalo je da se emituje na TV Smederevo.

Rok za završetak projekta je bio kraj prošle godine.

Nakon toga, Balkan Produkcija je bila u obavezi da u predviđenom roku, dostavi dokaze da su sredstva korišćena namenski odnosno u skladu sa ugovorom.

Da se to nije dogodilo, objavilo je Udruženja novinara Srbije, kojem je u Gradskoj upravi Smedereva potvrđeno da je firmi Balkan produkcija dat dodatni rok za pravdanje višemilionskih suma dobijenih na konkursu.

Na pitanje da li je Balkan produkcija naknadno dostavila izveštaj o utrošku novca, iz Javnog pravobranilaštva Smedereva za Insajder su samo kratko naveli da „nešto jeste dostavljeno, ali da s obzirom na obim posla, dokumentacija tek treba da se prouči“.

U međuvremenu, odnosno pre dva dana, firma „Vladan Mihajlović PR proizvodnja audio-vizuelnih proizvoda Balkan produkcija Beograd” je ugašena i izbrisana iz Agencije za privredne registre. 

Portal ePodunavlje za sedam miliona dinara objavio 15 vesti

Prema pisanju UNS-a, gradska uprava Smederevo je osim firmi Balkan Produkcija naložila i kompaniji "Open View" da u dodatnom roku dostavi izveštaj o trošenju sredstava odnosno realizaciji projekta. Ova kompanija je sa portalom ePodunavlje na prošlogodišnjem konkursu dobila najviše novca, sedam miliona dinara.

Kao i u slučaju Balkan produkcije i portal ePodunavlje je osnovan neposredno pre raspisivanja konkursa.

Kao izdavač navedena je agencija Open view d.o.o. iz beogradske opštine Rakovica. Ova agencija, je prema podacima sa sajta Agencije za privredne registre, počela sda radom 20. juna. 2017, sa 500 dinara osnivačkog kapitala.

Portal ePodunavlje je za projekat pod nazivom „Regionalni centar za javno informisanje građana“, dobio od opštine sedam miliona dinara.

UNS je prošle nedelje saopštio da je Grad Smederevo od firme „Open View“ d.o.o., izdavača portala ePodunavlje, nakon dodatnog roka za pravdanje projekta, tražio i dodatno pojašnjenje novog narativnog i finansijskog izveštaja.

Prema pisanju UNS-a, umesto 300 medijskih sadržaja, novog portala i aplikacije za mobilne telefone za koje je na konkursu Smedereva dobila sedam miliona dinara, firma Open View je dostavila 15 vesti od kojih je većina preuzeta sa drugih sajtova.

Takođe, svih pet video priloga koje je Open View priložio prilikom pravdanja utrošenog novca, već su emitovani na drugim medijima ili kanalima privatnih lica i to godinama pre osnivanja njihovog portala.

Grad je dao ovoj firmi dodatnih deset dana kako bi opravdala projekat.

U predviđenom roku, proizvedeni medijski sadržaj koji je u 2017. finansiran novcem građana nije dostavila ni Televizija Smederevo. "Ne možemo za nekoliko dana da narežemo sve emisije koje smo uradili projektom, imamo staru tehniku", rekao je UNS-u direktor i glavni i odgovorni urednik te kuće Jovica Šešlak.

On je naveo da je gradu pravdano nešto više od dva sata medijskog sadržaja. TV Smederevo je inače na konkursu dobila dva miliona dinara.

Tek osnovane i preregistrovane firme profitirale i u Beogradu

Smederevo nije jedini grad koji je sredstva iz budžeta namenjena informisanju građana u 2017. godini dodelio tek osnovanim „medijskim kućama“.

Na konkursu grada Beograda koji je raspisan 18. avgusta prošle godine, čak pet miliona dinara pripao je firmi Folim koja je registrovana 22. avgusta, a četiri miliona dinara opredeljeno je za projekat „Beograd za svačiji džep“ firme Zofin, osnovanoj 23. avgusta.

Novac je dobila i firma koja se do nedavno bavila trgovinom na veliko ostalim mašinama i opremom i zvala se Metalon calibration, a koja je naprasno, devet dana posle raspisivanja konkursa za medijske projekte promenila vlasnika, delatnost i naziv. Firma Metalon calibration za prodaju mašina vlasnika Andreasa Velousisa, 25. avgusta postala je Video calibration za proizvodnju kinematografskih, audio-vizuelnih i televizijskih sadržaja i 17. oktobra za projekat „Prvi koraci... u Beogradu“ dobila je dva miliona dinara.

I 2016. godine na konkursu Beograda novac su dobile firme za prodaju automobila na lizing, reklamne agencije i produkcijske kuće ili firme osnovane posle raspisivanja konkursa.

Među njima su i firme Brender i Irik koje dobijaju sredstva od grada već dve godine, a po osnivanju su registrovane na istoj adresi kao i firma Maksim media, koja je inače vlasnik Studija B.

 

 

Komentari (0)

ostavi komentar

Nema komentara.

ostavi komentar

Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:

Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, pretnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni.

Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove UNS-a.

Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu unsinfo@uns.org.rs

Saopštenja Akcije Konkursi