Насловна  |  Актуелно  |  Вести  |  Марко Недељковић: Трансформација медијског бизниса у дигиталном добу
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Вести

03. 06. 2024.

Аутор: Др Марко Недељковић, Доцент на Факултету политичких наука у Београду и председник Центра за професионализацију медија и медијску писменост (ЦЕПРОМ) Извор: Бета

Марко Недељковић: Трансформација медијског бизниса у дигиталном добу

Фокусирање на приходе од публике, развијање иновативних форми оглашавања и што разноврснији извори зараде, тако би у најкраћем могла да се опише формула за успешну трансформацију медијског пословања у дигиталном добу.

У том процесу прилагођавања три правила већ су се издвојила као кључна. Прво, развој дигиталних претплата и прихода од публике дугорочно су најбитнији циљ информативних онлајн медија који нуде квалитетан и кредибилан медијски садржај и та врста прихода треба да се нађе у средишту њихових пословних модела. Друго, класично рекламирање већ уступа место иновативним формама оглашавања и новим начинима монетизације медијског садржаја, а од успеха по том питању у највећој мери ће зависити зарада од оглашивача и других комерцијалних извора прихода у будућности. И треће, диверзификација прихода неопходна је да би се обезбедила одрживост медија у дугогодишњем процесу трансформације пословања јер је пут до довољног броја дигиталних претплатника и ефикасних начина монетизације процес који траје годинама. То су три основна принципа на којима се базирају све успешне трансформације пословних модела савремених медија, и то од глобалног до локалног тржишта.

У историји новинарства остаће забележено да је "Њујорк тајмс" први глобални медиј који је успешно спровео дигиталну трансформацију преласком прво на "дигитал фирст" стратегију која подразумева да онлајн издање постаје примарно, а потом и на "субсцриптион фирст" стратегију пословања у којој су дигиталне претплате примарни извор прихода. Тако је током другог квартала 2020. године онлајн издање овог дневног листа по први пут у историји престигло штампано издање по укупним приходима јер је 51,5 одсто зараде долазило од дигиталног, а 48,5 одсто од штампаног издања. Још значајније је то што је више од две трећине прихода дигиталног издања долазило директно од претплатника.

"Њујорк тајмс" је на тај начин лансирао својеврстан путоказ за успешну трансформацију медијског пословања, а убрзо су тај пут прихватили и други велики медији на глобалном нивоу, као и национални медији широм Европе. Тако је онлајн издање најугледнијег италијанског листа "Коријере дела сера" 2018. године зарађивало између 70 и 80 одсто укупних прихода од дигиталног оглашавања, да би потом спровели темељну трансформацију пословног модела која је подразумевала примарно фокусирање на развој дигиталних претплата. Пет година касније зарада од претплатника на онлајн издање постаје први и најбитнији извор прихода овог италијанског медија, са чак 540.000 дигиталних претплатника који већ од октобра 2023. доносе више од 50 одсто укупних прихода.

Чак и када се закорачи на мања, финансијски скромнија и нешто неразвијенија медијска тржишта, бележе се подједнако успешни примери пословне трансформације. Тако је, примера ради, словачки медиј "Деник Н" израстао у прави медијски феномен у светским оквирима када је реч о претплатама на онлајн издање јер је крајем прошле године чак 72.000 људи плаћало да би читало њихов дигитални садржај. То је, поређења ради, резултат који би одговарао броју од око 90.000 претплатника на неки онлајн медиј у Србији. Огроман успех дигиталне трансформације довео је до тога да данас 60 до 70 одсто укупних прихода онлајн издања овог словачког медија већ долази од дигиталних претплатника.

Кључно питање гласи - шта медији у Србији којима тек предстоји трансформација могу да науче из ова три примера? Према подацима из интервјуа које је са њиховим директорима дигиталног пословања водио аутор текста у свим наведеним медијима ишло се идентичним путем. Сви су приходе од публике дефинисали као централни елемент пословања, иновативне форме оглашавања постале су императив, а диверзификација прихода нужност. То је формула која дефинитивно даје резултат.

Развијање прихода од публике

Да приходи од публике постају централна категорија у новом пословном моделу најбоље илуструју подаци истраживања Ројтерсовог института за студије новинарства који откривају да је већина издавача на глобалном нивоу још током 2022. године спроводила значајан заокрет по питању својих бизнис модела. Централно место у њиховим плановима за будућност заузимају управо приходи од публике јер је претплата још тада била приоритет број један за чак 79 одсто комерцијалних издавача. С друге стране, у Србији до данас ниједан дневно информативни онлајн медиј није почео да наплаћује приступ свом дигиталном садржају, што јасно указује шта ће у наредним годинама бити први и највећи изазов за домаће медије који желе да се трансформишу.

Иновативни начини оглашавања

Медији широм света покрећу и нуде све иновативније начине оглашавања у којем нејтив садржаји, премијум оглашавање и афилијејт маркетинг преузимају централну улогу. Одређени медији отишли су толико далеко по питању развоја нових форми оглашавања да су развили сопствену продукцију креативних решења за оглашиваче. Тако је "Гардијан" покренуо цео сервис намењен оглашивачима који им нуди све оно што су до сада радиле само ПР и маркетиншке агенције, и то од осмишљавања маркетиншких стратегија и решења, преко креирања ефектних медијских и промотивних садржаја, па све до спровођења огласних кампања. Такав пакет услуга у овом медију називају "премијум оглашавање" јер нуди услугу по принципу "кључ у руке" која се на тржишту показала као екстремно успешна.

Диверзификација прихода

Сви медији током процеса трансформације развијају разгранату структуру различитих прихода која обезбеђује одрживост медија у транзиционом период јер се на значајније приходе од публике и иновативних начина оглашавања може рачунати тек после неколико година успешног рада. Још једна битна функција диверзификације прихода јесте и експериментисање јер се добитна комбинација прихода разликује од редакције до редакције. Тако медији неретко иницирају више од десет различитих извора прихода да би после периода тестирања задржали само оне који дају задовољавајући резултат. На тај начин сваки појединачни медиј, заправо, гради своју специфичну структуру прихода у којој зарада од публике и оглашивача по правилу чини окосницу пословања, а допуњују је остали приходи који се покажу као успешни у пракси.

Коментари (0)

Остави коментар

Нема коментара.

Остави коментар

Молимо Вас да прочитате следећа правила пре коментарисања:

Коментари који садрже увреде, непристојан говор, претње, расистичке или шовинистичке поруке неће бити објављени.

Није дозвољено лажно представљање, остављање лажних података у пољима за слање коментара. Молимо Вас да се у писању коментара придржавате правописних правила. Коментаре писане искључиво великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора или скраћивања коментара који ће бити објављени. Мишљења садржана у коментарима не представљају ставове УНС-а.

Коментаре које се односе на уређивачку политику можете послати на адресу unsinfo@uns.org.rs

Саопштења Акције Конкурси