Naslovna  |  Aktuelno  |  Vesti  |  Istraživanje SINOS: Polovina novinara sagoreva na poslu, a plate male
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Vesti

04. 04. 2025.

Izvor: SINOS

Istraživanje SINOS: Polovina novinara sagoreva na poslu, a plate male

Sindikat novinara i medijskih radnika Srbije (SINOS) sproveo je tokom januara i februara 2025. istraživanje o radno-pravnom i socioekonomskom statusu novinara i medijskih radnika u Srbiji, sa kojim problemima se susreću i kako se to odražava na njihov profesionalni rad. Istraživanje je sprovedeno na uzorku od 106 ispitanika.

Od ukupnog broja ispitanih njih skoro 45 odsto starije je od 50. godina,  dok nešto malo više od 38 odsto ima fakultetsko obrazovanje iz oblasti društvenih nauka. Skoro podjednako ispitivanje je obuhvatilo muškarce i žene, od kojih skoro 40 procenata radi na televiziji a čak 25 odsto njih radi za više vrsta medija.

Od 106 ispitanika 43,4 odsto radi na poziciji novinar, 20,8 su urednici, a ostalo su medijski radnici.

Istraživanje SINOS-a još jednom je potvrdilo da se ogromna većina novinara i medijskih radnika zalaže za definisanje ova dva pojma. Za definiciju novinara i medijskog radnika glasalo je čak 72,6 odsto ispitanika.

Učesnici u istraživanju, njih 37,7 odsto radi u mediju sa više od 100 zaposlenih, 26,4 odsto u mediju od 10 do 50 zaposlenih, 24,5 odsto sa manje od 10 zaposlenih i 11,3 odsto u mediju od 50 do 100 zaposlenih. Pretežan način finansiranja medija u kojem rade je kombinovan (39,6%), iz pretplate (23,6%), sredstvima iz projektnog sufinasiranja na osnovu konkursa (13,2%), nije im poznato (11,3%), iz sopstvenih sredstava (8,5%) i  ostalo iz stranih donacija.

Da je finansijski status medija u kojem rade stabilan ocenjuje 55,2 odsto ispitanika, delimično odgovorilo je njih 23,8 odsto, ne zna 10,5 odsto, dok ostali ocenjuju finansijski status kao nestabilan.

Posebno je zapanjujući podatak da u eri digitalizacije novinarstva i pojavi veštačke inteligencije u poslednjih godinu dana malo više od 80 odsto ispitanika nije pohađalo nikakvo neformalno obrazovanje.

Od 18,9 odsto ispitanika koji su pohađali neko od neformalnog obrazovanja (SEO optimizacija, rad na Jutjub platformi...) za više od 82 procenata njih to nije platio poslodavac.

Iako je ohrabrujući podatak da od 106 ispitanika njih 70 procenata ima ugovor o radu na nedoređeno vreme, činjenica je da 18, 9 odsto novinara i medijskih radnika ima neki od ugovora o radu van radnog odnosa (o delu, autorski, izvođački...).

Na pitanje da li im je upisan radni staž za godine koje rade 56,6 odsto odgovorilo je potvrdno, 25,5 odsto negativno, 15,1 odsto ne zna i ne proverava ovu informaciju,  a ostatak ni ne zna kako to može da sazna.

Sudeći po istraživanju visine plata novinara i medijskih radnika su šarenolike.  Ipak, najveći broj njih prima platu u iznosu od 80 do 90. 000 dinara.

 

 

Ohrabrujuće je da je 93,4 odsto ispitanika odgovorilo da im se zarada redovno isplaćuje. Njih 51,4 odsto radi klasičnih 40 sati nedeljno, dok 28,6 odsto radi više od 40 sati u sedmici, dok 17,1 odsto radi manje od 40 sati nedeljno.

Godišnji odmor duži od zakonskih 20 dana ima 45,3 odsto ispitanika, a 32,1 svega 20 dana. Nije mali procenat od 15,1 odsto njih kojima ugovorom nije predviđen godišnji odmor.

Više od 50 odsto novinara i medijskih radnika izjasnilo se da im prekovremeni rad nije plaćen, iako ih poslodavac, njih 70 odsto, poziva na angažovanje i posle radnog vremena.

Priroda novinarskog posla i posla medijskog radnika je vreme provedeno u privranosti za rad, a to vreme nije plaćeno za skoro 85 odsto njih.

Regres i naknadu za topli obrok ne dobija 40,4 odsto novinara i medijskih radnika, dok od više od 2.000 medija, koliko se procenjuje da ih ima u Srbiji, skoro polovina njih nema sindikalnu organizaciju.

Od 106 ispitanika 13, 2 odsto se izjasnilo da smatra da poslodavac ometa rad sindikata, dok svega 50 odsto njih navodi da je upoznato sa pravima iz radnog odnosa., a njih 41 odsto je odgovorilo da je bilo u situaciji da su im radna prava ugrožena.

Ineteresantno je da iako se na Zapadu vodi velika kampanja za jačanje pložaja žena da su se novinari i medijski radnici u Srbiji izjasnili u procentu od 46,2 odsto da radna prava žena u medijima nisu više ugrožena nego muškarcima.

Ohrabrujući je podatak da bi 78,3 odsto ispitanika pohađalo obuku iz zaštite radnih i profesionalnih prava. Ovo možda proističe iz toga da se 51,9 odsto novinara i medijskih radnika izjasnilo da je u poslednjih godinu dana doživelo sagorevanje na poslu, a 58,5 odsto je ocenilo da njihov posao negativno utiče na njihovo mentalno zdravlje.

Procenat od 38,7 odsto novinara i medijskih radnika u ovom istraživanju smatra da u privatnim medijima nema sindikata jer nema dovoljno zajedništva među zaposlenima, dok njih 62,9 odsto smatra da je u medijskoj delatnosti potreban uticajan sindikat. Za više od polovine ispitanika nema sumnje da bi granski kolektivni ugovor u medijskoj delatnosti poboljšalo njihov status.

Čak 47 odsto novinara i medijskih radnika izabralo bi medij u kojem mogu slobodno da pišu i rade, pa makar po cenu niže plate i lošijeg statusa.

Evo kako su naši ispitanici ocenili uticaj na uređivačku politiku:

Ukupno 104 ispitanika ovako je ocenilo novinarske slobode u Srbiji:

Komentari (0)

ostavi komentar

Nema komentara.

ostavi komentar

Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:

Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, pretnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni.

Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove UNS-a.

Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu unsinfo@uns.org.rs

Saopštenja Akcije Konkursi