UNS vesti
24. 12. 2024.
Sa UNS-ove Medijske konferencije dijaspore i Srba u regionu: Ljudi koji napuštaju Balkan nisu više ničija publika, podkasti povezuju zajednice
O podkastu kao sredstvu za povezivanje zajednica, negovanje kulturnih i jezičkih veza, ali i medijskom formatu koji nudi priliku za umrežavanje mladih i medija dijaspore i regiona razgovarali su autori uspešnih podkasta iz Srbije i dijaspore, na jučerašnjoj Trinaestoj medijskoj konferenciji dijaspore Srba u regionu koja je održana u Pres centru Udruženja novinara Srbije (UNS).
„Podkasti kao medijska platforma koja nudi jedinstvenu priliku za umrežavanje mladih, medija i udruženja dijaspore i regiona“ tema je ovogodišnje konferencije, koju je UNS organizovao uz podršku Ministarstva spoljnih poslova i Uprave za saradnju sa dijasporom i Srbima u regionu.
Predsednik UNS-a Živojin Rakočević rekao je na početku konferencije da UNS nastoji da se prilagodi tehnologiji i vremenu i da sa mladim ljudima prati ne samo razvoj tehnologije, nego i društveno-kulturološke kontekste što je, kako je istakao, važno za dijasporu.
Rakočević je naglasio da je dijalog tehnološki doveden do savršenstva, međutim, kako kaže, duhovno, idejno i kulturološki nikada nismo bili na nižem dijaloškom stupnju još od Drugog svetskog rata.
Vladimir Radinović, suosnivač platforme Podcast.rs, pokrenuo je ovu platformu 2019. godine i na njoj je tada bilo 15 podkasta. Sada, kaže Radinović, objavljuje se više od 500 podkasta iz svih republika bivše Jugoslavije, dijaspore, ali i podkasti na manjinskim jezicima u Srbiji.
„Mi smo krenuli 2019. godine sa željom da okupimo zajednicu autora na jednom mestu, jer u tom trenutku, ali i danas, ako pogledate velike platforme za slušanje podkasta koje dolaze iz Amerike i ako odredite na platformi da koristite srpski jezik, vi ćete i dalje kao preporuku dobijati podkaste koji dolaze iz Amerike, Engleske, iz sveta, ali teško ćete naleteti na podkast sa našeg govornog područja“, objašnjava Radinović.
Na pitanje kako mlade ljude „privući“ na ovaj format, Radinović kaže da mlađe generacije odrastaju sa formatima kao što je podkast.
„Njima je ovaj termin poznat, a kada smo mi počinjali trebalo je neko vreme da objasnimo ljudima šta je to podkast, kakva je to forma. Mislim da prvo treba uključiti mlade u samu produkciju sadržaja i napraviti ozbiljnije istraživanje koje su to teme koje ih zanimaju, šta je to što bi oni voleli da čuju“, kaže Radinović.
Dodao je i to da većina podkasta na Balkanu počinje sa video formom na Jutjubu, što je s jedne strane dobro, jer će podkast imati veći broj pregleda i doći do šire publike.
„Ipak smatram da je bolje da postoji verzija isključivo u audio formatu, nad kojom ćete imati potpunu kontrolu. Na Jutjubu mogu da demonetizuju podkast, uklone ga, da ne diđete do šire publike zbog algoritama“, objašnjava Radinović.
Mateja Agatonović iz „Nove ekonomije“ kaže da je medij u kome on radi prošle godine odlučio da u svoje okrilje uvrsti podkaste, i sada ih ima tri.
„Hteli smo da napravimo nešto što bi ljude povezalo, jer podkast jeste format koji je najprisniji i najneformalniji i koji vam daje mnogo širu mogućnost nego klasičan novinarski rad“, objašnjava Agatonović.
Novinari nisu u mogućnosti, kako je rekao, da u svom poslu iznose svoje lične stavove i komentare, osim u kolumnama, a objavljivanjem podkasta su želeli da kreiraju platformu na kojoj novinar može da kaže „šta mu je na duši“.
Agatonović je dodao da mlađa publika, naročito kroz podkaste, želi da sluša pozitivne teme i da su pokretanjem podkasta želeli da ostvare veću interaktivnost sa publikom.
„Dali smo mladim ljudima odrešene ruke da se 'igraju' formatom podkasta i da ispolje kreativnost – naravno, ukoliko imaju inovativnu ideju za koncept ili serijal“, rekao je Agatonović.
„Ljudi koji napuštaju Balkan nisu više ničija publika“, reči su Jana Arsenovića, jednog od autora podkasta „Odomaćeni“ iz Holandije.
On je naglasio da je to jedan od razloga zbog čega su pokrenuli ovaj podkast u dijaspori.
Arsenović je naglasio da ljudi u dijaspori imaju potrebu da se druže i međusobno razmenjuju informacije, a manjak medijskih sadržaja namenjenih dijaspori, nedostatak sadržaja na javnim medijskim servisima, kao i nezainteresovanost domaćih medija za zanimljive priče o ljudima u dijaspori, neki su od problema sa kojima se dijaspora suočava.
Tako je priča o Siniši Rakiću koji je u Holandiji od 1992. godine i koji već 31 godinu organizje predstave za decu po centrima za izbeglice, prvi put na srpskom jeziku, za naše ljude u dijaspori, emitovana u Arsenovićevom podkastu.
Sveštenik dr Dragiša Jerkić autor je podkasta Minhenski razgovori, Srpska Pravoslavna Eparhija diseldorfska i nemačka i on svoje podkaste emituje na srpskom i nemačkom jeziku.
„Naš podkast usmeravamo na članove naše crkvene zajednice u celoj Nemačkoj, dok podkast na nemačkom jeziku usmeravamo internacionalno, rekao je sveštenik Jerkić.
On je rekao da su prilikom pokretanja podkasta odlučili da stave akcenat na dijalog o identitetu i crkvenoj zajednici.
O značaju podkasta za umrežavanja zajednica u regionu i dijaspori svedoči i osnivanje ovog medijskog formata na informativnom portalu Srba u Hrvatskoj – „P portal.net“.
Olivera Radović, urednica ovog portala, objasnila da je podkast namenjen srpskoj zajednici u Hrvatskoj, njenom položaju u društvu, ali i doprinosu srpske zajednice u ovoj zemlji.
„Ovaj portal do sada ima četiri podkasta, a centralna tema svih njih je srpska zajednica u Hrvatskoj, odnosno problemi, položaj, doprinosi srpske zajednice većinskom društvu, očuvanje kulturnog identiteta i razvoj tolerancije i međusobnog uvažavanja sa većinskom i drugim zajednicama”, rekla je Radović.
Ona je istakla i da je u Hrvatskoj izazov to što, "nažalost, vlada antisrpska politika i nisu uvek svi sagovronici spremni da se odazovu našem pozivu".
"Možda oni i podržavaju naš način rada i teme kojima se bavimo, ali u njihovom poslu im to ne bi bio nikakav bonus. Bez ikakvog osuđivanja, samo konstatujemo tu činjenicu", rekla je Radović.
Na konferenciji je radio i podkast konsultant i suosnivač „PodMedia“ Uroš Bogdanović govorio o o privlačenju publike i monetizaciji podkast sadržaja, uz savete za održiv rast i preporuke o tome kako se povezati sa publikom iz različitih sredina.
Komentari (0)
ostavi komentarNema komentara.