Vesti
06. 02. 2013.
Do 2015. bez državnih medija
Mediji će, prema novom zakonu, morati da se upisuju u Registar javnih glasila prilikom čega će, pored osnovnih podataka o glasilu i vlasnicima, biti obavezni i podaci o osobama povezanim sa vlasnicima medija, među kojima se podrazumevaju bračni ili vanbračni drugovi, srodnici, osobe koje žive zajedno sa njima ili njihovi punomoćnici, navodi se u nacrtu zakona o javnom informisanju i medijima u koji je Danas imao uvid.
Novim propisom, naime, trebalo bi da se ponovo donese obaveza upisivanja medija u Registar javnih glasila, koji će voditi Agencija za privredne registre.
Predviđa se, između ostalog, da registar mora sadrži i podatke o državnoj pomoći dodeljenoj mediju, o finansijskim sredstvima dobijenim od državnih organa i objavljivanjem oglasa, kao i podatke o osobi koje tokom godine u ukupnim prihodima medija učestvuju sa više od trećine ukupnih prihoda.
Novim zakonom predviđena je i zabrana koncentracije medijskog vlasništva, pa tako jedan vlasnik ne može imati istovremeno dva ili više dnevnih listova ukoliko njihov tiraž prelazi 50 odsto od ukupno prodatog ili na drugi način realizovanog tiraža dnevnih novina tokom kalendarske godine.
U nacrtu zakona, koji još nije u stavljen na javnu raspravu, zabranjuje se i vlasništvo dva ili više elektronska medija ukoliko bi udeo u slušanosti, odnosno gledanosti, prelazio 35 odsto.
Zabranjeno je, takođe, i da jedan vlasnik ima ujedno i dnevne novine i elektronski medij, kao i da istovremeno poseduje medij i organizaciju „koja se bavi distribucijom medijskih sadržaja, odnosno organizaciju koja se bavi zakupljivanjem i distribucijom oglasa za medije“.
Nacrt zakona koji će regulisati oblast informisanja predviđa da medij može osnovati samo pravno lice, kao i da to ne mogu činiti, neposredno ili posredno, Republika, autonomna pokrajina i jedinica lokalne samouprave, kao ni ustanova, preduzeće i drugo pravno lice koje je u celini ili delu u državnoj svojini i koje se u celini ili delom finansira iz javnih prihoda. Međutim, osnivači medija na jeziku nacionalne manjine mogu biti nacionalni saveti manjina, Republika za potrebe informisanja stanovništva na KiM, ali i državni univerziteti u cilju informisanja i obuke studenata.
Mediji koji su u državnom vlasništvu, kako se dodaje, prestaju sa radom u roku od dve godine od dana stupanja na snagu ovog zakona, dok odgovorno lice u tom mediju mora da podnese inicijativu za pokretanje postupka privatizacije u roku od 30 dana.
Ovim zakonom uređuju se, inače, i načela javnog informisanja, javni interes, rad urednika i novinara, profesionalna udruženja novinara, impresum, distribucija medija, privremeno čuvanje i uvid u medijski zapis, posebna prava i obaveze u javnom informisanju, informacije o ličnosti, postupci pravne zaštite, nadzor nad primenom odredaba ovog zakona, kao i kaznene odredbe.
Nacrt zakona o javnom informisanju još nije završen niti predstavljen javnosti, iako su iz Ministarstva kulture i informisanja najavljivali da će to biti ranije.
Tokom ove sedmice održaće se konsultacije o konačnom tekstu nacrta sa medijskim udruženjima i diplomatama iz EU, a ministar Bratislav Petković istakao je nedavno da će se medijski zakoni u skupštinskoj proceduri naći u martu.
Kazne
Nacrt zakona o javnom informisanju i medijima predviđa novčane kazne za osnivače medija od 100.000 do milion dinara ukoliko se ne objavi impresum na propisan način, medij ne upiše u Registar ili ako ne ispunjava obavezu čuvanja zapisa.
Novčanom kaznom od 30.000 do 200.000 dinara kazniće se odgovorni urednik medija ako se u objavljenoj informaciji neko označi učiniocem kažnjivog dela pre pravnosnažnosti odluke suda ili ako sadržaj medija koji može ugroziti razvoj maloletnika nije jasno označen. Ukoliko odgovorno lice ne podnese inicijativu za pokretanje postupka privatizacije kazniće se sumom od 50.000 do 100.000 dinara.
Komentari (4)
ostavi komentar07.02.
2013.
Ovo, zaista nema naslov
Jako me zanima kako ce , i koji medij, koji se trenutno finansira iz sredstava drzave (bilo lokalno ili na visem nivou) kreitari svoj program. Ovo se odnosi na radio i televizijske stanice. Koliko cemo od 2015.godine na (tada vec svim privatnim medijima) imati edukativnih emisija, obrazovnih sadrzaja, dokumentarnih programa, dramskih segmenata.... Pobogu, pa zar neko sada razmislja o tome da ce na trzistu od sponzora i prodaje reklama (imajuci u vidu obrazovnu i specificnu strukturu licnosti (prazilukovici)) onih koji mogu da uloze u reklamu, moci da izvuce "neki dinar" ne bi li finansirao ozbiljne projekte i sadrzaje koji u sebi gaje nacionalu tradiciju.
OdgovoriNaravno, kako se sada stvari odvijaju, sponzori i reklameri ce instistirati na "pesmama koje su im srcu prirasle", pevacicama koje imaju sta da prikazu u vizuelnom smislu, kicu i neukusu ispod svakog kriterijuma. Njihovi zahtevi ce, idirektno, putem elektronskih medija vaspitavati nasu decu i unucice u svako doba dana, a emisije poput "cuvenih" i nadaleko poznatih koje trenutno zatrpavaju, prvenstvenu jednu od televizija koje kroz svoju primitivnu prizmu nude bolji "ruzicasti" zivot...(de ne okolisam: Preljubnici, Svadba, Trenutak istine, i mnooooogo toga...), 2015. godine bice evergrin za neke tadasnje emisije.
Cinjenica je da u svetu nema nezavisnog medija - ako ti je gazda privatnik, moras pa pises ili snimas ono i onako kako ti naredi (on ili njegova zena). Ako imas jakog sponzora, o njemu pises i snimas sve u superlativu, pa makar on i djubre prodavao, a ako u pojedinom slucaju ne objavis nesto sto ide u korist stete tvog velikog sponzora (citaj: blati njegovu konkurenciju), ode novac u drugi medij koji ce igrati kako mu sponzor svira. Pa, kako da onda budes nezavistan, bilo gde da si na planeti?
Radio i televizija nisu zamo informacija. Radio i televizija nisu zamo zabava. Radio i televizija nisu samo edukacija. Radio i televizija nisu samo ocuvanje tradcije. Radio i televizija su simbioza svih navedenih i ovde ne navedenih segemana. Nezavisnost pomenutih medija moze se realizovati na adekvatan nacin: programsko uredjivacki savet koji nece formirati ni Skupstina, ni Drzava, ni lokalna samouprava, vec institucija poput SANU, RRA i sl... i koji ce kreirati i odgovarati za sadrzaje koji se emituju na medijima.
U pravdanju sadasnjeh haosa i medijskog kica, obicno se navodi recenica: Narod to voli. A niko ne zeli da prizna da narod m o r a da zavoli ono sto mu se servira, jer bolje nema, a moze da se kreira i da bude. Pa, svi znamo recitaciju "Pacija skola", sto znaci, ako devet puta emitujes negu glupost u medijima, deseti put je sam reprodukujes..... Ja se raspisao, ali... imali smo neku bolu proslost: sjajne televijiske serije i drame, skolski program na kojima su zavidele mnoge svetske TV kuce, decije emisije i serije koje su nas ucile zivotu.... izuzetna radiofonska ostvarenja, radio drame, Veselo vece, nekadasnji Karavan....
No, sve ce to mili moji prekriti ruzmarin, snjegovi i sas... Evopejski ili naski - to ne znam!
06.02.
2013.
Zar verujete u to
U APR-u je dovoljno da popunite ispravno sve obrasce, uplatite odgovarajuće obrasce, napravite pečat i vi ste na konju. I dalje će strine, ujne i tetke da budu vlasnici novina, bilborda, TV kanala, da finansiraju štampane i elektronske medije. Teško je poverovati da će se tajkuni lako odreći udela u medijima. To ih drži na vlasti a o tome najbolje svedoči prepiska izmedju predsednice UNS-a i aktuelnog gradonačelnika Beograda. Fotelja se može ponovo "osvojiti" na izborima ali vlast u medijima je toliko moćna da postavlja i smenjuje ministre, a vrši atak, svojim novcem, i na poslanike. Tokovi novca se lako otkrivaju to se posebno odnosi na finansiranje medija i pojedinaca iz inostranstva.
Odgovori06.02.
2013.
Jedva čekamo
Uh al će sada biti Grand zvezda na svim kanalima, jedva čekam da svi igraju na stolu i pijano pevaju. Kafanica, sudnica, ludnica.
Odgovori06.02.
2013.
Obecanje ludom radovanje
OdgovoriKao sto Nacrt zakona o javnom informisanju još nije završen niti predstavljen javnosti, iako su iz Ministarstva kulture i informisanja najavljivali da će to biti ranije, tako se od pocetka novembra prosle godine ceka mišljenje Ministarstva spoljne i unutrašnje trgovine i telekomunikacija o daljoj sudbini 33 kanala koje su koristili predajnici bivse "TV Avale" (ranije "RTS 3K"). “Da bismo održali svoju reč, najbolje je da je nikada ne dajemo” (Napoleon).