Naslovna  |  Desk  |  Akcija 2% za medije  |  Šampion u projektnom sufinansiranju portal ePodunavlje nije realizovao projekat; Gradonačelnica Smedereva: Poništićemo ugovor
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Akcija 2% za medije

09. 03. 2018.

Autor: J. Pešić Izvor: UNS

Šampion u projektnom sufinansiranju portal ePodunavlje nije realizovao projekat; Gradonačelnica Smedereva: Poništićemo ugovor

Svi tekstovi koje je sajt ePodunavlje trebalo da napiše za sedam miliona dinara koliko je u prošloj godini dobio od smederevske lokalne samouprave na Konkursu za projektno sufinansiranje medija, preuzeti su iz drugih medija bez navođenja izvora, pokazalo je istraživanje Udruženja novinara Srbije (UNS).

Umesto trista medijskih sadržaja koje je trebalo da uradi za sedam od 20 miliona dinara koliko je ukupno bilo opredeljeno za medije u Smederevu, beogradska firma „Open View“ d.o.o, izdavač ePodunavlja, uz izveštaje o realizaciji projekta, priložila je oko dvadeset tekstova, pokazuju dokumenti koje je UNS dobio od Grada Smedereva.

Međutim, ni ovi tekstovi nisu autorski već su preuzeti iz „Kurira“, „Smederevskih novina“, sa različitih portala…

U okviru projekta pod nazivom „Regionalni centar za javno informisanje građana-interes građanskog društva“, osim tekstova, firma „Open View“ d.o.o trebalo je da izradi aplikaciju za mobilne telefone, novi informativni portal i „opciono“ video zapise.

Kako bi opravdala projekat za koji je dobila višemilionski iznos, ova firma je Smederevu dostavila pet video priloga, koji su takođe preuzeti, u ovom slučaju sa različitih privatnih Youtube kanala.

Jasna Avramović: Ako je tačno, raskinućemo ugovor

Gradonačelnica Grada Smedereva Jasna Avramović, koja je potpisala Rešenje o raspodeli sredstava za sufinansiranje medijskih projekta, rekla je UNS-u da je „šokirana“ jer ova firma nije realizovala projekat.

„Nisam znala da nisu realizovali projekat, ali će Grad raskinuti ugovor ukoliko je to tačno“, rekla je UNS-u Avramović.

Urednik spušta slušalicu

Na pitanje UNS-a o tekstovima, novom portalu i aplikaciji za mobilne telefone koji je trebalo da budu izrađeni u okviru projekta, a nisu, vlasnik firme „Open View“ d.o.o i odgovorni urednik sajta ePodunavlje Aleksandar Čupić je, umesto da odgovori, spustio slušalicu.

Svi tekstovi koji su objavljeni na ePodunavlju, objavljeni su i na svim društvenim mrežama, navodi se u izveštaju o realizaciji projekta, a firma je za održavanje i upravljanje društvenim mrežama potrošila 120.000 dinara.

Prema finansijskom izveštaju o realizaciji projekta, kao i u predlogu projekta, „Open View“ je za pet honorarnih radnika izdvojio 800 hiljada dinara, milion za lekturu i korekturu, 1.200.000 dinara za dizajn portala i isti iznos za "studijske troškove izrade i pripreme medijskog sadržaja". Za projektni tim potrošeno je 400 hiljada, za menadžere i organizatore projekta 600 hiljada, a za knjigovodstvene i računovodstvene usluge 80 hiljada dinara, navodi se u izveštaju o realizaciji projekta.

Poništen, pa ponovo raspisan konkurs

Podsetimo, Grad Smederevo je u prošloj godini u dva navrata raspisao Konkurs za sufinansiranje proizvodnje medijskih sadržaja iz oblasti javnog informisanja.

Prvi konkurs raspisan je u aprilu, a poništen je Rešenjem Gradskog veća Grada Smedereva 8. avgusta. U istom Rešenju Smederevo je donelo odluku da raspiše novi konkurs, što je i urađeno istog dana.

Od 20 miliona dinara koliko je Smederevo Konkursom predvidelo da raspodeli na medijske projekte, najviši iznos, odnosno sedam miliona, dodeljeno je projektu za sajt ePodunavlje.

Firma „Open View“ d.o.o i Grad Smederevo zaključili su Ugovor o sufinansiranju projekta za ostvarivanje javnog interesa u oblasti javnog informisanja 29. novembra 2017. godine, a ovoj firmi su sredstva prenošena periodično u prvoj polovini oktobra 2017. godine, navodi se u dokumentaciji koju je UNS dobio od Grada.

ePodunavlje registrovan nakon prvog smederevskog konkursa

Najplaćeniji sajt u Smederevu upisan je u Registar medija 25. maja 2017. godine, odnosno nakon prvog raspisivanja smederevskog konkursa za sufinansiranje medija.

Prvi izdavač ovog portala bila je vršačka firma „EVršac group“, čiji je zastupnik bio Aleksandar Keta, a odgovorni urednik Aleksandar Čupić, stoji na sajtu Agencije za privredne registre (APR).

Kako je navedeno u Registru medija, 18. jula 2017. godine portal dobija novog izdavača, odnosno beogradsku firmu „Open View“ d.o.o čiji je vlasnik dotadašnji, ali i sadašnji urednik Aleksandar Čupić.

UNS je neposredno nakon objavljivanja Rešenja o raspodeli sredstava upitao glavnog urednika sajta ePodunavlje Aleksandra Čupića da li ovaj sajt ima kapaciteta za realizovanje ovog projekta.

„Projekat se već sprovodi. Imamo naše novinare koji pišu tekstove za sajt, a takođe angažujemo i novinare iz drugih redakcija“, rekao je tada Čupić.

Čupić je tada UNS-u rekao i da je ovaj portal promenio izdavača jer je vlasnik vršačke firme „EVršac group“ njegov prijatelj i da je želeo da ugasi ePodunavlje, tako da je on preuzeo ovaj portal i otvorio novu firmu.

Podsetimo, Čupić je još 2016. godine, kao urednik portala E-Vršac, rekao UNS-u da će prestati da se bavi novinarstvom zbog toga što ga je napao lokalni moćnik Milan Tikić, a o kojem je on pre toga pisao.

Te godine portal E-Vršac dobija novog urednika Aleksandra Ketu, da bi se Čupić vratio na mesto urednika u junu 2017. godine.

Čupić je UNS-u rekao da se svom poslu vratio „jer od nečega mora da se živi, ali i da bi pomogao svom prijatelju“.

Žalbe Savetu za štampu

Portal ePodunavlje je, inače, samo mesec dana od pokretanja, dobio javnu opomenu Saveta za štampu zbog neovlašćenog preuzimanja tekstova.

Zakonski zastupnik NGO Podunavska inicijativa i izdavača medija Podunavlje.info Dejan Đorić je u žalbi koju je dostavio Savetu za štampu naveo da sajt ePodunavlje zbog sličnog naziva koji ima kao i Podunavlje.info dovodi građane u zabludu, kao i da im on preuzima vesti, fotografije i ilustracije.

Đorić je u žalbi naveo da „sudeći po objavama kojima su započeli svoje delovanje, ePodunavlje je deo borbe dve struje u SNS-u“.

„Da Vas ne zamaramo detaljima, isti koordinator SNS-a pokriva Južnobanatski i Podunavski okrug (Branko Malović, prim.nov.). Na strani su (ePodunavlje, prim.nov.) one struje koja je protiv, u ovom momentu još uvek aktuelne gradonačelnice Smedereva, s kojom ni mi nemamo idealne odnose, ali nismo zbog toga nikada ugrozili novinarske standarde objavljujući neproverene, poluistinite i apsolutno neistinite informacije, što je njima praksa“, naveo je, između ostalog, Đorić u žalbi.

Đorić za UNS nije želeo da komentariše svoju žalbu Savetu za štampu.

Savetu za štampu juna 2017. godine stigla je još jedna žalba na portal ePodunavlje - odbornika Srpske napredne stranke u Opštini Smederevska Palanka Bojana Mitića. On se ovom samoregulatornom telu žalio zbog objavljivanja netačnih informacija, ali je naknadno odustao od žalbe, navodi se na sajtu Saveta za štampu.   

Prema Pravilniku o sufinansiranju projekata za ostvarivanje javnog interesa u oblasti javnog informisanja, jedan od kriterijuma za ocenu projekta je i da li su učesniku konkursa izrečene mere, između ostalog i Saveta za štampu.

Komisija u sastavu Ilija Stojanović (RAB Srbija), Radojica Mali (medijski radnik) i Siniša Batalo (medijski radnik) odlučila je da ipak sajtu ePodunavlje dodeli višemilionski iznos.

Radojica Mali rekao je UNS-u da se ne seća šta je ovaj projekat izdvajalo od drugih da dobije najviši iznos i da je krajnju ocenu ko će dobiti sredstva potpisivala gradonačelnica.

Tekst je nastao u okviru projekta koji je podržalo Ministarstvo kulture i informisanja. Stavovi izneti u podržanom medijskom projektu nužno ne izražavaju stavove organa koji je dodelio sredstva.

Komentari (1)

ostavi komentar
sub

10.03.

2018.

Rade [neregistrovani] u 05:54

Nije samo Smederevo

Slicna situacija vam je skoro svuda po Srbiji. Proverite Sabac, koji je prosle godine dao 14,2 miliona dinara Danasu, Kuriru, Blicu, Vremenu, pa cak i Media centru(!!!). Kuriru je placena retroaktivno predsednicka kampanja Vuka Jeemica (slizao se sa Dusanom Petrovicem), a objavljeno nekoliko tekstova na pocetku godine. U Blicu objavljeno dvedesetak tekstova napisanih u kabinetu gradonacelnika. U Vremenu objavljen intervju sa gradonacelnkom (za sve pare 600.000). Danasu dato 5,5 miliona iako se tog lsita u Sapcu proda manje od 200 primerka. U Media centru gradonacelnik odrzao 1 pres konferenciju...
Ta glupost sa sufinansiranjem je potpuni kriminal, a nije mi jasno zasto UNS i dalje na tome insisitira?

Odgovori

ostavi komentar

Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:

Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, pretnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni.

Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove UNS-a.

Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu unsinfo@uns.org.rs

Saopštenja Akcije Konkursi