Medijski konkursi - projektno sufinansiranje
08. 03. 2016.
Šta su predlagale članice Koalicije novinarskih i medijskih udruženja?
Javni interes u informisanju treba da definišu građani
Ministarstvo kulture i informisanja Srbije objavilo je pre nekoliko dana sve medijske konkurse iz svoje nadležnosti, a uz to i dopunjeni i dugo očekivani Pravilnik o sufinansiranju projekata za ostvarivanje javnog interesa u oblasti javnog informisanja.
Nezavisno udruženje novinara Srbije (NUNS), kao i sve druge članice Koalicije, izrazile su pohvale zbog određenih poboljšanja teksta Pravilnika, ali su svi ukazali da je propuštena još jedna prilika da se u novom Pravilniku mnogo jasnije definišu pravila i procedure i time izbegnu mnoge uočene slabosti, nedostaci i nedorečenosti u samom procesu projektnog sufinansiranja.
Sve članice Medijske koalicije su sa žaljenjem ukazale da je Ministarstvo usvojilo tek manji deo predloga koje su poslali Nezavisno udruženje novinara Srbije (NUNS), Udruženje novinara Srbije (UNS), Nezavisno društvo novinara Vojvodine (NDNV), Asocijacija nezavisnih lokalnih medija Lokal pres (LP) i Asocijacija nezavisnih elektronskih medija (ANEM).
Posebno je nejasno zbog čega Ministarstvo nije usvojilo predlog članica Medijske koalicije da se omogući veća transparentnost samog procesa sufinansiranja projekata za ostvarivanje javnog interesa u oblasti javnog informisanja, kao i da se u sam proces kroz različite vidove u većoj meri uključe građani.
Članice Koalicije su predlagale da celokupan proces sufinansiranja bude mnogo transparentniji, počev od samog razjašnjenja i definisanja javnog interesa na lokalnom nivou, preko raspisivanja konkursa i transparentnosti u odabiru članova komisija, pa do javnosti rada samih komisija i evaluacije projektnih aktivnosti.
U dopisima Ministarstvu članice Koalicije su istakle da se zalažu za najviši stepen transparentnosti tokom celokupne procedure dodele budžetskih sredstava za javno informisanje. Većina konkretnih predloga članica Koalicije, međutim, nije usvojena i oni nisu uključeni u novi Pravilnik o sufinansiranju projekata za ostvarivanje javnog interesa u oblasti javnog informisanja.
Među sugestijama za poboljšanje procesa projektnog sufinansiranja, primera radi, bilo je i predloga da se javni konkursi, pored opštinskih sajtova, objavljuju i na posebnom mestu na sajtu Ministarstva kulture i informisanja kako bi se obezbedilo da svi zainteresovani učesnici na vreme saznaju za konkurs i pošalju prijave.
Ministarstvu je ukazano više puta da su pojedine lokalne samouprave u dosadašnjem procesu objavljivale konkurse na skrivenim mestima na opštinskim sajtovima, ili su konkursi bili antidatirani, što sve nije u skladu sa Zakonom o javnom informisanju i medijima.
Jedan od predloga odnosio se i na to da članovi konkursnih komisija dobiju u elektronskoj formi sve prijave kako bi imali dovoljno vremena a ih razmotre i spremniji odluče o tome koje projekte će predložiti za sufinansiranje.
Članovi komisija bi bili u obavezi da potpišu Izjavu o sprečavanju sukoba interesa i poverljivosti. Na taj način, svi članovi komisije bi mogli na zasedanje da dođu pripremljeni, a zasedanje Komisije bi moglo da bude efikasno i obavljeno u toku jednog radnog dana. Ministarstvu je ukazivano da na konkurse u lokalnim samoupravama u proseku pristigne 10-20 projekata, dok na konkurse Ministarstva nekad stigne i po više stotina projekata. Nedostatak vremena značajno utiče na kvalitet rada članova komisija i ostavlja mogućnost da se neke važne informacije previde.
Nije jasno zbog čega Ministarstvo nije usvojilo ovaj, kao i sve druge predloge, koji bi doprineli većoj efikasnosti i transparentnosti samog procesa projektnog sufinansiranja.
Poseban set predloga odnosio se na neophodnost postojanja procesa evaluacije projekata za koje su dodeljena sredstva.
Članice Koalicije vide kao veliki problem činjenicu da je i novim Pravilnikom propuštena prilika da se definiše mehanizam evaluacije projekata od strane onih koji su raspisali konkurs, bilo direktnim angažovanjem ili angažovanjem nezavisnih eksperata.
Ministarstvu je ukazano da je evaluacija neophodan deo svakog projektnog ciklusa. Evaluacijom bi trebalo da se ocenjuje u kojoj meri su dostignuti opšti i specifični ciljevi, te kakav je uticaj projekat imao na ciljne grupe, na javni interes u lokalu, te na društvo u celini.
Ministarstvu je ukazano da profesionalno izvedene evaluacije posredno imaju za rezultat podsticanje konkurentnosti u proizvodnji medijskih sadržaja za ostvarivanje javnog interesa u javnom informisanju.Takođe, ukazano je da, ukoliko se evaluacije ne sprovode redovno i kvalitetno, može se desiti da se iz godine u godinu sufinansiraju projekti čiji rezultati ne doprinose značajno ostvarivanju prava na pravovremeno i tačno informisanje svih građana. Nije poznato zbog čega Ministarstvo nije usvojilo ni ovaj predlog Koalicije.
Među sugestijama koje Ministarstvo nije usvojilo nalazi se i predlog da se mnogo preciznije i jasnije razgraniči projektno sufinansiranje od javnih nabavki i da se onemoguće zloupotrebe, koje su uočene u određenom broju lokalnih samouprava.
Ministarstvu je ukazano da je neophodno precizno definisati šta u sferi informisanja može biti predmet javne nabavke, a šta ne, s obzirom na činjenicu da su pojedine lokalne samouprave zloupotrebile javne nabavke za finansiranje medijskih sadržaja i da su se pritom pozivale na tumačenje Ministarstva kulture i informisanja po kojem je „medijsko praćenje rada lokalne samouprave“ predmet javne nabavke.
Članice Medijske koalicije smatraju da je ovu oblast potrebno jasno definisati i precizirati kako ubuduće ne bi bilo ovakvih vrsta „nesporazuma“.
Posebnu slabost predstavlja nedostatak jasnih i efikasnih sankcija za drastična kršenja Zakona o javnom informisanju i medijima i Pravilnika o sufinansiranju projekata za ostvarivanje javnog interesa u oblasti javnog informisanja.
Članice Koalicije su više puta ukazivale da je uvođenje sankcija neophodno i da bi, ukoliko ne budu uvedene, neke lokalne samouprave koje su do sada poštovale Zakon mogle da budu „ohrabrene“ i odluče se za kršenje Zakona, jer vide da nema nikakvih posledica u takvim slučajevima. Tim pre jer je činjenica da su u proteklom periodu neke od najvećih lokalnih samouprava kršile zakone, a da za to nisu snosile bilo kakve sankcije.
Nije jasno zbog čega Ministarstvo nije usvojilo ni ovaj predlog Koalicije.
Komentari (2)
ostavi komentar08.03.
2016.
jasno
Nikada nije ni bio cilj da se projektnim finansiranjem obezbedi transparentnost vec je cilj muljanje Micija i Medijske koalicije. Kragujevac vam je odlican primer sta i kako radite.
Odgovori08.03.
2016.
procedure
Po vamaa bi Ministarstvo i lokalne samouprave trebalo još mallo zatrpati prrocedurama, tonama papira koji moraju proći kroz ruke službi radi provere tražene dokumentacije, umnožavanja, slanja i još mnogo čega. A onda svi traže da se procedura što pre okonča i da dobiju novac. Zakon je truo i valja ga menjati i prilagoditi uslovima u kojima živimo, bez mnogo filozofije, raznih monitoringa, evaluaciija, još malo "stručnih komisija", kojee će još više zakomlikovati već komlikovanu proceduru.
Odgovori