Naslovna  |  Aktuelno  |  Medijski konkursi - projektno sufinansiranje  |  Pazarski put u biltenizaciju medija
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Medijski konkursi - projektno sufinansiranje

20. 12. 2015.

Autor: Milorad Doderović, BIRODI

Saopštenje Biroa za društvena istraživanja (BIRODI)

Pazarski put u biltenizaciju medija

Rezultati Konkursa za sufinansiranje medijskih sadržaja iz oblasti javnog informisanja sprovedenog tokom novembra ove godine u Novom Pazaru ukazuju na postojanje medijskog klijentizma oličenog u činjenici da su javna sredstva dodeljena medijima čiji su (su)vlasnici lokalni funkcioneri, ističe se u saopštenju Biroa za društvena istraživanja (BIRODI) iz Beograda.

Na ovaj način se suštinski obesmišljava ideja da se novcem građana finansiraju medijski sadržaji koji će biti u funkciji zadovoljavanja medijskih potreba građana.

Umesto cilja koji je promovisan Medijskom strategijom, na terenu imamo situaciju da se finansiraju mediji čiji su vlasnici javni funkcioneri, odnosno političari. Imajući u vidu aktuelno stanje medijske transformacije, ovakav rezultat raspodele javnog novca je put u biltenizaciju medija. 

Naime, televizija Novi Pazar u kojoj je jedan od vlasnika Muzafer Dragulovčanin, pomoćnik gradonačelnika Novog Pazara, dobila je skoro 90% odobrenih sredstava. Šest procenata finansija je odobreno TV Jedinstvo čiji je vlasnik i direktor Šerif Marukić, potpredsednik Skupštine Grada.

Pored moguće biltenizacije, već sada smo suočeni sa narušenim medijskim diverzitetom kada su u pitanju mediji koji se bave lokalnim temama. U prilog ovoj tezi ide i činjenica da je jedan mediji dobio 90% ukupnog novca. Naime, pored obima informisanja, jako je bitna raznovrsnost (aktera, tema, žanrova, pristupa temama … ).

Komisija je trebalo da ugovore potpiše na godinu dana i da nakon njihovog isteka da šansu ostalim medijima da se ponovo prijave sa unapređenim projektima i resursima, pogotovo jer se radi o prvoj, eksperimentalnoj godini. Ovakvom odlukom Stručne komisije, u situaciji kada je broj zakupaca reklamnog prostora manji od potrebnog, dodatno su povećane razlike između TV Novi Pazar i ostalih medija.

Na integritet odluka Stručne komisije senku bacaju činjenice, kako ona da je komisija imala samo tri člana, a odlučivala o trogodišnjim ugovorima, koji su inače retkost, tako i ona da je članica komisije bila Hana Salihagić, zaposlena u Odeljenju za informisanje Grada Novog Pazara.

Ovakvim načinom sprovođenja se samo pojačava sumnja u integritet lokalne samouprave koju je BIRODI zabeležilio u istraživanju stavova građana pre godinu dana kada su među one koji su prepoznati, kao oni koji stvaraju korupciju svrstani: gradonačenik (36,5%), direktori javnih preduzeća čiji je osnivač opština (30,8%), direktori ustanova čiji je osnivač opština (22,3%) i Vlada Srbije (21,8%).

S druge strane, centralizovanom podrškom jednom mediju negativno se utiče na položaj novinara koji su među ispitanicima prepoznati kao glavni akteri koji doprinose borbi protiv korupcije. U istraživanju novinari se vide kao glavni lokalni akter u borbi protiv korupcije (21,3%), verske zajednice (19,9%), rukovodioci organizacija civilnog društva (18%) i tužilaštvo (14,7%). Pored uticaja na medije, ovakvo ponašanje lokalne samouprave negativno utiče na relativni antikoruptivni optimizam, jer 2/3 ispitanika deli stav da je se u Novom Pazaru moguće izboriti sa korupcijom.

Zato je od velikog značaja da lokalna samouprava uspostavi monitoring izveštavanja medija koji su dobili sredstva i nadzire da li se štiti javni interes u medijskim sadržajima koji su finansirani novcem građana, navodi na kraju BIRODI u svom saopštenju.

Iznos sredstava koji je odobren na konkursu za narednih 36 meseci:

 

Komentari (0)

ostavi komentar

Nema komentara.

ostavi komentar

Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:

Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, pretnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni.

Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove UNS-a.

Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu unsinfo@uns.org.rs

Saopštenja Akcije Konkursi