Medijski konkursi - projektno sufinansiranje
15. 12. 2015.
Mediji privatizovani, a na račune im stiže državni novac
Ključ medijske reforme bilo je smanjenje zavisnosti medija od države, kako u finansijskom, tako i u političkom smislu.
Međutim, prema istraživanju Balkanske istraživačke mreže, brojni privatizovani lokalni mediji, na konkurskima i kroz subvencije, dobijali su sume i veće od iznosa investicije u medijsku kuću, pa je pitanje - koliko se u reformi uspelo?
Televiziju Kruševac kupio je za 14.000 evra, da bi na prvom sledećem konkursu, iz budžeta dobio čak 17.000 evra. Ista praksa i sa medijima u Nišu i Kragujevcu. Tako je, novac iz državne kase nastavio da stiže na račun "sveže" privatizovanih medijskih kuća.
"Ovo nama ukazuje na tendenciju da se takva praksa u stvari nastavi, iako je ideja privatizacije medija da se se smanji politička kontrola, kroz to da oni neće više biti od budžetskog finansiranja. Tu postoji tendencija da se Srbija u stvari, na neki način, pokrije, kroz kupovinu ovih lokalnih medija, da se stvori jedna paramreža medija, koji će nastaviti da budu finansirani iz budžeta", ocenjuje Dragana Žarković Obradović iz BIRN-a Srbija.
Tasovac: Biće mi pravo zadovoljstvo da se obratite medijskim udruženjima
Na pitanje da obrazloži fenomen privatizacija u kojima su novi vlasnici medijskih kuća svoja ulaganja gotovo "namirili" novcem iz projekata, ministar Tasovac kaže - "Pitajte medijska udruženja".
"Svi rezultati se nalaze na sajtu Ministarstva kulture i informisanja i takođe ću vas podsetiti da su većinu članova komisija činili predstavnici svih relevantnih novionarskih i medijskih udruženja i ukoliko imate bilo kakvo pitanje meni će biti pravo zadovoljstvo da se obratite njima", kaže ministar Tasovac.
Iz NUNS-a odgovaraju - medijska reforma je sumnjivom privatizacijom stvorila apsurdnu situaciju u kojoj se novac na konkursima deli između medija koji pripadaju istim vlasniku.
"Konkursne komisije, izuzimam Beograd gde je došlo do očigledne zloupotrebe, nisu imale mnogo izbora, jer su se zapravo među onima koji su konkurisali nalazili uglavnom mediji jednog te istog vlasnika. Tako smo došli u apsurdnu situaciju da zapravo oni koji kupuju medije ta ista sredstva im se vraćaju na javnim konkursima", kaže Vukašin Obradović iz NUNS-a.
A uspešnost medijske reforme ogleda se, navodi Obradović, u tome što su među kupcima medija, u najvećoj meri, ljudi bliski političkim centrima moći.
Komentari (1)
ostavi komentar16.12.
2015.
prevara
Prevarili ste se, ako ste mislili da nakon izlaska države iz medija,neće više biti političkog uticaja. Biće još večeg, što se več pokazuje. Novi, ali i stari vlasnici medija, naročito na lokalu, opstaju isključivo od državnog novca preko konkursa, a za dodelu debelo lobiraju kod članova nezavisnih komisija, koje vi delegirate. Uverih se u to ove godine kao član jedne lokalne komisije, ali na sreću ne kao član vaših udruženja. Videh kako postupaju vaši članovi, kako sramno rade posao i još od lokalnih vlasti očekuju da im debelo plati, jer oni su zaboga eksperti. A isti ti eksperti su sve vreme bili u dosluhu sa svojim favoritima koji su se javili na konkursu za sufinansiranje. Takv vam je zakon, procedura i pravilnik. Sramota za struku. Obični gradjani, o tome ne znaju mnogo, ali znaju i očekuju od medija mnogo više. Sve je prevara, uništenje profesije, licemerje, demagogija, poduprta široko otvorenim vratima za korupciju i još veću politizaciju. Tu od javnog interesa nema ni jote.
Odgovori