Medijski konkursi - projektno sufinansiranje
01. 10. 2015.
Užice: Budžet za medije „bezobrazno nizak“
Za sufinansiranje medijskih projekata grad Užice je ove godine izdvojio 6.000.000 dinara, što je 0,25 odsto ukupnog budžeta. Predstavnici užičkih medija ističu da je njihov grad neslavni rekorder po malom izdvajanju za projektno sufinansiranje medija i da će mnogi biti ugašeni ukoliko se ne istraje na akciji UNS-a „2 odsto za medije“. Evo šta kažu vlasnici i urednici TV5, Radija „Luna“ i nedeljnika „Vesti“.
Na konkurs koji je raspisan početkom februara stiglo je 14 projekata, a nezavisna komisija odabrala je 11, dva meseca kasnije. Neki projekti su već realizovani poput emisije „Kontakt“ TV5 Užice koju je grad sufinansirao sa 1.400.000 dinara. Vlasnik te medijske kuće Ilija Petronijević ima primedbe, iako se nije zvanično žalio.
„Nisam zadovoljan dobijenim sredstvima u odnosu na druge učesnike konkursa, ali i u odnosu na vrstu medija, jer je televizija mnogo skuplji sistem i troškovi proizvodnje programa su veći nego kod drugih medija. Na ovom konkursu po 300.000 su dobili sajtovi koji imaju 5 poseta dnevno, a TV5 koja postoji više od 20 godina i predstavlja važno sredstvo informisanja građana Užica dobila je 1.400.000, što je apsurdno. Mislim da bi trebalo da se pri dodeli sredstava ima u vidu gledanost, slušanost tj. posećenost medija, kao i troškovi samog medija- koliko ima zaposlenih, da li ima obaveze prema RRA, SOKOJ-u, RATEL-u, ETV-u. TV program je i dalje najuticajniji, ali se to nije uzimalo u obzir, dakle, nisam zadovoljan ni iznosom ni načinom na koji su sredstva raspoređena“, kaže Ilija Petronijević, direktor TV5 i Radija San iz Užica.
Dobijenim sredstvima za projekat „Puls grada“ u iznosu od 600.000 dinara nisu zadovoljni ni u Radio „Luni“.
„Najveći problem je potpuno nerazumevanje vlasti pa je budžet namenjen finansiranju medijskih projekata bezobrazno nizak. Nisam zadovoljan iznosom, ali je iskustvo pozitivno ili pozitivnije nego ranijih godina“, kaže Aleksandar Ranković, direktor Radio „Lune“.
Ovakav način sufinansiranja medija podržavaju u najstarijoj užičkoj medijskoj kući „Vesti“ koja u svom okrilju ima nedeljnik „Vesti“, radio Užice i portal „Infoera.
„Jesam za ovakav način sufinansiranja medija, ali lokalne samouprave moraju odvajati znatno više novca za medije“, kaže Zorica Đoković, urednica „Vesti“.
Zorica Đoković kaže da su „sredstva podeljena ne prema kvalitetu projekta već po principu "socijale" da svi dobiju po malo i da se na taj način medijima zapuše usta.“
U raspodeli „da svaki medij dobije po nešto“ direktor „Lune“ Aleksandar Ranković vidi logiku, dok direktor TV5 ima primedbe: „Ne mogu da procenim po kom kriterijumu je komisija vrednovala projekte.Mislim da je veliki problem što u komisiji nije bilo predstavnika televizija, već samo pisanih medija i radija.Tražiću na uvid da li su odabrani projekti sprovedeni i kakvu pažnju publike su imali“, kaže Ilija Petronijević.
- Kakvo je mišljenje u užičkim medijima o izdvojenim sredstvima za projektno sufinansiranje medija u ovom gradu?
„Novca za medije u Užicu je najmanje u Srbiji (0,25 odsto budžeta), što je katastrofalno. Izdvojeno je šest miliona, dok je u Kraljevu sa kojim po veličini možemo da se poredimo, medijima dato 15 miliona dinara”, kaže Ilija Petronijević.
„ Svi očekuju od medija da budu profesionalni, da obavljaju funkciju javnog servisa, ljute se na nas i političari i građani... Ali pogledajte samo šta se desilo prethodnih godina. Mnogi novinari koji su imali mogućnost su napustili profesiju i rade PR u preduzećima. Mediji su ostali bez kvalitetnih kadrova, a mladi ljudi ne žele da se zaposle u preduzećima koja nemaju stabilnost. Ali gradovi i država upravo preko sufinansiranja projekata treba da obezbede da građani ipak imaju mogućnost da pročitaju, čuju i vide više od rijaliti programa i fleš vesti od minut... Mediji koji to nazivaju informativnim i dokumentarnim programom, očigledno nemaju dobre urednike”, kaže Aleksandar Ranković.
„ Ukoliko se ne istraje na ideji da se 2 odsto izdvaja iz budžeta verujem da će veoma brzo mnogi mediji biti ugašeni. Jednostavno, situacija u medijima je katastrofalna i nešto se mora učiniti kako bi se taj položaj poboljšao”, kaže Zorica Đoković.
- Koliko bi povećan iznos sredstava (predlog UNS-a je minimum 2 odsto ukupnog budžeta grada) omogućio lakše funkcionisanje medija i u kom smislu?
„Predlog UNS-a od 2 odsto budžeta je fenomenalan, ali kada bi za medije u Užicu bilo izdvojeno bar 0,5 odsto budžeta, bilo bi mnogo bolje. Mislim da je do ovako malog iznosa došlo zbog obezvređivanja medija. Prethodnih godina bilo je nepristojno niskih ponuda od pojedinih medija za praćenje događaja (tako su se dobijala sredstva, npr. za snimanje skupštinskih prenosa). Niske ponude oborile su cene, ali i snizile vrednost i značaj medija”, kaže Ilija Petronijević.
„Sa 2 odsto budžeta imali bismo mnogo kvalitetnije informativne sadržaje i novinari bi povratili dostojanstvo profesije. Ali ono što je važno je i da se sačuva neutralnost i profesionalnost članova komisija i da se održavaju redovne obuke kako bi mogli da odgovore zahtevu ovog veoma ozbiljnog posla”, kaže Aleksandar Ranković.
„Mislim da bi i taj iznos od 2 odsto iz budžeta popravio situaciju u medijima koji na jedvite jade preživljavaju. Mnogi lokalni mediji ne isplaćuju plate, kasni se i po nekoliko meseci (pet, šest...)”, ocenjuje Zorica Đoković.
- Imate li predloge za buduću raspodelu sredstava za projektno sufinansiranje medija?
„Komisija mora uzeti u obzir vrstu i značaj medija pri dodeli sredstava. Ponavljam, TV produkcija je mnogo skuplja od ostalih. Zamislite za jedno gostovanje u studiju tokom leta koliko troškova ima televizija: koliko angažovanih ljudi, uključenih reflektora, klima, kamera, dok sa druge strane imate jedan mobilni telefon kome samo treba da napunite bateriju i da napravite vest na internet stranici. Mi ćemo pokušati na još jedan način da opstanemo: TV5 Užice će biti među 11 osnivača nacionalne mreže koja počinje sa radom 5. oktobra 2015. pod nazivom „Nova mreža Srbije”. Imaćemo zajednički program od 19 do 23 sati, polučasovni dnevnik u kome će 10 minuta biti zajedničke vesti, Bi-Bi-Si dokumentarni program i serije, čime verujemo da ćemo privući veliku gledanost publike širom Srbije, ali i velike oglašivače”, najavljuje Ilija Petronijević.
„Problem je što se očekuje da se mediji obavežu na formulaciju "praćenja rada lokalne samouprave" i sve što se pod tim podrazumeva. Medijski projekti treba da budu tematski i da gađaju u metu problema”, kaže Aleksandar Ranković.
„Predložila bih da ubuduće komisije ne čine novinari iz mesta u kome je konkurs raspisan, iz prostog razloga što su ovo male sredine i svi se znaju, pa otuda i veća mogućnost da "utiču" na pojedine članove komisija. Takođe, smatram da nakon završenog konkursa treba da bude objavljeno ko je dobio novac, pored naziva projekta i u kratkim crtama na šta se taj projekat odnosi kako bi i građani znali o čemu će mediji izveštavati. Građani to imaju pravo da znaju jer se radi o njihovom novcu” zaključuje Zorica Đoković.
Komentari (0)
ostavi komentarNema komentara.