Naslovna  |  Aktuelno  |  UNS vesti  |  Samo jedna gradska opština u Nišu finansiraće medijske projekte
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

UNS vesti

18. 04. 2025.

Autor: Milica Mihajlović Izvor: UNS

Samo jedna gradska opština u Nišu finansiraće medijske projekte

Gradske opštine, prema Zakonu o javnom informisanju i medijima, nemaju obavezu raspisivanja konkursa za sufinansiranje medijskih projekata, za razliku od Republike Srbije, odnosno nadležnog ministarstva, jedinica lokalne samouprave i autonomne pokrajine. Samo je jedna od pet gradskih opština u Nišu raspisala konkurs — Medijana, dok Palilula ima budžetom predviđena sredstva za oblast javnog informisanja, ali ne i za projektno sufinansiranje.

Grad Niš ima pet gradskih opština — Crveni krst, Medijanu, Nišku Banju, Palilulu i Pantelej. Od ovih pet opština, samo je Palilula, u budžetu za 2025. godinu, predvidela novac za javno informisanje, i to 1.500.000 dinara. 

Ipak, Palilula nije raspisala konkurs za projektno sufinansiranje medija. 

,,Gradska opština Palilula do sada nikada nije raspisivala konkurse za sufinansiranje medijskih projekata za ostvarivanje javnog interesa u oblasti javnog informisanja, niti to ima u planu za ovu godinu”, navodi se u odgovoru koji smo dobili iz ove Gradske opštine.

Milion i po dinara namenjeni su, kako navode iz Gradske opštine Palilula, za ,,emitovanje prigodnih čestitki povodom značajnih datuma i praznika u štampanim i elektronskim medijima”.

Medijana jedina raspisala konkurs, ali ga nije predvidela budžetom

Gradska opština Medijana u budžetu ima sredstva predviđena za ,,Razvoj kulture i informisanja “ (prema rebalansu usvojenom 6. marta — ukupno 9.236.000 dinara), ali su ona raspoređena za tri konkretna projekta, a ne za ,,ostvarivanje i unapređenje javnog interesa u oblasti javnog informisanja”. Ni u prethodnoj Odluci o budžetu za 2025. godinu, donetu pre rebalansa, za ovu namenu nisu bila opredeljena sredstva. 

 

I pored toga što budžetom nije predvidela finasiranje medijskih projekata, Medijana je raspisala konkurs prvog marta — pet dana pre donošenja Odluke o prvoj izmeni i dopuni odluke o budžetu Gradske opštine Medijana za 2025. godinu. Iznos predviđen za sufinansiranje proizvodnje medijskih sadržaja na ovom konkursu je 4.000.000 dinara.

UNS je pokušao da od nadležnih u Medijani dobije objašnjenje i odgovor na pitanje iz koje budžetske stavke će biti sufinansirani medijski projekti, ali nismo dobili odgovor.

Podsećamo da su niške opštine Pantelej, Medijana i Crveni krst prethodnih godina raspisivale konkurse, što pokazuje i baza Udruženja novinara Srbije (UNS) o budžetskom sufinansiranju proizvodnje medijskih sadržaja u Srbiji.

Da li bi uvođenje obaveznog raspisivanja konkursa na nivou gradskih opština doprinelo boljem položaju medija?  

Objektivno informisanje građana o svim temama i problemima od javnog interesa trebalo bi da bude preka potreba svake jedinice lokalne samouprave, navodi potpredsednik Udruženja novinara Srbije  (UNS) Slobodan Ćirić. 

,,Objektivno informisanje bi u svakom slučaju doprinosilo boljim uslovima života ljudi u toj sredini, jer dobro obavešteni građani predstavljaju preduslov za svaki boljitak. Kod nas, međutim, imam utisak da pojedine lokalne vlasti ulaganje u ostvarivanje javnog interesa u oblasti informisanja doživljavaju kao bespotrebni trošak i tako se i ponašaju”, smatra on.

Kaže da zakonsko rešenje po kojem gradske opštine nisu u obavezi da raspisuju konkurse za sufinansiranje medijskih projekata ,,nije dobro” i ,,da bi ga trebalo menjati”. 

,,Sufinansiranje medijskih projekata trebalo bi da bude obavezna stavka svakog budžeta svake lokalne samouprave. U svakoj lokalnoj sredini, pa i u gradskim opštinama, postoje problemi, teme koje su, nezavisno od više instance, u ovom slučaju grada, važne za građane samo te sredine i svakako postoji javni interes da ljudi o njima budu obavešteni”, navodi Ćirić. 

Ističe da zbog toga ,,ulaganje u sufinansiranje medijskih projekata, ukoliko se radi na pravi način, uz poštovanje zakonom utvrđenih pravila i angažovanje pravih ljudi koji će izabrati takve projekte, ne na osnovu potreba i želja aktuelne vlasti, nego na osnovu profesionalnih standarda koji važe u medijskoj sferi, sigurno nije trošak nego ulaganje u bolju budućnost svake lokalne sredine”.

Sa druge strane, direktor za pravne poslove Nezavisnog društva novinara Vojvodine Veljko Milić razmišlja drugačije.

,,Kada bi konkursno sifunansiranje funkcionisalo u skladu sa Zakonom, možda bi i bilo nekog efekta. Ovako bi se samo još više novca prelivalo tabloidima”, smatra Milić.

Komentari (0)

ostavi komentar

Nema komentara.

ostavi komentar

Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:

Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, pretnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni.

Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove UNS-a.

Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu unsinfo@uns.org.rs

Saopštenja Akcije Konkursi