UNS vesti
11. 04. 2025.
Za medijske projekte ove godine iz budžeta opredeljeno 1.714.218.500 dinara
Za konkurse za sufinaniranje medijskih projekata na nacionalnom, pokrajinskom i lokalnom nivou ove godine opredeljeno je 1.714.218.500 dinara, pokazuju podaci Udruženja novinara Srbije (UNS).
To je za oko 300 miliona više nego godinu pre, kada je za ove namene izdvojeno 1.409.686.500 dinara, ali i dalje manje nego 2020, 2021, 2022. i 2023. godine.
Podsetimo, prošle, 2024. godine, zabeležen je najveći pad u iznosu izdvajanom za ove namene u odnosu na godinu koja je prethodila, odnosno skoro 600 miliona dinara manje nego 2023. godine, kada je za medijske projekte bilo opredeljeno 1.972.069.000 dinara.
Ove godine, po evidenciji UNS-a, konkurse za projekte proizvodnje medijskih sadržaja u oblasti javnog informisanja raspisalo je 148 jedinica lokalne samouprave, dok jedino Surdulica nije. Od 148 opština i gradova koji su raspisali konkurse, njih 21 je to uradilo nakon zakonskog roka, odnosno 1. marta 2025. godine.
Konkurse nije raspisalo ni 15 od 17 beogradskih gradskih opština, kao ni tri od četiri niške. Gradske opštine, podsetimo, nemaju obavezu raspisivanja medijskih konkursa. Ipak, ove godine su to uradili Lazarevac, Obrenovac i niška gradska opština Medijana.
Ministarstvo informisanja i telekomunikacija ove godine je za medijske konkurse izdvojilo 427.500.000 dinara, što je za 90.500.000,00 dinara više nego prethodne godine. Pokrajinski sekretarijat za kulturu, javno informisanje i odnose sa verskim zajednicama ove godine je za te namene izdvojio 130.000.000 dinara, dok je prošle godine za medije bilo opredeljeno 90 miliona dinara.
Podsetimo, izdvajanja za projektno sufinansiranje projekata proizvodnje medijskih sadržaja od 2015. do 2024. godine uglavnom su iz godine u godinu neznatno rasla ili ostajala na približno istom nivou.
Pad u odnosu na izdvojena sredstva u godini koja prethodi zabeležen je 2021. godine, i to zbog činjenice da je iznos za projektno sufinansiranje medija u 2020. godini, odnosno u doba pandemije kovida, bio značajno uvećan.
Osim ovog slučaja, jedini pad od 2015. godine do danas je umanjenje od skoro 600 miliona dinara u 2024. u odnosu na 2023. godinu. To je od uvođenja projektnog sufinansiranja najdrastičnije smanjenje iznosa namenjenog medijskim projektima u odnosu na godinu koja je prethodila.
Veliki broj lokalnih samouprava, kako je UNS ranije pisao, prošle godine izdvajao je za medijske projekte čak 90 odsto manje novca nego 2023. godine. Ostatak novca namenile su za „usluge po ugovoru“, odnosno javne nabavke u oblasti javnog informisanja ili druge stavke u budžetu.
Za razliku od lokalnih samouprava, Ministarstvo informisanja i telekomunikacija (ranije Ministarstvo kulture i informisanja), od 2015. nije smanjivalo iznos novca, odnosno izdvajalo je uvek viši ili jednak iznos u odnosu na godinu pre.
Koliko su važne informacije i finansijska stabilnost medija pokazuje i činjenica da je u vreme pandemije korona virusa 2020. godine izdvojeno najviše novca za medije od 2015. godine do danas – 2.093.859.660 dinara.
Zbog toga je smanjenje opredeljenog novca za medijske projekte zabeleženo, pre 2024, jedino 2021. godine, nakon pandemije. Tada je izdvojeno 323.179.160 dinara manje nego 2020. godine.
Po podacima UNS-a, u 2015. godini za medijske projekte opredeljeno je 1.180.630.120 dinara, godinu dana kasnije 1.239.999.776, u 2017. godini za ove namene opredeljeno je 1.300.910.737, a 2018. godine 1.514.136.214 dinara.
U 2019. godini, za medijske projekte bilo je izdvojeno 1.679.597.740 dinara, u 2020. godini 2.093.859.660 dinara, 2021. godini 1.770.680.500, a u 2022. godini 1.896.670.600 dinara.
Komentari (0)
ostavi komentarNema komentara.