Sukob: Informer i Kurir vs Blic i Alo (2014)
08. 11. 2012.
Nema oglasa bez istine o tiražu
Štampani mediji u Srbiji koji nisu članice ABC ne bi trebalo da dobiju ni jedan jedini oglas, jer je samo to garancija transparentnog poslovanja i praksa u EU.
Slađana Jovanović iz revizorske kuće “Bejker Tili”, koja proverava podatke medija o tiražu, kaže da ABC Srbija, koja odituje tiraž u Srbiji, radi po pravilima koja postoje širom sveta.
Jovanovićeva je rekla i da član ove organizacije može biti ona medijska kuća čiji podaci o tiražu ne odstupaju od onog što su revizori utvrdili na terenu.
Ona je tako za “Blic” prokomentarisala spekulacije u javnosti da neki mediji, među kojima je i “Ringijer Aksel Špringer”, u saradnji sa ABC lažiraju podatke o tiražu i čitanosti koji su ključni za oglašivače.
Indikativno je da takve optužbe dolaze upravo iz onih medija koji ne odituju tiraž, nisu članovi ove organizacije ili su zbog falsifikovanja podataka o broju prodatih primeraka izbačeni iz nje. Logično je postaviti pitanje da li one kuće koje ne žele da njihov tiraž bude dostupan javnosti to rade da bi lažirali podatke.
- Sve proveravamo detaljno - pismenu potvrdu štamparije o odštampanim primercima, fakture distributerima, potpisane zapisnike o remitendi, pa i pružanje dokaza o pojedinačnoj, grupnoj i paketnoj prodaji. Ukoliko se ukaže potreba, tražimo i podatke o naplati potraživanja po fakturama koje su poslate distributeru, konfirmacije sa distributerom - navodi Jovanovićeva proceduru rada u kući “Bejker Tili”.
Robert Čoban, član Borda direktora ABC Srbija i direktor “Kolor pres grupe”, kaže da je u gotovo svim zemljama Evrope nemoguće dobiti oglas ako niste u sistemu ABC odita.
- Novine i magazine odituje profesionalna revizorska kuća koju angažuje ABC. Taj podatak služi oglašivačima, agencijama i javnosti da znaju podatke o tiražima.
ABC sistem u svetu postoji već više od sto godina i u međuvremenu je postao svetski standard, ne samo kod štampanih medija. Mnoge zemlje su obavezale štampane medije na ABC odit. U ovoj kompaniji pre nekoliko dana su istakli da su sve organizacije koje su deo ABC sistema, pa i ABC Srbija, potpuno nezavisne.
Jelena Drakulić Petrović, direktorka kompanije “Ringijer Aksel Špringer” u čijem sastavu je i dnevni list “Blic”, navodi da je ABC ozbiljna kompanija čije prisustvo u Srbiji doprinosi legitimitetu tržišta.
- Od početka poslovanja ABC u Srbiji izdanja naše kompanije se odituju , a svedoci smo da je od tada tržište profesionalizovano, da je uveden red, da se znaju pravila igre - kaže Petrovićeva, koja je i član Borda direktora ABC Srbije.
Optužbe u javnosti, međutim, nisu se svele samo na ABC Srbiju, kompaniju “Ringijer Aksel Špringer” i priču o lažiranju tiraža.
Javno je napadnuta i kuća “Ipsos Srbija”, koja je optužena da lažira podatke o čitanosti, kako bi marketinške agencije ubedile svoje klijente da “milione evra potroše baš u tim listovima”.
Srđan Bogosavljević, direktor “Ipsosa”, kaže da je prilikom utvrđivanja čitanosti nekih novina uzorak u Srbiji jedan od većih u svetu i da je rađen kao slučajni i reprezentativni.
- Metodologija kojom radimo je naučno i stručno zasnovana i u potpunosti stojimo iza nje. Naravno da kada god se radi merenje u kojima postoje rangiranja, da postoje i nezadovoljni, ali način na koji se komentarišu ti podaci obično ne dozvoljava argumentovanu raspravu. Ono što bih ja rekao je to da nema govora da na bilo koji način bilo koga favorizujemo - tvrdi Bogosaveljević.
„Novosti“ i „Pres“ bez komentara
“Blic” je juče pozvao i druge članove ABC Srbije sa pitanjem zašto su odituju u ovoj organizaciji. Manojlo Vukotić, glavni i odgovorni urednik “Večernjih novosti”, rekao je da “ne želi da se meša”.
Ni Vuk Vučurević, direktor lista “Pres”, nije želeo da odgovori na naše pitanje. O načinu na koji se odituje tiraž u Srbiji juče nije želeo da govori ni član Borda direktora ABC Srbije Ivan Stanković, dok je takođe član Borda Milka Forcan rekla da će se oglasiti početkom naredne nedelje.
Komentari (0)
ostavi komentarNema komentara.