Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Privatizacija medija od 2014. godine

21. 05. 2015.

Autor: S. Bulatović, I. Mićević Izvor: Večernje novosti

Curi rok za medije

Rok za privatizaciju medija ističe 1. jula a, kako nezvanično procenjuju u Ministarstvu privrede, ostalo je premalo vremena da bi taj posao bio završen. Jedini način da mediji "u produžecima" pokušaju da dobiju nove vlasnike, jeste izmena Zakona o javnom informisanju i medijima i produžavanje roka za privatizaciju.

 

O tome se zasad ne razmišlja u Ministarstvu kulture i informisanja. A ako novinske, radio i TV kuće u kojima delimično ili sasvim gazduje država ne dobiju nove vlasnike na  vreme, privatizacija će biti obustavljena.

Zakon kaže da se besplatne akcije u tom slučaju nude zaposlenima. Ali kako je većina zaposlenih svojevremeno upisala "Dinkićeve" ili neke druge besplatne akcije, sada neće moći da postanu i vlasnici medija u kom rade. Ako se niko ne prijavi, medij se gasi, a ako neko ispuni uslov i izjasni se da hoće akcije postaće novi gazda. 

Čak i ako se samo jedan zaposleni pojavi, postaće vlasnik  objašnjava za "Novosti" Saša Mirković, državni sekretar u Mini starstvu kulture. 

Ministarstvo kulture drži se Zakona o javnom informisanju i medijima koji kaže da je rok za privatizaciju prvi jul. A da li su rokovi kratki nije pitanje za ovo ministarstvo, već za osnivače medija, njihova rukovodstva, Agenciju za privatizaciju i Ministarstvo privrede.

Od avgusta prošle godine rokovi su počeli da teku. Novog gazdu od ponedeljka će pokušati da nađe beogradska televizija Studio B.

Ljubomir Šubara, direktor Agencije za privatizaciju najavio je raspisivanje javnog poziva, ali je mala šansa da će prodaja uspeti da se završi do kraja juna. 

Postoje veliki problemi da se taj postupak sprovede u zakonskom roku  kaže Šubara.  Sporno je što mediji nisu pripremili neophodnu dokumentaciju za javne pozive.

Neizvesna je i sudbina Tanjuga, jer za ovo državno preduzeće još nije dostavljena ni privatizaciona dokumentacija, baš kao ni za desetine drugih medija širom Srbije. To je posao Ministarstva privrede, Vlade Srbije, pokrajinskih ili lokalnih vlasti. Država je vlasnik ili suvlasnik u 72 medijske kuće koje upošljavaju ukupno 2.493 radnika.

Brisanje iz registra

Ukoliko među zaposlenima bude onih koji žele akcije medija i ispunjavaju uslove da ih preuzmu, postaće vlasnici, ali će preuzeti i dugove. A ako niko ne bude zainteresovan, medij se gasi i briše iz registra Agencije za privredne registre.

Komentari (2)

ostavi komentar
čet

21.05.

2015.

Zurnalist [neregistrovani] u 10:39

Pogled u kalendar

U ovo vreme prošle godine na "sva zvona" govorilo se o potrebi menjanja zakona o medijima. Pretresalo se zatim u centrifugi tzv. Medijskih koalicija kako će posle toga mediji procvetati,kako će državi biti lakše jer je svet neće optuživati za uticaj na njih, a u "trci" za raspodelom sredstava svi biti ravnopravni... Nešto novca u medjuvremenu podeljeno po čudnim konkursima i po još čudnijim kriterijumima... Zaposleni u lokalnim medijima u medjuvremenu čekali, nadali se kupcima/kojih gotovo i nema/ Ona šačica potencijalnih, novih gazda čekajući već i odustala, jer shvatila da dogurasmo do pola maja 2015. Priča o 1. julu 2015. - tom srećnom danu za novinarstvo i državu. Reklo bi se i " vuk sit i ovce na broju".Nit je " vuk " što je bio, a niti " ovca".Šta li će do kraja priče o privaticiiji medija biti znaćemo kada nas neko izvede iz ćorsokaka. Neka mudra glava možda? Valjda neće biti iz redova onih koji predložiše ovaj nakaradni set medijskih zakona,a da ne pročitaše ni šta piše u još uvek važećem Ustavu i onom što se odnosi na lokalne medije. Vremena još ima - 1. juli 2015. je za 45 dana! Ljudski je grešiti, ali i greške ispravljati.

Odgovori
čet

21.05.

2015.

anonymous [neregistrovani] u 10:20

I, opet - mediji krivi za sve!

Ljudi, da li je to moguce? - sto bi rekao jedan nas nekadasnji uvazeni kolega u euforiji. Mediji u procesu privatizacije su krivi za sve, a niko ne pise o tome da od avgusta, pa do dan danas, iz Agencije za privatizaciju dobijamo po neki novi zahtev za dostavu podataka, jer niko nikada nije konkretivovao i naredio: Dostavite to, to i to i - tacka! Da ne govorimo o tome da ovakvi zahtevi stizu meilom, recimo u 10,00 a rok za dostavu je 13,00 sati. Pa, gde to ima, i koliko je validan meil u odnosu na zvanicni pisani i overeni dokument... To je samo zrno peska u Sahari privatizacije medija.
Kada se sve sabere, izazak drzave iz medija, kako je to neko "jako lepo" krstio, zapravo je gasenje velikog broja medija. Recju - novi i gori medijski mrak. Prema podacima Agencije za privatizaciju, niko se nije "pretrgao" da se zaiteresuje za kupovinu elektronskih medija, a ukoliko se ne prodaju, besplatne akcije pripasce zaposlenima. Jednino se ne objasnjava kako? Onaj ko vec ima besplatne akcije, nema pravo na nove, sto znaci da pomenute akcije ponovo pripadaju drzavi, a kako drzava ne moze biti vlasnik - jedino resenje je da se mediji gase.
Naravno, Ustavni sud još uvek nije doneo odluku o inicijativi za ocenu ustavnosti seta medijskih zakona usvojenih avgusta 2014. godine, koju su pokrenuli Sindikat novinara Srbije i Profesionalno udruženje novinara Srbije.
Iako skromno prezentovana izjava ministra kulture i informisanja da će i u drugoj polovini godine biti raspisan još jedan konkurs za informisanje, prema dosadašnjim propozicijama jedan medij može učestvovati samo sa jednim projektom, a imajući u vidu ukupna sredstva koja se opredeljuju za ovu namenu, „srećni dobitnici“ neće imati sredstava „ni za vodu“, a kamo li za neki ozbiljniji projekat.Da ne pominjemo to da ni jedan od za sada drzavnih medija nije imao pravo ucesca na regionalnim i lokalnim konkursima, jer se do 1.jula finansiraju iz drzavne kase. Pa, na koga ce se osloniti do narednih konkursa koji ce biti raspisivani marte ili aprila naredne godine? Mozda je resenje promeniti svoju programsku šemu i prilagodjavanje tržišnim uslovima (za koje svi uočavamo kakvi su), može se zamisliti kako će izgledati komercijalizacija programa, prilagođena onome što „narod voli“ (čitaj: realiti programi, javne blamaže,vređanja, neartikulisani oblici muzičkih žanrova, neargumentovani napadi na ličnosti i sl....) čime su već preplavljeni privatni, u javnosti poznatiji kao „nezavisni i slobodni“ mediji. Da, izvinjavam se, ovo nije resenje, jer je onaj medij ko proizvodi segmente na jezicima manjina, narednih 5 godina nema pravo da menja semu!
Ono sto mnogima nije jasno, je sta je zapravo "nezavistan medij"? Ako si privatan i imas gazdu, pises snimas i objaljujes kako Ti gazda naredi. Ako si orijentisam samo ka trzistu, cik objavi nesto protiv svojih komintenata ili ne objavi ono sto ti komintet zahteva - odmah ostaje bez njih.
Kako je krenulo, i kako ce se okoncati, izgleda da ce, ukoliko nas ne kupi neki svestenik, zidar ili pekar - svi zajedno na "kazan". Bilo bi smesno da nije zalosno....

Odgovori

ostavi komentar

Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:

Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, pretnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni.

Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove UNS-a.

Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu unsinfo@uns.org.rs

Saopštenja Akcije Konkursi