Naslovna  |  Desk  |  Pisma UNS-u  |  Dragiša Kovačević: Neovlašćeno prekrajanje izvornog programa prekograničnih kanala
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Pisma UNS-u

14. 06. 2018.

Autor: Dragiša Kovačević

Dragiša Kovačević: Neovlašćeno prekrajanje izvornog programa prekograničnih kanala

Osnivač SOS kanala Dragiša Kvoačević uputio je pismo šefu Delegacije Evropske unije u Srbiji Semu Fabriciju i šefu Misije OEBS Andrei Oriciju u kome navodi da "tv kanali čija sedišta su u zemljama EU i SAD-a,a koji se reemituju u kablovskim mrežama u Srbiji grubo krše zakon i neovlašćeno prekrajaju izvorni programa prekograničnih kanala". Pismo, koje je Kovačević prosledio UNS-u, objavljujemo u celosti.

Poštovana ekselencijo,

Izvestilac Evropskog parlamenta za Srbiju gospodin Mekalister izražava zabrinutost što nije ostvaren napredak koji bi poboljšao siutuaciju u oblasti slobode medija i slobode izražavanja. On, s pravom, naglašava da su pretnje, nasilje i zastrašivanje novinara razlog za zabrinutost.

Ali, ono što još zabrinjava medije u Srbiji je ćutanje gospodina Mekalistera kada je u pitanju grubo kršenje zakona od starne tv kanala čija sedišta su u zemljama EU i SAD-a, a koji se reemituju u kablovskim mrežama u Srbiji.

Kao član Radne grupe Nacionalnog konventa o EU za poglavlje 10  insistiram da se poštuju postojeći zakoni koji se sada  drastično krše. 

Zakon o elektornskim medijima, Zakon o oglašavanju i Konvencija o prekograničnoj televiziji od strane domaćih operatora (uglavnom SBB) koji u svojim mrežama reemituju tzv. "prekogranične" kanale, čija sedišta i masteri su inostranstvu, brutalno krše sve nabrojane zakone.

Na tim kanalima (N1, Sport klub, TLC, Animal planet, Foks...) se prekraja, menja izvorni sadržaj, ubacivanjem reklama srpskih kompanija čime se grubo krši Zakon o elektonskim medijima (član 4, stav 29, članovi 74, 100 i 111), kao i Zakon o oglašavanju (član 27, stav 4, članovi 74, 76 i 78) i Konvencija o prekograniočnoj televiziji, čiji je Srbija potpisnik.

Regulator (REM) nema nadležnosti nad prekograničnim kanalima, koji se emituju iz inostranstva, ne vrši monintoring nad njima, ali ima nadležnost nad operatorima u čijim mrežama se oni u Srbiji reemituju, ali nema kapacitet i moć da sankcioniše operatore (SBB) koji krše zakone. 

Ubacivanjem reklama koje se nigde ne evidentiraju nanosi se ogromna materijalna šteta domaćim televizijama, koje se nalaze u podređenom položaju u odnosu na kanale iz inostranstva, koji su van pravnog i poreskog sistema Srbije ,ali i budžetu Srbije jer se na te reklame ne plaća PDV i druge obaveze. Procenuje se da više od 100 miliona evra godišnje marketinškog novca namenjenog za oglašavanje u elektonskim medijima odlazi na "crno" televizijama čija sedišta su u inostranstvu, a protivzakonito u izvorni program ubacuju domaće reklame.

Zakon drastično, svakodnevno i godinama krši najveći kablovski operator SBB, koji se nalazi u sastavu američke kompanije - UNITED GRUPE, koja je istovremeno vlasnik operatora satelitske televizije - total tv, operatora Telemaks i NETtv Plusa, više televizijskih kanala (šest kanala Sport kluba, N1, Sinemanija, Ultra, Granda...), marketinške agencije Cas media koja prodaje oglasni prostor na prekograničnim kanalima iako srpski zakoni i Konvencija o prekograničnoj televiziji eksplicitno zabranjuju emitovanje reklama na kanalima koji nemaju dozolu regulatora.

Ogromnom koncentracijom moći koju imaju SBB, UNITED GRUPA i sva povezna lica sa SBB-om, ovom najmoćnijem operatoru omogućili su da se na medijskom tržištu ponaša kabadahijski - u svoju mrežu ubacuju kanale po svom nahođenju, od nekih to naplaćuju, dok "svojim" kanalima plaćaju po svakom korisniku.

Takođe, u ugovorima sa građanima koji imaju SBB kablovsku mrežu, koji se sklapaju na dve godine, pretplatnicima nije omogućeno da raskinu ugovor pre tog roka, ukoliko SBB iz kablovske mreže izbaci kanale koji su bili u ponudi u vreme potpisivanja ugovora.

Nije dovoljnio da prekogranični kanal ima dozvolu regulatora u nekoj stranoj zemlji i da onda u Srbiji ima status prekograničnog (REEMITOVANOG) kanala. Jer da bi bio reemitovan u  Srbiji taj kanal mora u zemlji gde ima dozvolu  da EMITUJE PROGRAM, da bi se taj IZVORNI SADRAŽAJ REEMITOVAO u kablovskim mrežama u Srbiji.

Konkretan primer kršenja zakona na ovaj način je Sport klub; on ima dozvolu regulatora u Luksemburgu, ali u Luksemburgu ne emituje program, već to čini iz Beograda (gde mu je master).

Time je izbegao da poštuje srpske zakone, ne treba mu dozvola REM-a, van je pravnog i poreskog sistema Srbije...

Da je REM nemoćan da se suprotstavi SBB pokazuje i poslednji primer kada je operator (SBB) sam napravio numeraciju kanala i na prvu poziciju postavio svoj kablovski kanal N1, koji nema dozvolu regulatora niti je upisan u registar javnih glasila.

Član 100 Zakona o elek. medijima u pretposlednjem stavu glasi; Operator je dužan da prilikom distibucije medijskog sadržaja poštuje logičku numeraciju kanala, koju odredjuje regulator uzimajući u obzir prirodu medijske usluge i zonu pokrivanja za koju je izdata dozvola za pruzanje medijske usluge).

U izveštaju EK o napretku od 9. novembra 2016. godine EK ukazuje;  "česti prekidi reemitovanja audio-vizuelnih medijskih sadrzaja lokalnim oglasnim porukama sprečavaju da emitovanje ispunjava zahteve direktive o audio-vizuelnim medijskim sadržajima. Ovo utiče na ukupne prihode od medijskog oglašavanja i stvara distorzije na tržištu medijskim uslugama. Mediji i dalje prvenstveno zavise od oglašavanja" (citat iz izveštaja).

Međutim, u poslednjem  izveštaju EK problem "reemitovanja" se ne spominje, ali se insistira na tome da se ojača uloga REM-a, koja je, inače, potpuno devastirana. 

Pošto se godinama bavim ovim problemom imam utisak da OEBS i EK nemaju dovoljno saznanja o problemu neovlašćenog prekrajanja izvornog programa prekograničnih kanala što je značajno uticalo da se ugasi veliki broj lokalnih medija u Srbiji jer je novac od marketinga uglavnom odlazio na račune kanala koji nisu poreski obveznici u Srbiji.

Prva sportska televizija na Balkanu, SOS kanal, čiji sam ja bio vlasnik, posle 22 godine ugašena je zbog ucena i pritisaka od strane moćnog SBB koji je iz svoje mreže izbacio SOS kanal zbog mojih kritika ovog operatora koji u Srbiji ima monopolski položaj i koji godinama grubo krši sve medijske zakone.

Ukoliko smatrate da je za otvaranje poglavlja 10 neophodno da se uredi ova oblast stojim vam na raslolaganju, da vam ponudim argumente koji potvrđuju na koji način se izigravaju medijski zakoni u Srbiji.

U očekivanju vašeg odgvora,srdačno vas pozdravljam,

Dragiša Kovačević

* Osnivač SOS kanala

* Član radne grupe nacionalog Konventa za poglavlje 10

* Potpredsednik udruženja Sportskih novinara Srbije

 

 

 

Komentari (0)

ostavi komentar

Nema komentara.

ostavi komentar

Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:

Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, pretnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni.

Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove UNS-a.

Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu unsinfo@uns.org.rs