Naslovna  |  Aktuelno  |  Pisma UNS-u  |  Konkursi, komisije i medijski stručnjaci u akciji
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Pisma UNS-u

28. 02. 2018.

Autor: Jovanka Stefanović Stanojević

Konkursi, komisije i medijski stručnjaci u akciji

Novinarka i članica Uprave UNS-a Jovanka Stefanović Stanojević poslala je danas UNS-u pismo u kojem govori o projektnom sufinansiranju medija. Pismo prenosimo u celosti.

Sa gotovo svakim novim konkursom lokalnih samouprava za projektno sufinansiranje medijskih sadržaja od javnog interesa, raste broj samozvanih medijskih eksperata, kojima put do tog statusa krče, zašto ne reći otvoreno i jasno, vlasnici ili direktori za pare zainteresovanih medija, ali i čelnici u opštinama u kojima se komisije biraju po sviđanju ili isključivo partijskoj boji tih istih mogula javne reči.

Teško da i postoji mala sumnja u tesnu spregu eksperata i ovih drugih, koji misle da su pare građana željnih pravog i korektnog informisanja, njihova lična ušteđevina, iliti dedovina.

Kao jedna od posledica rasprodaje medija, katastrofalnih zakona u toj oblasti, te drugačijeg uplitanja države u finansiranje kupljenih ili novoosnovanih, sve učestalije na medijsku scenu i ad hoc stupaju tzv. medijski eksperti. Nije sporno da ih u Srbiji ima ali u ovolikom i ovakvom broju, uz napomenu da i dalje ostaje obavijeno velom tajni na koji način neko stiče ovo esnafsko zvanje, velika je verovatnoća da je reč o još jednoj ujdurmi među mnogim, kojima je novinarstvo izloženo u deceniji privatizacije i prestrojavanja medijske scene u Srbiji.

Od trenutka kada je ponuđeno, kao jedno od rešenja, da se medijima za rad obezbede sredstva po odobrenim projektima, a pre će biti za puki opstanak, na scenu su stupili „medijski eksperti“.

Oni su danas moguli što u popularnom žargonu, naročito u novinama i medijima, označava uspešnu poslovnu osobu ili magnata, koji je sam sagradio i stvorio ogromno bogatstvo i monopol u smislu poslovnog carstvo.

Ima ova reč i druga značenja i definicije, ali navedena je više nego idealna za srpske medijske eksperte, koji izgleda rastu na grani. Po potrebi ih uberu lokalni moćnici ili vlasnici - direktori medija (bez konkurencije na određenim geografskim područjima), a neretko i sami padnu u korpu u trenutku kada se oglasi potreba za njima.

Tada progovori puki interes, jer se zna da mnogi novinari niti rade, niti zarađuju u redakcijama sa minimalcima (ukoliko im se i oni isplaćuju), a od obećanja naručilaca posla, najčešće i privremenih budućih poslodavaca, neka se vremenom i ispune. To je scenario po kome novinari u Srbiji životare kao i njihovi mediji, od konkursa do konkursa.

Medijski eksperti, ili samozvani, kao tema ovog pisanja, rade po diktatu. Odlikuje ih istančan osećaj za timski i rad u komisijama. Da bi farsa bila kompletna zasedanjima na kojima eksperti i ostali članovi komisija vrednuju projekte, prethodi njihov izbor od strane nadležnih organa u jedinicama lokalnih samouprava. Tako se omogućava, u idealnim uslovima, krajnje demokratsko odlučivanje o tome kome će i kako biti raspodeljene pare za pomoć i puko preživljavanje.  To se u Srbiji zove projektno sufinansiranje ili finansiranje medijskih sadržaja od javnog interesa.

Uvidevši da lokalni moćnici najčešće sami, skrivajući se iza nekakvih skupštinskih organa i odluka, ali kao po pravilu u saradnji, prethodnog lobiranja, pa čak i na pritisak “svojih” medija, jer nemojmo se praviti Englezima, zna se ko je čiji i ko kako radi, novinarska udruženja sve ozbiljnije prigovaraju zbog mnogih nepravilnosti uočenih u krhkim godinama ovakvog sekcijskog odlučivanja o sredstvima za sufinansiranje medija.

Profesionalna udruženja organizuju pripreme za ljude od profesije i predlažu ih opštinama za učešće u Komisijama, kako bi se izbegle već uočene grube povrede od kojih su najčešće samoizbor u komisije, sukob interesa i druge.

UNS je otišao i korak dalje, a verujem da se tako otprilike radi i u NUNS-u, pa je krajem januara organizovao i edukaciju zainteresovanih članova za učešće u komisijama, bez obzira na njihovu pripadnost profesionalnom udruženju, a samo s jednim ciljem.

Da se stvari koliko toliko dovedu u ravnotežu i da se potencijalnim članovima komisija znanjem pomogne da se njihov lični i profesionalni senzibilitet za novinarstvo, dogradi i nekim od pravila koja bi trebalo vrednovati prilikom rada. Sve to imajući na umu elementarna pravila i osećaj za zanat i profesiju i, što je veoma važno, procenu o mogućnostima, dometima i potrebama lokalnog stanovništva za informacijama koje su im važne.

Opšte je poznato da na konkurse stiže daleko veći broj projekata u odnosu na sredstva koja lokalne samouprave budžetima opredeljuju za finansiranje medija, tačnije za projekte u kojima se nalaze sadržaji od javnog interesa.  

Opšte je poznato da se uprkos predlozima strukovnih udruženja, u Komisije biraju najčešće ljudi poznati lokalnim strukturama vlasti, ali ne i široj javnosti. Mnogi od tih novinara se pozivaju na članstvo u strukovnim udruženjima.

Zbog toga ostaje otvoreno pitanje, zašto se isti ti članovi, povodom ponude da se nađu u komisijama, ne obrate centralama svojih udruženja. Ne zbog nekakvih novih naloga, već samo zbog elementarnog reda i pristojnosti. Prosto, zbog kolegijalnih razloga i kodeksa koji bi trebalo da važi među profesionalcima.

Nažalost, tako ne biva! Sve se završava kroz unapred postignut dogovor i u operativno/radno telo ulaze najčešće oni koji se otvoreno zalaže za određene medije, za koje je već predočeno da “najbolje rade, da imaju uslove i najkvalitetnije sadržaje” i slično.  

Zbog toga je opravdana sumnja da pozivanje na članstvo i pripadnost UNS-u ili NUNS-u ili nekom drugom udruženju, kolegama služi samo kao dobar izgovor za učešće u komisijama.

I na kraju ono što najčešće i vređa inteligenciju jeste sufiks “medijski ekspert”,  koji pojedini članovi komisija, uz ime i prezime, nekada i bez navođenja pripadnosti nekoj od profesionalnih organizacija, dobijaju na parčetu papira u vidu opštinskih rešenja, kojim su imenovani da mogu da rade i ocenjuju i procenjuju projekte svojih kolega!

Višestrukoj uvredi za profesiju i inteligenciju doprinosi činjenica da je najčešće reč o samozvanim i samoproklamovanim  ekspertima. 

Nesumnjivo je, inače, da u Srbiji ima medijskih stručnjaka, da su oni to zvanje zaslužili svojim radom, priznanjima, doprinosom, ali je takođe poznato da ih, analizirajući dosadašnje konkurse i imena članova komisija na pozicijama onih koji su vrednovali projekte za sufinansiranje medija po gradovima Srbije, do sada nije bilo u zapaženom broju.

Prošle godine među članovima komisija broj kandidata predloženih od strane reprezentativnih medijskih udruženja bio je zanemarljiv. Baš kao i broj kompetentnih medijskih stručnjaka. Bojim se, taj trend se nastavlja i ove godine. U komisije se rešenjima imenuju ljudi gotovo nepoznati javnosti, koji dolaze iz povezanih krugova, o kojima je bilo reči na početku teksta.

I završnica je nevesela! S novostasalim generacija samoproklamovanih medijskih eksperata došlo je, naime, krajnje vreme da se postavi pitanje etike u srpskom novinarstvu danas i zašto nam je ono posle bezumne privatizacije, loših zakona i vajnih strategija, na najnižim granama ikada.

Komentari (2)

ostavi komentar
pet

02.03.

2018.

Ненад [neregistrovani] u 13:37

Истина је, али

Слажем се у потпуности са ауторком текста, али хоћу само да напоменем да ни чланови комисија које је предложило неко од струковних удружења, који је можда чак и завршио поменути курс, нису увек поуздани и не раде по савести, већ по истом принципу по којем раде и нагрђени и прозвани "медијски стручњаци".
Ја са сигурношћу знам да један уважени колега, прави медијски стручњак, са сјајном новинарскоом каријером, који у моју општину долази већ други пут да као члан комисије дели новац пореских обвезника мога града, на предлог УНС-а, уствари долази на предлог једног заинтересованог медијског магната из Ниша. Он редовно узима велики део медијског новца са својих неколико медија, у овој сиромашној општини. А тај господин новинар, члан УНС-а, се специјализовао за дељење новца на југу Србије и био је члан комисија у многим општинама овде... И зато немојте да нападате медијске стручњаке а штитите ове "праве стручњаке", јер нико од њих (или бар већина) не чита пројекте и не интересује их шта у њима пише, већ се новац дели по принципу свој - своме, па да има за обоје.
По мени су много опасији ови стручњаци за дељење пара које предлажу струковна удружења, јер то показује да ту већ влада неки организовани криминал с обзиром да је одрђени гсоподин новинар, или његов пријатељ из одређеног медија, тражио да га удружење пошаље у одређену општину, и он је ту и предложен, и наравно, то је прихваћено од стране локалне самоуправе која бира комисију... Све по договору...

Odgovori
čet

01.03.

2018.

anonymous [neregistrovani] u 06:58

БАШ ТАКО

Поштована колегинице, свака реченица из овог текста о самозваним "експертима" који се појављују у комисијама за доделу локалних средстава за суфинансирање медијских пројеката, ти је тачна.А најгори су они који се сами пријављују као "експерти", иако им је траг у новинарству раван писању разггледница пријатељима и теткама са мора.Са њима сам као члан комисија до сада имао озбиљне сукобе, а санкционисан сам тиме што ме неке локалне самоуправе више никада нису помишљале да именују у своје комисије. Иначе, ту су и они који одлучују о расподели пара за медије, а у директном су сукобу интереса.Понеки од таквих се, када се одлучује о пројекту њиховог медија , наводно самокритички одлучују да буду уздржани. Баш тако и баш је брука! Али та брука траје, ево и у четвртој рунди конкурса за суфинансирање медија, када за средства конкуришу и разни медији и други портали који се региструју док конкурс траје!? Па ако не добију ништа, онда воде управне спорове против локалних самоуправа.

Odgovori

ostavi komentar

Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:

Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, pretnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni.

Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove UNS-a.

Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu unsinfo@uns.org.rs

Saopštenja Akcije Konkursi