Od 2011. do 2014. godine državne institucije potrošile su oko 60,9 miliona evra na oglašavanje i marketing. Od 124 preduzeća na reklamu su najviše trošili Državna lutrija Srbije, Galenika, Elektrovojvodina, Jugoistok, Aerodrom Nikola Tesla, DIPOS, Rudarski basen Kolubara...
Više od polovine navedenog iznosa stiglo je od privrednih društava sa većinskim državnim kapitalom (42,15 odsto) i javnih preduzeća (15,46 odsto). Za potpredsednika Saveta Miroslava Milićevića to je pokazatelj da u njima nije bilo adekvatne kontrole.
– To može biti rezultat činjenice da se tu nalaze partijski kadrovi ili kadrovi koji nisu u stanju da zaštite javni interes – zaključio je Milićević.
Najviše novca mediji su dobili 2012, skoro 30 odsto ukupne sume, dok je 2014. za oglašavanje u medijima odvojeno tek 18,75 odsto. Međutim, kako upozoravaju u izveštaju, to nisu sva sredstva koja je država potrošila za oglašavanje i marketing u medijima. Naime, Savet sumnja da je veličina tržišta oglašavanja i javnog sektora od 2011. do 2014. iznosila više od 840 miliona evra.
Potpredsednik Saveta istakao je da je postupak javnih nabavki usluga oglašavanja i marketinga često rađen subjektivno i na osnovu diskrecionih kriterijuma.
– To svakako nije dobro za ovakvu vrstu posla. Jedan od problematičnih delova je video produkcija gde imamo potpuno odsustvo konkurentnosti, a često se koriste i firme kojima to nije primarna delatnost – rekao je Milićević.
Kako je Savet utvrdio, pojedine državne institucije i preduzeća ugovaraju promotivne usluge za koje ne postoji ekonomsko opravdane.– Nije na nama da procenjuje šta je svrshishodno i opravdano, ali smatramo da kada se ulažu znatna sredstva moraju se voditi računa o tome. Naročito kada je reč o preduzećima koja primaju subvencije – rekao je Milićević.
Članica Saveta Miroslava Milenović istakla je da JP Srbijagas i Telekom Srbija a.d. nisu dostavili tražene podatke Savetu ni posle kažnjavanja Poverenika za zaštitu informacija od javnog značaja.
I izveštaju Savet je dao i 24 preporuke kako bi se sprečilo neracionalno trošenje novca poput zabrana medijske promocije javnih preduzeća koja imaju monopol na tržištu, zabrane sponzorstva i donatorstva preduzeća u kojima je država većinski vlasnik a koja posluju u gubicima…
Uz to Savet traži od nadležnih ministarstva da pokrenu postupke pred Poreskom upravom i tužilaštvima zbog zloupotreba javnog novca kroz takozvane simulovane poslove – one usluge koje su plaćene raznim privatnim firmama a nisu izvršene.

Komentari (0)
ostavi komentarNema komentara.