Насловна  |  Новинари на суду  |  Извештавање са суђења  |  Апелациони суд: Новинарка Ивана Јовановић, НУНС, Јелка Јовановић и Надежда Гаће повредили част и углед Вјекослава Радовића
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Извештавање са суђења

14. 03. 2016.

Извор: УНС

Апелациони суд: Новинарка Ивана Јовановић, НУНС, Јелка Јовановић и Надежда Гаће повредили част и углед Вјекослава Радовића

Апелациони суд у Београду потврдио је пресуду Вишег суда да су новинарка Ивана Јовановић, Независно удружење новинара Србије (НУНС) и уреднице часописа „Досије о медијима“ чији је издавач НУНС - Јелка Јовановић и Надежда Гаће повредиле част и углед новинара у пензији Вјекослава Радовића.

 

Суд је преиначио пресуду Вишег суда и обавезао тужене да Радовићу солидарно исплате 100.000 уместо 200.000 динара, као и 78.000 за судске трошкове.

Вјекослав Радовић тужио је због повреде части и угледа ауторку текста „Ратници другог ешалона“, објављеног у 28. броју часописа „Досије о медијима“ у марту 2009. године, Ивану Јовановић, издавача часописа – НУНС, уреднице Јелку Јовановић и Надежду Гаће, а због навода у тексту да је он аутор нетачне вести о „вуковарским бебама“ из 1991. године коју је објавила агенција Ројтерс.

У тексту „Ратници другог ешалона“ стоји да је „без сумње дело службе безбедности вуковарска прича о џаковима са лешевима од 41 бебе. Ту вест прво је објавио тадашњи дописник агенције Ројтерс Вјекослав Радовић (у периоду после октобарских промена 2000. шеф информативне службе Демократске странке Србије) а због демантија који је сутрадан уследио њему је у тој кући уручен отказ...“

Радовић је у тужби навео да су текстом тешко повређени његови част и углед и изнете неистине о његовој прошлости.

У тужби се истиче да је тачно да је он био дописник агенције Ројтерс у време када је објављена вест о „вуковарским бебама“, али да аутор спорне вести није он већ Доналд Форбс, репортер Ројтерса из Лондона.

„Неистинито је такође да је тужилац добио отказ од стране агенције Ројтерс, већ је са агенцијом Ројтерс потписао споразумни престанак радног односа на своју иницијативу“, стоји у тужби Радовића.

Радовић у тужби додаје и да је небројано пута објављивао демантије у вези са информацијом да је он аутор вести о „вуковарским бебама“ и наводима о начину на који је прекинуо сарадњу са агенцијом Ројтерс“.

„Наводи спорног текста послужили су као грађа за кривичну пријаву коју је НУНС поднео против НН лица Тужилаштву за ратне злочине Републике Србије 1. 7. 2009. године због кривичног дела организовање и подстицање на извршење геноцида и ратних злочина из члана 145 КЗ СРЈ, а у прилогу 1 уз кривичну пријаву достављено је издање НУНС-а 'Досије НУНС' у којем је још један текст 'Медији и рат – улога медија и новинара у распиривању међунационалне мржње у ратовима на подручју бивше СФРЈ' чији су аутори Ивана Јовановић и Мирјана Пантић, са наведеним цитатом који се односи на неистинит навод да је тужилац објавио спорну вест“, стоји у тужби.

Тужена новинарка навела је на саслушању да је у писању текста као веродостојан документ користила анализу вештака Реноа Де Ла Броса рађену за потребе Хашког трибунала у којем се помиње име Вјекослава Радовића као аутора вести о „вуковарским бебама“, као и да није нашла да је тужилац давао демантије који су објављени у новинама, нити било какав текст у коме је наведено да је погрешна информација да је тужилац аутор текста о „вуковарским бебама“.

Виши суд у Београду претходно је утврдио да је извештај француског професора Ла Броса који је рађен за потребе Хашког трибунала у предмету Слободана Милошевића представљао исказ вештака и није имао статус документа тужилаштва, а да неистинитост наведене информације у овом извештају проистиче и из писма Доналда Форбса Вјекославу Радовићу у коме потврђује да је искључиво одговоран за објављивање нетачне вести, као и дописа Ла Броса Хашком трибуналу у којем тражи да се исправи информација да је Радовић аутор текста о бебама. Суд је утврдио и да је објављена информација о томе да је Вјекослав Радовић због објављивања информације добио отказ у агенцији Ројтерс нетачна.

У пресуди Вишег суда истиче се и да тужени пре објављивања информације, нити приликом припреме текста, нису контактирали тужиоца ради провере инфромације, а да су осим тога у новинским чланцима који су објављивани поводом овог догађаја могли да утврде да је тужилац објављивао деманти.

„Оптужба за дело организовање, подстицање на извршене геноцида и ратних злочина веома је тешка оптужба, а која при том проистиче од неистините информације, због чега су све ове чињенице подобне да повреде част и углед тужиоца обзиром да га везују за извршење тешког кривичног дела и доводи у везу са доприносом у вршењу ратног злочина“, наводи се у пресуди Вишег суда у Београду.  

Апелациони суд је у правоснажној пресуди навео да је Виши суд правилно и потпуно утврдио чињенично стање и истакао да “право на углед штити од стварања погрешне представе о лицу које нарушава његово добро име”, као и да је “неистиност кључно својство информације када је реч о повреди права на част и углед”.

Вјекослава Радовића заступала је Бранкица Мајкић из Адвокатске канцеларије Налић Градимир.

Подсетимо, крајем прошле године Апелациони суд у Београду потврдио је пресуде Првог основног суда и досудио да су и новинари Велимир Ћургуз и Зоран Остојић повредили част и углед Вјекослава Радовића због навода да је Радовић аутор информације о „вуковарским бебама“.

У јулу прошле године НУНС је првостепено осуђен да некадашњим новинарима „Вечерњих новости“ Душану Стојићу, Ненаду Ненковићу и Милораду Бошњаку исплати по 200.000 динара за претрпљене душевне болове, због повреде части и угледа, између осталог и због навода у истом тексту ауторке Иване Јовановић „Медији и рат – улога медија и новинара у распиривању међунационалне мржње у ратовима на подручју бивше СФРЈ“.

Коментари (4)

Остави коментар
уто

15.03.

2016.

Slavujko [нерегистровани] у 07:36

VJEKO - LJUDINA...

Bravo LJUDINO! Njihovo baljezganje, eto, razvlaci se sedam godina! Nista njima ne znaci da su dobile "preko obraza" jer ga nemaju. Njima je problem sto ce gazde, kao pocepani dzak, da ih odbace - istrosene i neupotrebljive!
Cestita ti tvoj drug od srca!

Одговори
пон

14.03.

2016.

Јадранка Нићин [нерегистровани] у 23:36

Правда је ипак достижна...

Искрене честитке колеги Радовићу, а коначном судском одлуком су поменути новинари и НУНС постављени на право место. У преводу - да су заправо ОНИ ратни хушкачи који су себи дали за право да тек тако етикетирају колеге!
Потписујем и све што је речено у претходном коментару, уз опаску да су говор мржње измислили (и спроводили у дело) управо чланови НУНС-а, на срамоту ове професије!

Одговори
пон

14.03.

2016.

Nekadasnji kolega iz Tanjuga [нерегистровани] у 20:45

Bravo Vjeko!

Isterao si pravdu, pare nisu bitne, vazno je da vise ne mogu da te optuzuju kad god im padne na pamet i kad nemaju nesto drugo!

Одговори
пон

14.03.

2016.

Čik, da vas vidim! [нерегистровани] у 15:46

Etaklon dostojanstva: Radović

Čestitam kolegi Vjekloslavu Radoviću na lekciji koju je, na planetarnom nivou, održao jednostavnim činom jer, dao je otkaz imeriji koja se zove Rojters ! Danas taj otkaz uvijaju u celofan pa se ovde koristi neki eufemizam " sporazumni raskid" !
Alal Ti olovka kad si im rekao: " Ne slažem se sa vašom uređivačkom politikom".
Kad će ovi parničari koji su i na Apelacoionom sudu potopljeni stati ispred svog poslodavca i reći " Dosta nam je da nam budete važniji od otadžbine i od istine. dajemo vam otkaz." I da se odreknu donacija, subvencija, grantova, honorara, ladovine, privilegija, provizija, ekskurzija i da počnu da dele sudbinu, jad, čemer i siromaštvo srpskih novinara

Одговори

Остави коментар

Молимо Вас да прочитате следећа правила пре коментарисања:

Коментари који садрже увреде, непристојан говор, претње, расистичке или шовинистичке поруке неће бити објављени.

Није дозвољено лажно представљање, остављање лажних података у пољима за слање коментара. Молимо Вас да се у писању коментара придржавате правописних правила. Коментаре писане искључиво великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора или скраћивања коментара који ће бити објављени. Мишљења садржана у коментарима не представљају ставове УНС-а.

Коментаре које се односе на уређивачку политику можете послати на адресу unsinfo@uns.org.rs

Саопштења Акције Конкурси