Насловна  |  Актуелно  |  Вести  |  Неуставно мешање у избор уредника Јавних сервиса
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Вести

18. 01. 2014.

Аутор: А. Савановић Извор: Дневник

Неуставно мешање у избор уредника Јавних сервиса

Уставни суд Србије утврдио је да више одредби Закона о националним саветима националних мањина нису у сагласности са Уставом, а највише оних који се односе на образовање, културу и информисање.

Оспорене су законске одредбе које се односе на пренос оснивачких права над образовно-васпитним установама у којима се настава изводи искључиво на језику националне мањине, установама културе чија је основна делатност очување и развијање културе националне мањине, те установама које обављају јавно информисање искључиво на језику мањине.

Оспорена је и одредба члана 20. Закона да Национални савет даје мишљење у поступку именовања чланова управног одбора, програмског одбора и генералног директора Радиодифузне установе Србије и Радиодифузне установе Војводине, ако та установа емитује програм на језику националне мањине, али и да утврђује критеријуме за избор одговорног уредника програма на језику националне мањине у установи јавног сервиса.

Уставни суд Србије утврдио је да више одредби Закона о националним саветима националних мањина нису у сагласности са Уставом, а највише оних који се односе на образовање, културу и информисање. На седници одржаној у четвртак, којом је председавао председник Уставног суда др Драгиша Слијепчевић, оспорене су законске одредбе које се односе на пренос оснивачких права над образовно-васпитним установама у којима се настава изводи искључиво на језику националне мањине, установама културе чија је основна делатност очување и развијање културе националне мањине, те установама које обављају јавно информисање искључиво на језику мањине.

У образложењу које је јуче објављено на интернет страници УСС, између осталог се наводи да је суд, полазећи од тога да су Уставом тачно одређене четири области, у којима националне мањине преко својих националних савета ради очувања свог идентитета остварују додатна, колективна права, а то су: образовање, култура, информисање и службена употреба језика и писма, утврдио да није у сагласности са Уставом одредба закона којом се предвиђа овлашћење националног савета и у другим областима од значаја за очување идентитета националних мањина.

Такође, оспорена је и одредба члана 20. закона да Национални савет даје мишљење у поступку именовања чланова управног одбора, програмског одбора и генералног директора Радиодифузне установе Србије и Радиодифузне установе Војводине, ако та установа емитује програм на језику националне мањине, али и да утврђује критеријуме за избор одговорног уредника програма на језику националне мањине у установи јавног сервиса. УСС као неуставну сматра и одредбу закона да Национални савет може да предлаже управном одбору радиодифузне установе именовање одговорног уредника програма на језику националне мањине од кандидата који се пријаве и испуњавају услове конкурса.

Као неуставна је оцењена и одредба да Република, Покрајина или јединица локалне самоуправе као оснивач јавних предузећа и установа које у целини или претежно информишу на језику националне мањине могу у споразуму са националним саветом у целини или делимично пренети оснивачка права на национални савет.

Образлажући ову одлуку, УСС се позива на своју раније донету одлуку да Република и Покрајина не могу бити оснивачи електронских медија као и на одредбе новог Закона о јавним предузећима, према коме ни Република, ни аутономна покрајина, ни јединица локалне самоуправе, не могу бити оснивачи јавних гласила, те је утврдио да уставноправно није могуће овим законом предвидети ни пренос оснивачких права над јавним гласилима на национални савет.

Међутим, суд је посебно нагласио да се утврђивањем неуставности наведене законске одредбе не доводи у питање до сада извршен пренос оснивачких права на појединим јавним гласилима.

„Иако су се поводом одређеног броја законских одредаба у односу на које је покренут поступак за оцену уставности пред Уставни суд поставила спорна уставноправна питања, суд је, имајући у виду потребу да се у што ширем обиму обезбеди остваривање колективних права националних мањина, утврдио да ове одредбе нису несагласне са Уставом уколико се тумаче и примењују под условима и ограничењима садржаним у одлуци Уставног суда”, наводи УСС.

Коментари (0)

Остави коментар

Нема коментара.

Остави коментар

Молимо Вас да прочитате следећа правила пре коментарисања:

Коментари који садрже увреде, непристојан говор, претње, расистичке или шовинистичке поруке неће бити објављени.

Није дозвољено лажно представљање, остављање лажних података у пољима за слање коментара. Молимо Вас да се у писању коментара придржавате правописних правила. Коментаре писане искључиво великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора или скраћивања коментара који ће бити објављени. Мишљења садржана у коментарима не представљају ставове УНС-а.

Коментаре које се односе на уређивачку политику можете послати на адресу unsinfo@uns.org.rs

Саопштења Акције Конкурси