Vesti
11. 02. 2011.
Slobodna prodaja strancima okovala naša glasila
“Okrugli sto "Odumiranje novinarstva - može li demokratija bez slobodnih medija"Prisustvo stranih kompanija u zemljama tranzicije na jugoistoku Evrope nije pomoglo razvoju medija i demokratskih procesa, naglašeno je na okruglom stolu „Odumiranje novinarstva – može li demokratija bez slobodnih medija“, održanom u Institutu za evropske studije u Beogradu.
U diskusiji su apostrofirani nemački VAC i švajcarski „Ringijer“.
Slobodan Reljić, bivši glavni urednik NIN-a, nije optimista u pogledu opstanka ovog nedeljnika, koji je danas u vlasništvu švajcarskog „Ringijera“.
– Kada je „Njuzvik“ upao u probleme prošle godine i spao sa milion i po primeraka tiraža na 70.000, vlasnik je tražio čoveka koji je spreman da ulaže u to kao u nacionalnu vrednost. I nađen je čovek koji prodaje CD-ove i zarađuje ogroman novac, a kome je bilo stalo da uđe u istoriju kao neko ko je spasio „Njuzvik“ – rekao je Reljić.
Kako je ocenio, ideja da u Srbiji, koja je mala zemlja, mediji mogu da se prodaju strancima je „apsolutno samoubilačka“.
– Mediji kao četvrti stub demokratije u ovim uslovima nemaju nikakvu šansu da funkcionišu, čak ni u elementarnim oblicima tog instituta – zaključio je Reljić.
Željko Cvijanović, urednik portala „Novi standard“, ukazuje da se govori o uticaju političkih stranaka i bogatih ljudi na medije, a da se često zaboravlja na uticaj stranaca.
– Stranci su na vrhu piramide, pa političke stranke i tajkuni. Nikada nećete pročitati neki intervju tajkuna koji napada političku klasu, ima nekih „kosih“ napada preko novinara i izvora koji su stvarni ili izmišljeni, ali otvorenih napada ne. Političari, naravno, napadaju vrlo otvoreno tajkune. Većina tajkuna u ovom trenutku nema ni novac, a o političkoj podršci da i ne govorimo. Dakle, stvara se novo trenje, nova dinamika, politički centri će napadati tajkune, ali nikada strane ambasade i kompanije koje ovde rade. Fingira se normalna situacija u novinarstvu, a kada pogledate ko kritikuje vladu, vidite da to dolazi iz medija gde se strani kapital najviše koncentrisao – upozorava Cvijanović.
Mišljenja svojih prethodnika podržao je Slavoljub Kačarević, urednik portala „Balkan magazin“. On je naveo je primer Bugarske, gde su posle stranih kompanija od medija „ostale samo ruševine“.
D. B.
Komentari (0)
ostavi komentarNema komentara.