Naslovna  |  Aktuelno  |  Vesti  |  Ekran gori, a srbin se češlja
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Vesti

08. 02. 2010.

Izvor: Večernje novosti

Ekran gori, a srbin se češlja

Dnevno smo više od pet sati prikovani za TV. Lakše nam je kad je i drugima teško...

Makar nakratko, skoro svaki građanin Srbije zainteresovao se kako je Cakani uspeo sir, jesu li krave Bilja i Ljilja šutnule Marinu Perazić dok ih je muzla, ili ko je Maji Nikolić isekao štikle. Tako je „Farma“ stigla do gledanosti od 6.566.429 stanovnika Srbije (95 odsto ukupnog auditorijuma).

Epizode rekordera gledanost, serije „Selo gori a baba se češlja“, prosečno prati 2,9 miliona gledalaca. „Ranjeni orao“ pratilo je, u jednom trenutku, čak 40 odsto ukupne TV publike.

Evropski smo šampioni u gledanju televizije - dnevno provodimo više od pet sati pogleda prikovanih za TV ekrane! Za prvih pet dana od ulaska u kuću VIP Velikog Brata - 5.346.673 gledalaca pratilo je, makar nakratno, šta se dešava u taborima siromašnih i bogatih, šta govore i čime se zanimaju Bora Drljača, Era Ojdanić, Lepa Lukić, Boki, Divna (mama Jelene Karleuše), Dejan (bivši dečko Seke Aleksić)...Srpska publika, očigledno, najviše voli rijaliti i domaće serije. Tokom 2009. godine četiri vodeća mesta na listi najgledanijih emisija zauzele su RTS-ove domaće serije. Za petama im je izbacivanje sa „Farme“.

- Jak rijaliti sigurno donosi gledanost - kaže Darko Broćić, direktor agencije „AGB Nilsen“, koja vrši piplmetarska merenja i analize gledanosti TV programa. - RTS je bio najgledanija televizija protekle godine. Do septembra je, u kontinuitetu, bio najgledaniji, a onda je sa „Farmom“ Pink preuzeo primat do kraja godine. Evo, prethodni mesec, kada se ovaj rijaliti ne emituje, ponovo je vratio RTS-u lidersku poziciju.

Za rijaliti je karakteristično, kaže naš sagovornik, što publiku dugo drži prikovanu za televizor. Zato je i prosečna gledanost povećana za 10 minuta, pa građani Srbije sada provode 303 minuta pred ekranom.

- Ekonomska kriza dovela je do toga da ljudi manje putuju i provode se, pa im preostaje da gledaju televiziju - objašnjava Broćić. - A po tome što volimo rijaliti programe nismo izuzetak. Tako je svuda u svetu.

Stručnu „dijagnozu“ fenomena rijalitija ima prof. dr Divna Dragićević-Šešić. Ona smatra da gledamo sadržaje sa kojima se identifikujemo. A još je bolje ako se osećamo superiornima.

- Gledala sam „Veliki Brat„ u mnogim zemljama i svuda mi je bio beskrajno dosadan. Ali, jasna je formula koja mu donosi uspeh. Pomaže nam da ispraznost sopstvenog života opravdamo još većom ispraznošću tuđeg. Ti ljudi ne žive život, već običnu prazninu. Ništa se ne dešava, prepušteni su mislima koje su najčešće banalne i prizemne - ovako izgleda „Veliki Brat“ iz ugla ove analitičarke medija.

- I kada se osećamo poniženo u gradskom prevozu, na ulici, na šalteru, osetimo superironost nad tim jadnim ljudima koji moraju da slušaju diktat Velikog Brata.I to što anonimusi, zahvaljujući ovom rijalitiju, postaju zvezde, kratkog je daha, smatra ona. Psihologija, kaže, poznaje fenomen u kome grupa idealizuje nekoga ko je bespomoćan i jadan.- Od njega naprave privremenu zvezdu, da bi ga jednog dana, kada se izigraju, bacili u još veće blato. Potrebni su nam da dokažemo sebi kako, kad mogu oni, možemo i mi jednog dana da budemo zvezde - objašnjava prof. Dragićević-Šešić.

A vole srpski gledaoci i avanturu na ekranu. Tako je „Survajver“ doneo Foksu rast gledanosti od skoro 40 odsto i neizvesnu borbu sa B 92 za treću poziciju među nacionalnim televizijama.- Avantura, zabava i uzbuđenje su pun pogodak. „Survajver“ se dosta razlikuje od ostalih rijalitija. Gledaocima se dopada ekstremna avantura 22 „robinzona“, egzotični predeli, zanimljive igre, intrige, iznenađenja - hvali Foksov adut gledanosti Slađana Paunović, zadužena za odnose sa javnošću na ovoj televiziji.

Više od rijalitija, pokazala je statistika, publika na duge staze voli naše serije.

- Domaći glumci su zvezde. Publika ih voli. Identifikuje se sa situacijama kroz koje prolaze, blizak nam je njihov rečnik, humor - analizira prof. Dragićević-Šešić.A recept za gledanost „Farme“, „Velikog Brata“, „Grandovog veselja“, „ Kursadžija“, „Trenutka istine“ i ostalih Pinkovih favorita otkriva nam Tatjana Vojtehovski, pi-ar ove televizije:

- Poruku morate da pošaljete najnižem članu grupe, jer tek tada znate da je svi mogu primiti. Zato su sadržaji koji se obraćaju najširem auditorijumu manje intelektualno zahtevni. Ako ne moraju da se titluju, ako ne traže da otkrivate skriveno značenje, ako mogu da se prate dok obavljete kućne poslove, ako bude radoznalost, ako vas relaksiraju, onda su to potencijalno vrhunski gledani sadržaji.

I možda baš zato, publici je zanimljivo da li je Marko Đurovski osvojio srce manekenke Sandre, je li bilo seksa, ko je ispao šmeker, a ko glup... Publiku pale i sitne svađe - šta je Era rekao Lepoj Lukić, a šta Viktorija Maji Nikolić...I što više prljavštine ispliva, TV se duže gleda, o njemu se glasnije priča.

Antrfile : Dnevnik neprikosnoven

Drugi dnevnik je neprikosnoven po gledanosti među informativnim emisijama. Uobičajeno je da je duplo gledaniji od Pinkovog „Nacionalnog dnevnika“. Ali, zanimljivo je da se ta razlika smanjila značajno u vreme kada je emitovana „Farma“. Znači, rijaliti povećava gledanost celog programa - objašnjava Darko Broćić, iz Agencije „AGB Nilsen“, koja meri gledanost uz pomoć 880 piplmetara širom Srbije.

Luda kuća

Što više tuče i svađe na ekranu, više je i gledalaca koji ispred njega sede. „Luda kuća“ TV Košava jedan je od ekstrema. Pred kamerama se, iskreno ili „namešteno“, ispovedaju narkomani, homoseksualci, prevaranti, švaleri, striptizete... A njihove životne priče „pljuje“ ili „aminuje“ publika u studiju.I Foksovi „Nindža ratnici“ bili su junaci mnogih dečaka. Nameštene tuče imitirali su ispred zgrade, sa bratom u sobi...

Publika

Od filmova za veliko platno, festivala i snimaka pozorišnih predstava, primat na televiziji preuzeli su autentični TV formati kao što je rijaliti - objašnjava Tatjana Vojtehovski. - Trend televizije je da se kreće od romansiranih formi do onih bez strogog scenarija, od pasivne do aktivne uloge gledaoca.

Ivana Mićević


Komentari (0)

ostavi komentar

Nema komentara.

ostavi komentar

Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:

Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, pretnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni.

Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove UNS-a.

Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu unsinfo@uns.org.rs

Saopštenja Akcije Konkursi