Naslovna  |  Aktuelno  |  Vesti  |  "SKANDALOZNO: Nećete verovati gde je jedan ministar otišao na letovanje i sa kim!" - lekcija Danasa iz medijske pismenosti
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Vesti

25. 07. 2022.

Autor: Bojan Cvejić Izvor: Danas

"SKANDALOZNO: Nećete verovati gde je jedan ministar otišao na letovanje i sa kim!" - lekcija Danasa iz medijske pismenosti

Ne, u ovom tekstu nećete pročitati o kom je ministru reč. Nećete ni pročitati ni gde je otišao na letovanje, ali ni sa kim. Ni u jednom tekstu sa ovakvim naslovom u većini slučajeva nećete saznati ono zbog čega ste kliknuli na naslov.

Nije pogrešno, još manje glupo što ste kliknuli na ovaj ili sličan naslov. Normalno je i u ljudskoj prirodi da je čovek radoznalo biće. Čak i kada znate da u tekstu sa takvim naslovom nećete pročitati skoro ništa, ni tada nije pogrešno kliknuti jer se možda nadate da ćete nekad to i pročitati.

Niste krivi vi i ne osećajte se posramljeno. Kriv je medij, to jest urednici i uređivačka politika tog medija koji na sve načine pokušavaju da privuku što veći broj poseta iliti „klikova“ na sadržaj koji se i ne može nazvati sadržajem. Zato neretko viđamo ovakve naslove na portalima srpskih tabloida i na društvenim mrežama, jer u očaju od nedostatka bilo kakvog sadržaja, kamoli profesionalnog novinarskog teksta, pronalaze načine kako da dovuku publiku na svoje sajtove.

To je s jedne strane i razumljivo jer od nečega mora da se živi i da se isplaćuju plate, a što imate više „klikova“ više su i oglašivači zainteresovani da plate reklame u vašem mediju, jer će ih, tobože, više ljudi videti. Za etiku ko mari.

I otuda pogrdna konotacija „klikbejt“ naslovi. Međutim, u današnje vreme konzumiranja medijskog sadržaja preko interneta svaki naslov i treba i mora da bude takozvani „klikbejt“ i to nije ništa loše ni pogrešno, samo što je taj izraz poprimio pogrdno značenje u Srbiji. Nekada se u teoriji i tradicionalnim medijima naslov nazivao „mamac“ jer ima za ulogu i cilj da privuče publiku da pročitaju tekst koji se neko od novinara potrudio da napiše.

U štampanim medijima je to mnogo lakše kada odmah vidite nadnaslov, naslov, podnaslove i međunaslove koji su zajednički imali ulogu da vas privuku da prvo kupite novine, a onda ih pročitate. Na onlajn medijima je to drugačije i malo teže. Imate samo naslov i od njega zavisi da li će neko „kliknuti“ da pročita dalje tekst. Jer, džabe ste pisali i pišete godinama, trudite se da budete profesionalni ako vaš proizvod niko neće da „kupi“, pa samim tim ne možete ni da zaradite svoju platu. I zato naslovi moraju biti takozvani „klikbejt“, ali ne i vulgarni, senzacionalistički, neprofesionalni, lažni, panični, zastrašujući, kao što je ovaj i većina naslova na velikom broju tabloidnih portala kod nas.

I zato Danas.rs nikada neće imati ovakve naslove, ali samim tim ni toliko poseta kao neki drugi mediji. Mi poštujemo naše čitaoce. Svesni smo da nećemo skoro biti zbog toga najčitaniji, barem ne dok drugi mediji koji na ovaj način privlače pažnju publike ne budu „kažnjeni“ od strane svojih čitalaca i svojih oglašivača.

Ovo je mala lekcija iz medijske pismenosti, ali ne za naše redovne i verne čitaoce, već sve one koji slučajno nalete na ovaj tekst.

Hvala na poverenju.

Komentari (3)

ostavi komentar
uto

26.07.

2022.

Жикси [neregistrovani] u 15:07

Простаклук

Завиривање у туђу спаваћу собу. Простаклук.

Odgovori
pon

25.07.

2022.

Momo [neregistrovani] u 20:53

Blago rečeno

Vi ste kolega Cvejiću ovo napisali u blagoj formi, kakvim sve naslovima pojedini tabloidi pokušavaju da nas privuku na svojim aplikacijama. Kakvih tu prostakluka, bezobrazluka, primitivizma..., pa onda i nepismenosti i nekulture ima.

Odgovori
pon

25.07.

2022.

Божидар Анђелковић [neregistrovani] u 13:34

Бајке

Нисам против „кликбејт" наслова, иако ме понекад нервирају. Сећам се да сам пре много година читао бајке чувених светских писаца које су, у домаћој обради, биле опремљене сличним поднасловима да би привукле дечју пажњу. И нико се због тога није бунио.

Odgovori

ostavi komentar

Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:

Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, pretnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni.

Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove UNS-a.

Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu unsinfo@uns.org.rs

Saopštenja Akcije Konkursi