Naslovna  |  Aktuelno  |  Vesti  |  Novinski portali protiv tiraža
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Vesti

19. 07. 2012.

Autor: Bojan Cvejić Izvor: Danas

Novinski portali protiv tiraža

Preko interneta 77 odsto korisnika u Srbiji prati TV program, 80 odsto sluša radio, a čak 95 odsto čita vesti

 

Novine u Srbiji, zbog razvoja interneta i mobilnih telefona, sve se manje kupuju u štampanom izdanju. Naime, poslednjih nekoliko godina, kao i u svetu, beleži se pad broja prodatog tiraža štampanih medija, dok se, s druge strane, sve više povećava broj posetilaca na njihovim sajtovima na internetu. Iako je čitanost novinskih sadržaja na ovaj način veća, medijske kuće se suočavaju sa problemom zbog pada prodajne moći. Prema podacima Zavoda za statistiku, prošle godine je čak 63,7 odsto korisnika interneta u Srbiji čitalo onlajn novine i časopise.

U istraživanju objavljenom u decembru 2011. „Mapiranje digitalnih medija“ došlo se do podataka da iako je većina štampanih medija doživela pad tiraža tokom poslednjih nekoliko godina, njihova popularnost je porasla baš zbog porasta posećenosti na internetu. Na primer, jedan dnevni list u Srbiji je 2007. imao štampani tiraž oko 200.000 prodatih primeraka, dok je 2010. pao na 150.000 ili za 25 odsto manje. Međutim, u istom periodu je sajt tog lista povećao broj pojedinačnih poseta sa 30.000 u 2007. na 400.000 poseta dnevno u 2010.

„I u svetu je primetan trend porasta čitanja dnevnih novina na internetu, te često novine nude pretplatu ili objedinjenu i za štampano i za internet izdanje ili pretplata obuhvata samo internet izdanje, tako da korisnici imaju pristup dnevnim novinama često po simboličnoj mesečnoj naknadi. Kod nas još nije zaživelo plaćanje dnevnih novina na internetu, dok na primer nedeljnici Nin ili Vreme nude deo izdanja besplatno, ali je pristup celom sadržaju moguć samo uz pretplata“, objašnjava za Danas Jelena Surčulija Milojević, stručnjak za pravo medija i interneta i asistent na Fakultetu političkih nauka.

Najnovije istraživanje „Mediascope Europe 2012“ IAB Europe o načinu i učestalosti upotrebe medija pokazuje da je sve prisutniji trend da mlađa populacija sve tradicionalne medije, od TV programa do vesti i radija, prati putem interneta. Kada je reč o upotrebi medija, rezultati istraživanja pokazuju da preko interneta 77 odsto korisnika u Srbiji prati TV program, 80 odsto sluša radio, a čak 95 odsto čita vesti na ovaj način.

Surčulija navodi da se čini da onlajn portali štampanih medija definitivno preuzimaju primat nad štampanim novinama. „Verujem da će u narednih nekoliko godina i kod nas zaživeti pretplata na onlajn izdanja dnevnih novina.

Trenutno mi se čini da medijske kuće više idu na to da vesti koje objavljuju na internetu budu ekskluzivne i prve u odnosu na konkurenciju, a često za posećene vesti odlučuju da deo vesti objave na internetu, a da ceo tekst bude dostupan samo u štampanom izdanju“, ističe naša sagovornica.

Prema njenim rečima, za sada se štampani mediji na internetu još oslanjaju na oglašavanje kao primarni izvor finansiranja, pre nego na pretplatu. Ona dodaje da je moguće da su mediji svesni da je u Srbiji još niska stopa plaćanja putem interneta, ali da je „realno da će i kod nas onlajn bankarstvo i e-trgovina postati deo svakodnevnog života većine građana u narednih nekoliko godina“.

Samim tim, kako kaže, i štampani mediji će onda početi da prodaju svoja onlajn izdanja na internetu.

Evropa: Svaki šesti list beleži rast

Istraživanjem nacionalnih tiraža dnevnih listova koje je sprovela međunarodna federacija ABC (IFABC), a kojim su obuhvaćeni trendovi od 2008. zaključno sa prvim kvartalom u 2011, dobijeni su podaci da od 373 oditovanih dnevnih izdanja u Južnoj Americi, Aziji i Evropi svega njih 111 beleže rast prodatog tiraža.

Kada je u pitanju Evropa, istraživanjem je obuhvaćeno 18 zemalja i 229 dnevnih izdanja od kojih 38 beleži rast prodatog tiraža. Od sedam analiziranih dnevnih listova u Srbiji, svega jedan tabloid beleži rast prodaje, dok se drugima iz godine u godinu smanjuje prodati tiraž.


Komentari (0)

ostavi komentar

Nema komentara.

ostavi komentar

Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:

Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, pretnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni.

Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove UNS-a.

Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu unsinfo@uns.org.rs

Saopštenja Akcije Konkursi