Naslovna  |  Aktuelno  |  Vesti  |  Kako i na koje medijske sadržaje je potrošeno devet miliona dinara iz budžeta opštine Prijepolje u 2020. godini?
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Vesti

10. 05. 2021.

Autor: Mileva Malešić Izvor: Forum info

Kako i na koje medijske sadržaje je potrošeno devet miliona dinara iz budžeta opštine Prijepolje u 2020. godini?

Devet miliona budžetskih para potrošeno je za panorame, mozaike, hronike, snimke skupštinskih zasedanja, fudbalskih utakmica, reciklirane tv emisije, promotivne stranačke priloge… Malo je medija, učesnika konkursa koji su imali orginalne, inovativne projekte i medijske sadržaje koji su odgovorili na zahtev konkursa i doprineli informisanju građana i građanki u skladu sa javnim interesom.

O tome ko je i koliko para dobio na prošlogodišnjem konkursu već smo pisali početkom novembra 2020. godine i u naslovu teksta se pitali da li je po sredi stručna ili partijska raspodela medijskog dinara. Taj tekst je dostupan na ovom linku.

Tema ovog teksta je analiza doprinosa podržanih projekata informisanju u javnom interesu građana i građanki opštine Prijepolja u 2020. godini, odnosno koliko je ono što je napisano u projektima realizovano putem medija i šta su građani i građanke Prijepolja dobili od medijskih sadržaja za 9 miliona dinara izdvojenih iz budžeta opštine Prijepolje?

Koliko su poštovane obaveze iz Ugovora?

Svi učesnici podržani na konkursu bili su dužni da do 15. januara 2021. godine opštini Prijepolje dostave svoje narativne i finansijske izveštaje sa medijskim sadržajima. Analizirajući dostavljenu dokumentaciju došli smo do podataka da nisu svi ispoštovali ugovorene obaveze, da su upitne, i za proveru, finansijske transakcije pojedinih korisnika, kao i medijski proizvodi nastali u okviru projekata.

Pored kašnjenja u izveštavanju pojedinih korisnika (RTV Novi Pazar, TV Sandžak, PP “Bukovača“ iz Nove Varoši), nisu poštovani ni ugovoreni rokovi za realizaciju projektnih aktivnosti, pa su u pojedinim izveštajima figurirali periodi od šest do tri meseca, a ugovoreni rok je bio dva meseca (odnosno od datuma potpisivanja ugovora 6. 11. 2020. do 31. 12. 2020. godine). U finansijskim izveštajima su prikazani troškovi nastali pre potpisivanja ugovora kao i nakon datuma završetka projekta 31.12. 2020. godine (TV Priboj, TV Lav d.o.o. RTV Novi Pazar). Sve su ovo razlozi da takvi izveštaji ne dobiju zeleno svetlo i da se od korisnika, medija koji nisu ispoštovali ugovorene obaveze, zatraži povraćaj sredstava.

Zašto su prolongirani rokovi?

Analizom izveštaja uočeni su: neznanje za vođenje projektnog procesa, improvizacija i trošenje nerealnih iznosa novca za aktivnosti ili usluge koje nisu prikazane kao opravdane u projektu ili kroz proizvodnju medijskih sadržaja. Primera radi, trebalo je za nepuna dva meseca da mediji potroše milionske sume novaca, što manje vrate državi kroz poreze i što više para preliju u sopstvene džepove.

Ako nemate stvarne troškove ( zaposlene, prostor, režijske troškove…) kako potrošiti milion dinara za dva meseca i sve dokumentovati validnim računima, ugovorima o izvršenim uslugama, plaćenim porezima i izvodima iz banke? U ovako „nezavidnu“ situaciju, istina, medije su doveli donosioci odluka o raspodeli sredstava, ne vodeći računa o kapacitetima medija, što je bitna pretpostavka pri odabiru projekata.

Tako je TV Priboj, da bi opravdala blizu dva miliona dinara, bila „prinuđena“ da prikaže isplate plata za 15 zaposlenih za tri meseca (oktobar, novembar i decembar 2020. sa isplatom od 5. januara 2021. godine), iako je projekatni ciklus trajao dva meseca. Televizija Priboj je u ta dva meseca bila dužna da proizvede 20 tv emisija i 60 tv priloga. Uz izveštaj nije dostavljen niti jedan medijski sadržaj.

I ostali su se snalazili kako su znali i umeli, odnosno onako kako im je već prolazilo proteklih godina. Sandžak TV je u okviru projekta „Prijepoljska hronika 4“ milion dinara potrošila za „izradu štampane scenografije za potrebe projekta i izradu reklamnog i propagandnog materijala za dve emisije. Te dve emisije su snimci sednice SO Prijepolja iz male sale Doma kulture! Za ove usluge angažovane su dve firme iz Užica („Cajtna“ i „Grajfer UE“), a za novinarski konsalting i postprodukcijske usluge ova dva snimka skupštinskog zasedanja Sandžačko udruženje novinara i Sandžak media DOO. U dva meseca trajanja projekta u izveštaju je predstavljeno i 10 dolazaka u Prijepolje, gde je za putne troškove potrošeno 300.000 dinara, 30.000 dinara po jednom dolasku iz Novog Pazara!

Cena medijskih proizvoda

Cena koštanja medijskih sadržaja proizvedenih u okviru podržanih projekata kretala se od 17.133 dinara kod novovaroške Bukovače do 450.000 dinara kod portala PP Medija. Cena teksta objavljenog na portalu PP Media u okviru projekta „Prijepoljska panorama“ daleko prevazilazi i najskuplju tv produkciju. Nije se štedelo. Na grafičku obradu fotografija za 4 teksta na portalu (tekstove možete pogledati na linkovima i to prvi tekst, drugi tekst, treći i četvrti) potrošeno je fantastičnih 600.000 dinara (usluga plaćena Trem printu iz Prijepolja) i još 300.000 dinara (Udruženju Primus iz Priboja) za usluge produkcije medijskih sadržaja, šta god to značilo?

Nijedan dostavljen medijski sadržaj RTV Zlatar u okviru projekta „Zlatarska hronika“ nije nastao u izveštajnom periodu, novembar – decembar 2020. Svi su nastali u periodu od aprila do oktobra 2020. TV Lav iz Čačka je sve medijske sadržaje odradila u decembru, kroz promo priloge o prijepoljskim firmama ( Trendteks, ES komerc, Lala, Radulović doo, Jela Star, jedan prilog o mostu u Šarampovu i jedan prilog o opštinskoj podršci razvoju privrede). Za 350.000 dinara trebalo je proizvesti 15 medijskih sadržaja. Isti prilozi su emitovani u različitim informativnim emisijama Glasnik, Raport u 5, Resurs… bez vizuelne ili jezičke oznake da su nastali u okviru podrške Opštine Prijepolje. Ovakvi prilozi su skrivene reklame i nikako se ne mogu podvesti pod informisanje u javnom interesu.

RTV Novi Pazar je za pravdanje dodeljenih milion dinara u okviru projekta „Poglavlje po poglavlje: informisanje građana o procesu pridruživanja Evropskoj uniji“ dostavio 10 recikliranih emisija realizovanih u okviru drugih projekata, realizovanih nekoliko godina unazad. Reciklaža je rađena na brzinu, pa je u jednoj ostao tekst da je serijal emisija finansiran od strane Ministarstva kulture i informisanja Republike Srbije. Sa navodnim autorima koji su radili na emisijama, a koji nisu potpisani u emisijama, ugovori su sklopljeni pre početka realizacije projekta. Emisijama nedostaje i impres.

TV5 iz Užica je za milion dinara u okviru projekta „Prijepolje moj grad“ trebalo da proizvede 10 emisija. Dostavili su tri emisije. Jednu o proizvodnji rakije „Ognjena“, drugu o domaćinstvu Dragane i Aleksandra Varaklića iz Sedobra i treću razgovor sa većnikom Zoranom Petrićem o poljoprivrednim i privrednim potencijalima opštine Prijepolje. Ostale emisije su direktni prenosi fudbalskih utakmica i prenos svečanosti ktitorske slave manastira Mileševa od 7. oktobra 2020. godine, pre datuma početka realizacije projekta.

Glas zapadne Srbije je u narativnom izveštaju linkovao 25 medijskih sadržaja (fotografija, tekstova i videa) nastalih u okviru projekta Odgovornim ponašanjem do čistijeg Prijepolja, za 800.000 dinara.

Kako su postavljenom konkurskom zadatku odgovorili prijepoljski mediji?

Portal PP medija je već pomenut sa najskupljom produkcijom četiri teksta na portalu, IP Polimlje je uredno dostavilo izveštaj i pet strana lista „Polimlje“ sa 20 naslova. Veb portal Info Prijepolje svoju informativnu misiju prema građanima i građankama Prijepolja je ispunio sa 5 tekstova i jednim desetominutnim video prilogom (obraćanje predsednika Vladimira Babića, o vanrednoj situaciji u Prijepolju).

U okviru projekta Predstavljanje poljoprivrednih i turističkih potencijala i značaj očuvanja životne sredine u opštini Prijepolje Televizija Forum je za 1.100.000 dinara proizvela 5 TV emisija, 15 TV priloga emitovanih u Vestima i 12 tekstova objavljenih na portalu Foruminfo. Objavljenim medijskim sadržajima dat je značajan doprinos informisanju građana i građanki o trenutnom stanju u ove tri oblasti. Informisani su poljoprivredni proizvođači i zainteresovani za bavljenje seoskim turizmom o šansama i mogućnostima koje su im na raspolaganju, objavljene su priče uspešnih mladih osoba i ukazano na probleme koji postoje, ali i predstavljeni planovi nadležnih za njihovo rešavanje. Prilozima, tekstovima i emisijama skrenuta je pažnja javnosti na najveće ekološke probleme i štetnost po ljudsko zdravlje. Sve odredbe Ugovora su ispoštovane.

Ove godine, prvi put, izveštajima o realizaciji projekata podržanih na medijskom konkursu bavila se posebno formirana opštinska komisija što je potvrda namere opštinske vlasti da u ovoj oblasti uvede kontrolu trošenja budžetskih sredstava.

Komentari (0)

ostavi komentar

Nema komentara.

ostavi komentar

Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:

Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, pretnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni.

Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove UNS-a.

Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu unsinfo@uns.org.rs

Saopštenja Akcije Konkursi