Naslovna  |  Aktuelno  |  Vesti  |  Poljska zbog novog poreza danas bez informacija nezavisnih medija
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Vesti

11. 02. 2021.

Izvor: Beta

Poljska zbog novog poreza danas bez informacija nezavisnih medija

Poljski mediji koji ne spadaju u provladine osvanuli su sa crnim naslovnicama u protestu "Mediji bez izbora" i ne izveštavaju danas zbog novog poreza na reklame koji uvodi poljska vlada.

"Mediji bez izbora. Na ovom mestu treba da bude naš sadržaj. Ukoliko vlada uspe u svojim planovima jednog dana možda ga nećeš videti. Možeš da izgubiš mogućnost da koristiš druge nezavisne medije i izvore informacija", pojavljuje se od jutros na sajtu uticajnog nezavisnog dnevnika Gazeta viborča i većine nezavisnih medija u Poljskoj, uz otvoreno pismo vlastima i političkim strankama.

Ovom masovnom protestu pridružile su se pored ostalih medija i glavne privatne televizije sa nacionalnom frekvencijom TVN i Polsat, tako da danas Poljake  izveštavaju isključivo provladini mediji, državna televizija TVP, državni Poljski radio, državna novinska agencija PAP i marginalni provladini desničarski listovi.

Porez na reklame u medijima poljska vlada uvodi umesto obećanog poreza tehnološkim džinovima kao što su Gugl, Fejsbuk ili Amazon i pravdaju ga upravo borbom da nadnacionalne korporacije počnu da plaćaju porez, međutim novi poljski porez omogućava da deo ubranih sredstava ide u državni fond zakulturu iz koga će se finansirati neki poljski mediji, prema nahodjenju poljskih vlasti.

"Novi porez na reklamu treba da izjednači šanse domaćih preduzeća sa globalnim korporacijama. Ne može to tako da siromašniji postaju još siromašniji zbog toga što bogati postaju sve bogatiji, oni takodje moraju da učestvuju u društvenom i privrednom razvoju", kazao je o novom porezu poljskipremijer Mateuš Moravjecki, javlja Poljski radio.

U otvorenom pismu nezavisni mediji medjutim upozoravaju da novi porez, kako ga je zamislila poljska vlada, produbljuje neravnopravno tretiranje medija na poljskom tržištu u situaciji kada državni mediji dobijaju iz džepa svakog Poljaka čak pola milijarde evra a privatni mediji biće opterećeni porezom od oko 250 miliona evra u preračunu godišnje.

"To je jednostavo harač koji udara u poljskog gledaoca, slušaoca, čitaoca i korisnika interneta i takodje u poljsku produkciju, kulturu, sport i medije. Njegovo uvodjenje značiće slabljenje ili čak likvidiranje dela medija u Poljskoj što znači ograničavanje mogućnosti društvu da bira sadržaje koji ga interesuju", stoji u otvorenom pismu na sajtu privatne televizije sa nacionalnom frekvencijom, inače u poljskom vlasništvu, Polsat.

Mediji u protestu "Mediji bez izbora" upozoravaju da je upravo na takav način u Madjarskoj premijer Viktor Orban uspeo da uništi nezavisne madjarske medije.

"Pobrinućemo se da bude više medija koji gledaju realnije na stvarnost nego što ih ima sada. U tom pravcu ćemo delovati", najavio je udar na nezavisne medije koji ne zataškavaju afere poljskih vlasti letos lider poljskih vladajućih konzervativaca iz stranke Pravo i Pravda Jaroslav Kačinjski.

Kačinjskom i vladajućim konzervativcima najveći trn u oku je nezavisno izveštanje privatne televizije TVN i njenog informativnog portala TVN24 u vlasništvu američog kapitala ali i liberalni list Gazeta viborča i njegova izdavačka kuća Agora u poljskom vlaništvu.

"Moramo da imamo svoje medije. Mediji koji nisu poljski moraju da budu izuzetak u našoj zemlji i to redak izuzetak. To možda nije lak put i sigurno nije kratak ali to je sigurno jedini put odbrane naše slobode, suvereniteta" rekao je Kačinjski nakon što je nedavno državni petrohemijski koncern Orlen otkupio i preuzeo od nemačkih izdavača mrežu lokalnih dnevnika i internet portala.

Odmah nakon dolaska na vlast u jesen 2015. godine jedan od prvih koraka Kačinjskog i Prava i Pravde bio je da stavi pod direktnu kontrolu vlade do tada javni servis - televiziju TVP, Poljski radio i novinsku agenciju PAP.

Sledeći korak bio je da se državnim preduzećima zabrani reklama u nezavisnim medijima i da se ona preusmeri u marginalne desničarske dnevne listove i nedeljnike koji bezuslovno podržavaju sadašnj vlasti, tako da su njihovi prihodi od reklama sada veći i za 1.000 odsto.

Poljska državna TVP dobila je već nekoliko puta posebnim zakonima subvencije iz državnog budžeta.

Pristrasnost TVP posebno u predizbornim kampanjama i kršenje elementarnih novinarskih standarda, na koje je prošlog leta tokom predsdničkih izbora upozorila i misija posmatrača OEBS-a, vlasti pravdaju time da navodno tako pristrasna državna televizija pravi ravnotežu za običnog Poljaka jer je, kako tvrde vlasti, 80 odsto poljskih medija protiv vlasti.

 

 

 

 

Komentari (0)

ostavi komentar

Nema komentara.

ostavi komentar

Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:

Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, pretnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni.

Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove UNS-a.

Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu unsinfo@uns.org.rs