Prepiska o ukidanju PDV-a na ćirilična izdanja (2015)
19. 06. 2015.
Na ćirilici bez spina
Čitaoci čak nude da peticijom podrže akciju „Politike” i „Večernjih novosti”, ali ima i onih koji smatraju da je reč o diskriminaciji
Inicijativa da se svim štampanim medijima prepolovi porez dobila je jednoglasnu podršku nadležnog skupštinskog odbora i ostalo je samo da se načine neophodne zakonske izmene. S druge strane, još nema zvaničnih reakcija na predlog izdavača novina koje se štampaju ćirilicom da im se potpuno ukine PDV, jer osim toga što neguju službeno pismo Republike Srbije, nisu podlegli tabloidizaciji.
Akcija koju su pokrenuli „Politika” i „Večernje novosti” izazvala je oduševljenje onog dela javnosti koji veruje da je ćirilica ozbiljno ugrožena.
„Bravo! Trebalo bi da država sama preduzme takvu inicijativu, sramota koliko ne čuvamo svoje”, komentarisao je jedan naš čitalac na sajtu „Politike”, dok je drugi, na sajtu „Novosti”, čestitao na inicijativi i čak predložio da se organizuje potpisivanje peticije.
„Najzad nešto pametno kao prvi korak u zaštiti ćirilice. Naredni treba da bude smanjivanje PDV-a na sva izdanja na ćirilici i na javne reklame i ostalo”, napisao je naš čitalac Nenad Marinković.
Akcija je izazvala mnogobrojne komentare i na društvenim mrežama. Rajna Raović, korisnica „Fejsbuka”, iznela je stav da smo, „ako sačuvamo pismo i jezik, sačuvali sebe bez obzira na to gde živimo”.
Osim pomenuta dva lista, na ćirilici izlazi i vojvođanski „Dnevnik”, a od nedeljnika NIN i „Pečat”. Inicijativu je podržao i UNS, koji smatra da, ako bi se ideja usvojila, pomenuti mediji ne bi trebalo da se posmatraju kao privilegovani jer pored toga što čuvaju nacionalno pismo imaju veće softverske troškove, a tekst štampan ćirilicom zauzima 20 odsto veći prostor nego onaj štampan latinicom.
Ima, međutim, i mišljenja da je od forme važnija suština („Šta ako neko reši da štampa fašističko smeće na ćirilici”, glasi jedan od komentara) i da je insistiranje na ovom pismu loša strategija, jer treba da težimo da nas čita 30 miliona ljudi iz bivše Jugoslavije, koji znaju latinicu.
„Zbog takvih strateških promašaja u poslednjih 200 godina nismo asimilovali skoro nikoga. Bi-Bi-Si ima vesti na ruskom, Rusi imaju programe na engleskom, ’Al Džazira’ na srpskom, a mi hoćemo ćirilicom na Hrvate, Slovence i Bošnjake”, negodovao je jedan čitalac.
Drugima je ovo loša ideja jer u prvi plan ističe diskriminaciju. „Sledeći predlog bi mogao da bude da se oslobode plaćanja poreza one novine koje u nazivu imaju reč ’srpske’, a možda bi moglo da prođe i obavezno štampanje krupnog pravoslavnog krsta – odmah pored naziva novina”, ciničan je komentator na sajtu B92.
Neki su podsetili na činjenicu da su po Ustavu i ćirilica i latinica srpska pisma i da Srbi, umesto da se time ponose, jedno pokušavaju da potisnu. Drugi su ukazali da je samo ćirilica izvorno srpska i da je nasilno potiskivana od šezdesetih godina prošlog veka. Kao dokaz da latinica ne može da bude naša potegli su argument da je „Gugl” prepoznaje kao hrvatski jezik.
„Neće se svet promeniti ni nabolje ni nagore ako mi pišemo ovako ili onako, ali koreni bi trebalo da se uvažavaju”, glasi jedan je od komentara.
Nekima je očigledno da su novine štampane latinicom postale sinonim za tabloide, ali skrenuli su pažnju da ni na ćirilici nisu sve iste.
„Mislim da se ’Politika’ i ’Večernje novosti’ ne mogu porediti. ’Politika’ danas jedina može da se pohvali time da nije tabloid”, prokomentarisao je čitalac koji se potpisao kao OTG.
Polemika je izazvala i niz duhovitih komentara, pa je tako jedan čitalac zahtevao da mu se hleb daje upola cene jer govori „čistom ćirilicom”. Drugi je poručio da nema potrebe da insistiramo na ovom pismu ako nastavimo da koristimo strane reči kao što su spinovanje, gedžet, difolt, mejkap, rivolving… Treći nas je pitao šta ćemo za koju godinu, kad umru „ovi stariji”, koji znaju ćirilicu, pa ostanemo bez čitalaca, „jer ovi mladi slabo stoje sa ćirilicom i zavrću na englesko-srpski jezik”.
Za problem tabloidizacije medija rešenje ima komentator koji se predstavio kao Kosta: „Podržavam i zagovaram sledeći sistem: ko stavi starletu na naslovnu stranu PDV – 30 odsto godinu dana, ko izmisli aferu – 40 odsto, ko plasira strane spinove – 50 odsto, ko koristi tri uzvičnika u naslovu – 60 odsto. Unormalili bi nam se mediji za mesec dana.”
Komentari (0)
ostavi komentarNema komentara.