DNV-UNS
25. 10. 2025.
Za očuvanje integriteta novinarskog poziva - održana radionica “Autorska prava u praksi” u Novom Sadu
“Poštovanje autorskih prava ne ograničava novinarsku slobodu, već je štiti, jer čuva integritet, profesionalnost i dostojanstvo novinarskog poziva”, zaključak je sa radionice „Autorska prava u medijskoj praksi – šta treba da znaš da ih zaštitiš“, koja je održana u prostoru UNS-ovom organku u Novom Sadu.
Novinari i studenti novinarstva su sa predavačima razgovarali o razlilitim temama u domenu autorskih prava - od preuzimanja tuđeg sadržaja bez navođenja izvora do savremenih izazova u digitalnom okruženju i primene veštačke inteligencije.
U uvodnom delu diskusije učesnici su se osvrnuli na uobičajene situacije u praksi i na to koliko se često događa da se tekstovi ili fotografije koriste bez dozvole, kao i koliko novinari poznaju Zakon o autorskom i srodnim pravima.
Dubravka Nikolić, urednica sudske hronike lista Dnevnik, govorila je o specifičnostima izveštavanja sa suđenja i gde je granica između vesti i autorskog dela.
„Ako samo napišem ono što stoji u optužnici, što je javni dokument dostupan svima, to nije moj autorski tekst. Ipak, ako pratim suđenje satima, slušam sva pitanja i odgovore, i izdvojim ono što smatram najvažnijim, to jeste moj autorski rad. Taj lični izbor, selekcija i interpretacija informacija čine razliku između informacije i autorskog dela“, rekla je Nikolić na radionici.
Nikolić je ukazala i na to koliko urednici mogu zaštititi svoje novinare u onlajn prostoru gde se sadržaj brzo širi, naglašavajući da edukacija i pravovremena reakcija redakcija igraju ključnu ulogu.
Marija Erdelji, fotoreporterka, osvrnula se na izazove zaštite fotografija u digitalnom dobu.
„Ljudi moraju da švate da je fotografija autorsko delo. Sam biraš kadar, kompoziciju, svetlo i trenutak. Tokom pandemije sam, na primer, prva ulazila u crvenu zonu i dokumentovala scene koje su retko viđene, a moje fotografije su se često pojavljivale u medijima bez mog potpisa. Jedna televizija ih je emitovala uživo, bez navođenja autora. To je frustrirajuće, jer iza svake fotografije stoji rad, rizik i angažman“, dodala je ona.
Erdelji je govorila i o zloupotrebi fotografija i njihovom prenošenju u kontekstu koji fotoreporter nije imao u vidu. Ona je ukazala na potrebu jasnijeg zakonskog okvira za zaštitu vizuelnog materijala, posebno u eri društvenih mreža, gde granica između „deljenja“ i „krađe sadržaja“ postaje sve tanja.
Advokat Nenad Krajnović predstavio je pravne aspekte zaštite autorskih prava, odnosno, šta sve Zakon o autorskom i srodnim pravima prepoznaje kao autorsko delo u medijskoj sferi, kako izgleda sudski postupak kada se povredi autorsko pravo i koliko je realno da novinar zaista dobije zaštitu i naknadu.
,,Sudski postupak predviđa i privremene mere za hitnu zaštitu, koje mogu da spreče dalju zloupotrebu čak i pre konačne tužbe. U digitalnom dobu, važno je razumeti da navesti izvor ne znači automatski imati dozvolu za korišćenje tuđeg materijala.“
Krajnović je naveo i najčešće greške koje novinari i urednici prave prilikom potpisivanja autorskih ugovora, kao i kako se u praksi odvija sudski postupak u slučaju povrede prava, od hitne zaštite do konačne tužbe i naknade štete.
Tokom radionice učesnici su razgovarali i o savremenim izazovima poput upotrebe veštačke inteligencije u kreiranju sadržaja, digitalne bezbednosti i etičkih dilema u onlajn prostoru.
Radionice se realizuju u okviru projekta „Autorska prava u medijskoj praksi – šta treba da znaš da ih zaštitiš“, koji se sufinansira iz budžeta Pokrajinskog sekretarijata za kulturu, javno informisanje i odnose s verskim zajednicama. Stavovi izneti u podržanom medijskom projektu nužno ne izražavaju stavove organa koji je dodelio sredstva.

Komentari (0)
ostavi komentarNema komentara.