DNV-UNS
28. 10. 2024.
Radionica UNS-DNV-a o veb novinarstvu: Savremen novinar mora naučiti razliku između kreiranja vesti za klasične i onlajn medije
Većina medija nema sredstava za ulaganje u razvoj profila na društvenim mrežama, a oni koji se upuste u to bez prethodne obuke i ulaganja, često imaju objave bez estetske ili inofmativne vrednosti, zaključak je sa radionice "Piši, snimaj i montiraj za veb. Budi veb novinar“ koje je u Novom Sadu organizovao UNS-ov ogranak - Društvo novinara Vojvodine (DNV-UNS).
Od novinara se danas, naveli su predavači, očekuje da ume samostalno da kreira vest za različite formate i da razmišlja multimedijalno. Ipak, dodali su oni, treba biti oprezan, jer brzina koju tehničke inovacije omogućavaju ponekad utiče na kvalitet.
"Vrlo je bitno razmišljati o tome kako će priča teći, šta je ono što je dinamično, a šta nam je nepotrebno i suvišno. Zato bi trebalo vizuelno zamisliti ceo prilog i kadrove koji su nam potrebni da bismo pratili priču“, istakla je Katarina Stevanović, dopisnica BBC news na srpskom. Ona je frilenser i uglavnom snima kratke video forme kao što su eksplejneri.
Stevanović je napomenula da je optimalno trajanje video eksplejnera od jednog do pet minuta. Video eksplejner može da čini i samo tekst bez najave ispred. U prvih nekoliko sekundi je, kako je objasnila Stevanović, potrebno objaviti rečenicu koja bi privukla nečiju pažnju.
Neizostavan deo MoJo novinarstva (mobilnog novinarstva) su postali titlovi, jer se, kako je dodala, takav sadržaj gleda na telefonu dok smo u pokretu, tokom vožnje ili dok hodamo, kada je ton uglavnom isključen. CapCut je aplikacija koja je Katarina preporučila za montažu, jer je dostupna i jednostavna za upotrebu, a uz to daje dodatne inovacije koje nemaju klasične aplikacije.
U tom delu radionice govorilo se i o autorskim pravima za korišćenje fotografija i muzike.
Kako se kreira atraktivna fotografija, zašto su bitne boje, kompozicija, propratni tekst i naslov, kako linkovati dodatne sadržaje, samo su neke su od tema o kojima je govorio Vladimir Bijelić, urednik revijalnog izdanja i menadžer društvenih mreža lista "Dnevnik".
"Mnogi novinari danas ne razumeju društvene mreže, koje treba posmatrati kao odvojeni medij i kao odvojenu platformu, pa i kada je u pitanju profil koji pripada nekom klasičnom mediju", rekao je Bijelić. On je prikazivanjem primera dobre i loše prakse konkretno ukazao na najčešće greške koje novinari prave.
Na početku je istakao da je "položena" fotografija ranije bila standard, ali da ona danas ne odgovara objavama na društvenim mrežama, posebno na Instragramu. Prikazao je primere u kojima se jasno vidi kada tekst ne odgovara slici i obrnuto. Takođe, istakao je da je važno trajanje video snimka za Instagram, odnosno, da je bitno da ne prelaze minut i po. Pomenuo je i da je moguće pratiti analizu učinka i tako saznati koliko ljudi je koji sadržaj pratilo.
Govoreći o fotografijama ukazao je na to da one koje izazivaju emocije prolaze lakše, jer više angažuju publiku, privlače pažnju, izazivaju reakciju. Svakako, istakao je da treba izbegavati senzacionalizam, naročito kada su u pitanju osetljive teme, jer "ne može se kršiti novinarski etički kodeks kako bismo dobili više klikova".
Bijelić je dodao i to da će sve o čemu sada pričamo vrlo verovatno uskoro biti prevaziđeno, te da je neophodno kontinuirano pratiti inovacije u proizvodnji medijskog sadržaja na ovaj način.
Prisutni su kao jedan od problema naveli i to da na terenu često bude mnogo kolega koji takođe žele dobro fotografiju ili video snimak, pa ne možemo snimati tako da uđemo nekom u kadar. Na posletku, prema komentarima prisutnih za uspešno mobilno novinarstvo nije dovoljana jedna radionica, već da je to proces učenja i da se mora vežbati i kroz praktični deo.
Komentari (0)
ostavi komentarNema komentara.