Novinarsko ćoše
11. 09. 2012.
Pet knjiga koje treba da pročita svaki novinar
Pročitajte koje knjige preporučuju ekonomska novinarka lista Danas Ruža Ćirković i urednik rubrike Svet u Večernjim novostima Slobodan Reljić u 100. broju časopisa Link
Ruža Ćirković
1. USTAV SRBIJE
Jednom su bivšem političaru poslanici u tadašnjoj Saveznoj skupštini prigovarali da je u stanju da kroz parlament progura i tvrdnju da je zemlja četvrtasta. "Ako se za to skupi dovoljan broj poslaničkih glasova, molim..." odgovarao je taj. Naš sadašnji Ustav je dokaz da je čovek bio u pravu.Dovoljan broj poslaničkih, a navodno i biračkih glasova je 2006. godine sakupljen. Svaki novinar mora Ustav pročitati i da bi znao kome šta od nadležnosti pripada u ovoj zemlji po Ustavu, a kome šta po ovoj ili onoj sili.
2. TRAVNIČKA HRONIKA Ive Andrića
Ovu knjigu čitam svake godine ponovo. Korisnija je od bilo koje istorijske čitanke za spoznavanje balkanskih mentaliteta, animoziteta i strahova. Ukratko za razumevanje svega onoga što nam se već više puta desilo. Ali, posebno je korisna kao primer lepog jezika, jasne misli i zastrašujućeg poznavanja onih tajni za koje ste mislili da nisu poznate nikom živom samo vama samima.
3. POSLEDNjI DANI SFRJ Borisava Jovića
Mada ima i interesantnih rupa, iskrenosti knjige najviše se čude neprijatelji politike njenog pisca. Iz nje svaki mladi novinar može saznati šta su stvarno mislili i čemu su se nadali ovdašnji političari 90-tih godina, a što nas je na kraju posvađalo sa gotovo svim narodima u regionu, u kom ambijentu svi još živimo, a posebno novinari i rade.
4. SRPSKA POBUNA U HRVATSKOJ dr Nikice Barića
Ko ima strpljenja da ovu obimnu i dobro potkovanu knjigu pročita do kraja, saznaće šta su mislili i čemu su se nadali političari u regionu kad su odlučili da našima iz prethodne knjige odgovore istom merom. Knjigu nije pisao neposredni učesnik događaja, nego istoričar pa nije primer zaprepašćujuće iskrenosti kao prethodna.
5. MIHAELA KOLHAZA Hajnrih Klajst
Iz ove male jezgrovite knjižice svaki čitalac, pa i novinar, može naučiti kako u svemu valja imati meru pa i u borbi za svoje i tuđe pravo i pravdu. Onaj ko hoće da je 100 posto u pravu, začas je 100 posto u krivu.
Slobodan Reljić
1. Prva žrtva Filipa Najtlija
Naslov je izveden iz poznate izreke američkog senatora Hirama Džonsona iz 1917: „Kad izbije rat, prva žrtva je istina.“ To je briljantna knjiga britanskog publiciste Filipa Najtlija o ratnim reporterima od Krimskog rata (1853-1856) do rata u Vijetnamu (1945-1975). Na engleskom se pojavila 1975, a u SFRJ – 1977.
2. Operacija 'Bild' Gintera Valrafa
Jedan od najčuvenijih nemačkih reportera Ginter Valraf poznat je po tome što se za svoja duga istraživanja „pretvarao“ u Turčina, klošara, revolucionara... Godine 1977. otišao je u minhensku redakciju tabloida „Bild“, gde ga nisu poznavali, i počeo da radi kao spoljni saradnik. Njegov opis načina rada u „Bildu“ izazvao je pravi potres ne samo u Nemačkoj, nego i u evropskoj javnosti. Odgovor kako se manipuliše činjenicama, javnošću i čitaocima Valraf je dao „kao na dlanu“. Knjiga je kod nas objavljena 1978.
3. The Media Monopoly Bena Bagdikiana
Kultna knjiga američkog istraživača na najupečatljiviji način opisuje kako je izvršena koncentracija vlasništva nad medijima (danas oko 80 odsto američkih medija drži pet korporacija) i nedvosmisleno pokazuje pogubne posledice te operacije po novinarstvo, novinare i demokratsku javnost. Knjiga se pojavila 1983, doživela niz izdanja. Nije prevedena na srpski.
4. Kontrola medija Noama Čomskog
Samo jedna od niza fascinatnih knjiga Čomskog koji je kao „najveći intelektualac današnjice“ (Njujork tajms) dao neprocenjiv doprinos demistifikaciji propagandne uloge medija u savremenim demokratskim društvima. Čomski je sa Edvardom Hermanom objavio i nazaobilazni Propagandni model (1988), objašnjenje kako su mediji instrumenti za „pridobijanje javnosti za podršku interesa države i krupnog kapitala“.
5. Skriveni ubeđivači Vansa Pakarda
Jedna od najuverljivijih knjiga o „medijskim manipulacijama“ pojavila se 1957, a prodata je u preko milion primeraka. To je stalno aktuelno „zastrašujuće izlaganje o tome kako proizvođači i političari nameravaju da pretvore Amerikanca (a danas i čitav svet) u čoveka od plastelina, koji će kupovati ili glasati na njihov zahtev“ (Njujorker). Knjiga je kod nas objavljena 1994.
P.S.
Zašto predlažem ovih pet knjiga?
Prvo, osonovna uloga novinarstva - da distribuira relevantne informacije pomoću kojih građanin donosi odluke u demokratskom društvu - suštinski je ugrožena. Drugo, u promenjenim uslovima profesija-novinar sve je više u situaciji da svoj posao obavlja bez mogućnosti da to bude u skladu s etičkim kodeksima, a bez čega ta profesija gubi smisao i svodi se na najamništvo. Treće, da bi mogao da se bori i za svoj društveni status u ovom prevratničkom i istorijskom vremenu novinar mora da se prema društvu odnosi krajnje kritički i da bude korak ispred drugih.
Ovaj i ostale tekstove 100. broja časopisa Link možete pročitati na http://www.floowie.com/en/read/link-br-100-101-za-web/#/page/1/
Komentari (0)
ostavi komentarNema komentara.