Насловна  |  Актуелно  |  Вести  |  Опстанак на четири језика
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Вести

25. 11. 2010.

Извор: Дневник

Опстанак на четири језика


Локални медији у вишенационалној Ковачици


У вишенационалној општини Ковачица с око 27.800 житеља у равноправној службеној употреби су српски, словачки, мађарски и румунски језик, па се у том шароликом миљеу на четири језика емитују и радијски и телевизијски програми у РТВ Ковачица, која битише као јавно предузеће.

Није лако локалној медијској кући да у малој средини опстаје на четири језика, али у томе ипак успева. Идуће године биће четири деценије како се у етру огласила Радио Ковачица, док се локално информисање посредством телевизијских екрана одвија непуну деценију.

Директор РТВ Ковач ица Гојко Вукадин каже да се мукотрпним послом у овој медијској кући бави 18 запослених, да је права срећа што се није претеривало у запошљавању, да се рад новинара који знају више језика међусобно преплиће и допуњује у програмима, практично међу запосленима нема администрације, него су сви запослени или новинари, камермани и технич ари.

– Процес приватизације локалних медија је започет па обустављен, а оне приватизације које су обављене углавном су прошле неславно – подсећа директор Вукадин.

– Медији који се баве локалним информисањем на више језика, попут нашег, нереално је да буду у приватном власништву јер би то сигурно довело до њиховог гашења. Како је почело, локалне медијске куће нуђене су по багателним ценама па су се нови власници залетали. Без подршке локалних самоуправа немогућ је опстанак на језицима мањина, за шта приватни власници медија најчешће немају економски интерес.

РТВ Ковачица из општинске касе остварује 60 одсто прихода, а преосталих 40 одсто су сопствени комерцијални и приходи из других извора. По Вукадиновом мишљењу, општински атар је скучен да би се остваривали већи сопствени приходи, а потреба грађана за правовременим информисањем је евидентна. Телевизија успева да привуче нешто више реклама, а додатна могућност је учешће на разним конкурсима. Буџет ковачичке општине је 350 милиона, што је скромно, РТВ Ковачица се пружа према губеру јер јој из општинске касе у овој години следује осам милиона динара, а потребе су готово 13.

Плате запослених су скромне, просек је око 26.000 динара, а у малим срединама тешко је обезбедити неопходне кадрове, у којима Ковачица ипак не оскудева. Једна новинарка је дипломирала журналистику у Братислави, други новинар у словачкој редакцији је професор књижевности, двоје су с вишом спремом, двоје апсолвенти, остали са средњом школом. Оне који вреде и потврде се у новинарском послу тешко је задржати у малој средини, или због малих плата у новинарству иду у свој бизнис, да обезбеде бољу егзистенцију.

– Имали смо среће што смо учествовали у пројекту Владе Словачке па је некадашња зграда Народне одбране прилагођена нашим потребама. У оквиру тог пројекта, вредног око 200.000 евра, солидно смо и технич ки опремљени, у два наврата по петоро запослених ишло је на обуку у Словачку, пријатељи из Словачке су долазили код нас – сазнајемо од Вукадина.

У погледу будућности локалних медија у вишенационалној средини наше друштво треба да каже шта хоће, сматра Вукадин јер, како вели, није пријатно што им се пребацује да су на буџету, мада су у протеклом периоду и приватне медијске куће много више захватале из буџетског колача, не само из општинског него покрајинског и републичког, а нису морале да тај приход књиже као имовину државе.

Антрфиле: не бавимо се белосветским вестима

– Нама у Ковачици и Војводини треба информисање на језицима мањинских заједница, који треба да буду одраз културе и потреба становништва. Људи у нашој средини су навикнути на то да нас чују и виде, и то је велика предност локалних медија јер ми не претендујемо на то да се бавимо белосветским вестима. Наш максимални ниво су најважније вести из Војводине, све остало посвећено је локалним збивањима, па нас зато гледају и слушају. У току је расправа о стратегији за медије на покрајинском и државном нивоу. Када су у питању електронски медији, предстоји нам дигитализација, а још увек се не зна где су у свему томе локални медији. У овом тренутку мислим да нико у Србији није спреман за тај подухват, па ни највеће медијске куће, а потребно је да се припреми и становништво. За нашу локалну медијску кућу за тај део посла који нам предстоји потребна су значајна улагања. Грубе процене су да ће нам требати 30.000 до 50.000 евра, што је за нас у локалу велика цифра – предочава Вукадин.

С. Митровић

Коментари (0)

Остави коментар

Нема коментара.

Остави коментар

Молимо Вас да прочитате следећа правила пре коментарисања:

Коментари који садрже увреде, непристојан говор, претње, расистичке или шовинистичке поруке неће бити објављени.

Није дозвољено лажно представљање, остављање лажних података у пољима за слање коментара. Молимо Вас да се у писању коментара придржавате правописних правила. Коментаре писане искључиво великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора или скраћивања коментара који ће бити објављени. Мишљења садржана у коментарима не представљају ставове УНС-а.

Коментаре које се односе на уређивачку политику можете послати на адресу unsinfo@uns.org.rs

Саопштења Акције Конкурси