Насловна  |  Актуелно  |  Вести  |  У Србији не постоје медији већ индустрија медијске пропаганде
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Вести

28. 07. 2016.

Аутор: Зорица Миладиновић Извор: www.danas.rs

У Србији не постоје медији већ индустрија медијске пропаганде

Медијска ситуација у Србији је пре приватизације била веома лоша, а сада је још гора, због чега је неопходно преиспитати сет медијских закона.

То је једна од кључних оцена која се чула на скупу „Медијска реформа- две године касније“, одржаног данас у Нишу, у организацији Професионалног удружења новинара Србије (ПРОУНС) и Синдиката новинара Србије (СИНОС).

На скупу се такође чуло да је неопходно да Уставни суд саопшти шта се деђава са поступком за утврђивање уставности одредби о приватизацији у медијским законима, пошто Устав прописује да “свако може бити оснивач медија“, а медијски закони су то забранили локалним самоуправама, као и републици и покрајини, изузев у случају јавних сервиса.

ПРОУНС и СИНОС су покренулу поступак за оцену уставности тих законских одредби још у сепштембру 2014. године, а месец дана касније су тражили да се донесе привремена мера којом би се зауставила приватизација до донишења судске одлуке, али Уставни суд још увек „ћути“, а штетне последице су више него јасне.

Учесници скупа су подсетили да је од доношења сета медијских закона који су омогућили „излазак државе из медија“, велики број медија завршио у рукама власника који су блиски властима, а да је пројектно суфинансирање медија „обезбедило“ промоцију те власти, а не остваривање јавног интереса у области јавног информисања, што је требало да буде његова основна сврха.

Представници ПРОУНС-а и СИНОС-а су прецизирали да је од тада, од 73 медија који су ушли у процес приватизације чак 20 је угашено, 19 има потпуно неизвесну судбину након што је стекло право на бесплатне акције, а 34 је купило „неколико породица које су блиске властима“.

Без посла је остало 1200 новинара.

- Предстојећа Медијска стратегија је изузетно важна и она ће дати смернице даљем развоју медија у Србији. Анализе показују да приватизација медија није дала добре резултате, а да се пројектно суфинансирање у великој мери користи за опстанак и одрживост медија, што није сврха државне помоћи. И повереник за информације од јавног значаја и заштитник грађана су констатовали да је ситуација у медијима у Србији забрињавајућа. За такву ситуацију нису одговорни само они који хоће да ставе медије под своју контролу, већ и сами новинари, који немају снаге да се одупру властима и власницима - рекла је Гордана Јанковић, шефица Одељења за медије Мисије ОЕБС у Србији.

Зоран Гавриловић, програмски директор Бироа за друштвена истраживања (БИРОДИ), који се више година бави мониторингом медија у Србији и региону, казао је да у Србији скоро да не постоје медији, већ постоји „медијска индустрија која прави јавно мењење“, односно индустрија која се бави пропагандом за рачун власти.

- Централни механизам пропаганде је Телевизија Пинк, коју “следи“ мрежа локалних медија чији су власници блиски властима, а у медијске перјанике, који се баве одмаздом и оптужбама за рачун власти, спада и Информер - рекао је он.

Ђокица Јовановић, социолог културе и један од лидера Удружења председника скупштине станара, оценио је да је пројектно финансирање „по својој суштини дефектно“ јер „финансира газде који се зарад опстанка свог медија и профита додворавају властима“, заложамског финансирања, које би то онемогућило.

Иван Златић, некадашњи члан Савета за борбу против корупције и коаутор извештаја Савета о медијима, додао је да је велики проблем и нетранспарентно власништво у медијима, контрола медија од стране власти и чињеница да РТС још увек није јавни сервис грађана већ сервис власти.

Учесници су били прилично једногласни и у закључку да је крајње неопходно покретање социјалног дијалога са медијима и потписивање гранског колективног уговора, истичући да „прекарни новинар и није новинар“.

Више пута је истицано да у Србији постоји медијска дискриминација, јер грађани Београда и Војводине „имају“ јавне сервисе - РТС, Радио Београд, Радио 202 и РТВ Војводину, док Србија јужно од Београда нема регионалне јавне сервисе, тако да се део учесника заложио да их што пре „добије“.

На скупу нису учествовали Вукашин Обрадовић и Љиљана Смајловић, председници НУНС-а и УНС-а, који су више пута означени као главни заговорници лоших медијских закона, јер су, како су казали организатори, били оправдано спречени.

Коментари (1)

Остави коментар
чет

28.07.

2016.

Nije Nego [нерегистровани] у 14:22

AKO ĆEMO PRAVO

‚‚U Srbiji ne postoje mediji već industrija medijske propagande"! I recimo da je tako.Ako može u SAD,Engleskoj,Italiji.Turskoj... Šta da se radi? Ali zar to moraju biti i PROUNS i SINOS.
Pobogu,zar ta dva ‚‚udruženja" nisu od svog osnivanja pa sve do dana današnjeg baš to:Profesionalno udruženje industrije medijske propagande i Sindikat industrije medijske propagande.
A šta je u našem slučaju prikladnije?Razmislimo!

Одговори

Остави коментар

Молимо Вас да прочитате следећа правила пре коментарисања:

Коментари који садрже увреде, непристојан говор, претње, расистичке или шовинистичке поруке неће бити објављени.

Није дозвољено лажно представљање, остављање лажних података у пољима за слање коментара. Молимо Вас да се у писању коментара придржавате правописних правила. Коментаре писане искључиво великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора или скраћивања коментара који ће бити објављени. Мишљења садржана у коментарима не представљају ставове УНС-а.

Коментаре које се односе на уређивачку политику можете послати на адресу unsinfo@uns.org.rs

Саопштења Акције Конкурси