Вести
15. 06. 2016.
Неистина: На јавним сервисима опозиције више него власти
“Њих данас има више на РТС-у него што има нас, а за телевизују Војводине да и не говорим. То показује колико је ово демократска земља.” - Небојша Стефановић о односу јавних сервиса према власти и опозицији, Танјуг, 30. 4. 2016. године
Коментар Истиномера
Одговарајући на замерке опозиције, да у време предизборне кампање није имала могућност да на јавном сервису изнесе своје ставове, потпредседник Српске напредне странке Небојша Стефановић оценио је да су то “потпуне измишљотине” и да је, заправо, СНС та које у медијима нема.
Међутим, информације до којих је Истиномер дошао нису сагласне са утиском Небојше Стефановића, већ доказују да је СНС у предизборној кампањи била видљивија у односу на све друге партије. Подаци Новосадске новинарске школе, која је за време предизборне кампање 2016. године вршила мониторинг медија у Србији, показују да су током априла на првом програм РТС-а у централној информативној емисији Дневник 2, од свих политичких актера који су имали могућност да говоре, припадници Српске напредне странке били заступљени у 19 одсто случајева, функционери СПС у 6 одсто, а ДС у шест одсто. На чланове свих осталих листа отпада 69 одсто појављивања. Ови подаци говоре да је сваки пети политичар који се појавио у дневнику у пола осам на РТС-у, био члан СНС. Демократска странка се појавила у прилозима централне информативне емисије РТС-а три пута мање него СНС.
Колико је Српска напредна странка у најгледанијој информативној емисији јавног сервиса била заступљенија више од осталих странака, показује и чињеница да је у изборном процесу учествовало укупно 20 листа. То значи да се 69 одсто преосталих појављивања страначких актера у Дневнику 2 распоређивало на чак 17 листа.
Када је реч о првом програму Радио Београда, доминација Српске напредне странке у информативној емисији “Новост дана” у априлу је још значајнија. Наиме, СНС је добила 32 одсто појављивања у којима су њени чланови говорили, њен коалициони партнер СПС 8 одсто, док је од опозиционих странака највише била заступљена ДС, 7 одсто. Проста рачуница показује да се преосталих 53 одсто времена дели на све остале партије.
Такође, треба напоменути да се јаснија слика о заступљености странака у медијима добија тек када у разматрање узмемо и тзв. функционерску кампању, односно ситуације у којима су државне функције (премијерска, министарска…) “злоупотребљене” у предизборне сврхе. Резултати Бироа за друштвена истраживања у вези са мониторингом медија у кампањи 2016. године, показује да је премијер Србије током кампање на РТС-у позитивно представљен у скоро две хиљаде секунди, док је други по заступљености у позитивном контексту био Војислав Шешељ са пет пута мање секунди од Вучића.
Када говоримо о покрајинском јавном сервису, односно Радио-телевизији Војводине, за коју је Стефановић тврдио да је чак и више наклоњена опозицији и Демократској странци од РТС-а, подаци га поново демантују. Наиме, однос представљености СНС-а и ДС-а је исти као и на републичком јавном сервису, три према један (36% према 13%), с тим да су друге странке у месецу одржавања избора добиле прилику да говоре у 48 одсто свих појављивања. То значи да је у дневнику РТВ сваки трећи политичар био из редова СНС, а тек сваки осми припадник ДС који је у том тренутку на власти у Војводини.
Највећа разлика у представљености се види на покрајинском радијском каналу. Наиме, на Радију Нови Сад СНС је имала натполовичну представљеност, која процентуално износи 63 одсто. Демократска странка остала је на скромних 16 одсто.
С обзиром на то да резултати мониторинга изборне кампање несумњиво показују да је Српска напредна странка на јавним сервисима била несразмерно заступљенија него, у том тренутку најјача опозициона странка ДС, Истиномер изјаву потпредседника СНС-а Небојше Стефановића оцењује као “неистину”.
Поред тога што изнети подаци показују да је Стефановић говорио неистину, они покрећу и питање свеукупне улоге јавног сервиса у Србији, његове независности од власти и објективности. Једнака представљеност политичких партија у предизборној кампањи једно је од основних начела на којима се концепт јавног сервис заснива. Стога, грубо кршење овог принципа од стране РТС-а и РТВ-а доводи у питање легитимност читавог изборног процеса, јер без потпуно информисаних грађана нема фер и слободних избора.
Коментари (0)
Остави коментарНема коментара.