Насловна  |  Актуелно  |  Вести  |  Медији на балкану заробљени клијентелизмом
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Вести

23. 05. 2016.

Аутор: Адис Шушњар Извор: Fairpress

Медији на балкану заробљени клијентелизмом

Утврђивање власништва у медијима и успостављање механизама за транспарентно финансирање медија из јавних буџета кључни су за спрјечавање клијентелизма у медијима и очувања новинарске професије, поручено је јучер у Сарајеву са дебате о резултатима мјерења Индекса клијентелизма у земљама Југоисточне Европе

Учесници дебате из БиХ, Србије, Хрватске, Македоније и Румуније, упозорили су на константно урушавање медија и новинарске професије у регији као последице клијентелистичких односа власника медија и политичких и економских центара моћи. Мунир Подумљак, директор организације Партнерство за друштвени развој (ПСД) из Загреба, казао је да су медији на балкану заробљени клијентелизмом и да губе своју улогу медијатора између власти и грађана.
„Држава, медији и грађани су три актера, и сваки од њих у одређеној ситуацији може остварити доминацију над друга два. Тада долази до трговине моћи која доводи до девијације, а друштво поприма карактеристике клијентелистичког. Корупција се мјери посматрањем њених ефеката на друштво, а у различитим друштвима се другачије разумијева. Истраживање је тражило одговор на питање колико стварних мјера за спрјечавање корупције заиста постоји у овим државама. Од земаља региона Србија има најбољи резултат, а БиХ је заједно са Македонијом на дну љествице“, казао је он.

Борка Рудић, генерална тајница Удружења БХ новинари, казала је да је БиХ потребан закон о транспарентности власништва у медијима и закон о оглашавању који би уредио маркетиншко тржиште у БиХ.

“Такођер, потребно је донијети јасне критерије за додјелу новца медијима из јавних буџета. Потребно је заговарати ове иницијативе и захтијевати доношење ових закона”, казала је она. Лаура Стефан, из Еxперт Форума из Букурешта, је казала да су се након промјена режима у Румунији сви медији приватизирани, са изузетком јавне ТВ, радија и новинске агенције.„Медији су приватизацијом углавном припали политичким, економским и медијским елитама. Јавни медији су често инструмент актуалне владе у политичким кампањама, људи који су их приватизирали су то учнили само да би заштитили своје интересе. Тренутно је у Румунији актуелна антикорупцијска кампања и многи актери се суочавају са оптужама и одузимањем имовине. Многи од њих користе медије као своје средство против државних агенција за провођење закона“, истакла је Лаура Стефан. Мјерењем Индекса клијентелизма у медијима (МЦИ) по први пут је остварено међудржавно поређење и национално извјештавање о стању клијентелизма и политизације у медијима, а на темељу емпиријских података.

Експериментално истраживање, односно нулто мјерење Индекса проведено је у шест земаља Југоисточне Европе (Хрватска, Босна и Херцеговина, Црна Гора, Македонија, Србија и Румуњска) у оквиру пројекта Одговор грађана на клијентелизам у медијима,МЕДИА ЦИРЦЛЕ, финанцираног из Инструмента претприступне помоћи Еуропске уније (ИПА) Цивил Социетy Фацилитy (ЦСФ) и суфинансираног од стране Уреда за удруге Владе Републике Хрватске. Носитељ пројекта је Партнерство за друштвени развој из Хрватске, а конзорциј од 8 организација чине Еxперт Форум из Румуњске; БХ новинари и ВЕСТА из Босне и Херцеговине; Институт за јавну политику из Црне Горе; Публиц из Македоније; Независно друштво новинара Војводине и Комитет правника за људска права из Србије.

Коментари (0)

Остави коментар

Нема коментара.

Остави коментар

Молимо Вас да прочитате следећа правила пре коментарисања:

Коментари који садрже увреде, непристојан говор, претње, расистичке или шовинистичке поруке неће бити објављени.

Није дозвољено лажно представљање, остављање лажних података у пољима за слање коментара. Молимо Вас да се у писању коментара придржавате правописних правила. Коментаре писане искључиво великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора или скраћивања коментара који ће бити објављени. Мишљења садржана у коментарима не представљају ставове УНС-а.

Коментаре које се односе на уређивачку политику можете послати на адресу unsinfo@uns.org.rs

Саопштења Акције Конкурси