Насловна  |  Актуелно  |  УНС вести  |  Јесу ли друштвене мреже прегазиле традиционалне медије
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

УНС вести

14. 01. 2021.

Аутор: П. Косић Извор: УНС

Јесу ли друштвене мреже прегазиле традиционалне медије

Долазак америчког председника Доналда Трампа обележиле су расправе о моћи друштвених мрежа јер је Хилари Клинтон имала отворену подршку свих великих медија, осим Фокс њуза, док је Трамп схватио да би утицај друштвених мрежа могао да га доведе до Беле куће. Трампов одлазак обележавају расправе о свемоћи друштвених мрежа јер је једна од њих, Твитер, трајно укинула налог америчком председнику који је имао 90 милиона пратилаца. Да ли је крај Трампове ере показао да су друштвене мреже прегазиле традиционалне медије?

Истраживање Pew Research центра показало је да се више од половине пунолетних Американаца „често“ или „понекад“ информише помоћу друштвених мрежа. Американци који се скоро у потпуности информишу преко друштвених мрежа чине тек једну петину становништва, aли тај број из године у годину расте. Ипак, закључак тог истраживачког центра је да они који се ослањају на друштвене мреже теже долазе до тачних информација, као и да лакше прихватају непотврђене информације и лажне вести.

Када је реч о Србији, 94% испитаника има отворен налог на макар једној друштвеној мрежи, показало је истраживање Social Serbia 2020, које су спровеле мање познате агенције Пионири и Смарт плус Рисерч. Фејсбук и Инстаграм су најпопуларнији, док отворен налог на Твитеру има тек 32% грађана. Највећи број њих друштвене мреже користи за „повезивање са пријатељима“ (76%), за „приступ информацијама“ мреже користи 61% одсто испитаника, а њих 37% их користи како би „били у току“. Центар за медије Факултета политичких наука дошао је до податка да сваки пети конзумент вести у Србији у потпуности напушта традиционалне медије.

Од традиционалних медија, једино се још телевизија солидно држи. Њихово истраживање је показало да 95% грађана до информација долази преко онлајн медија (укључујући и портале дневних листова, телевизија али и друштвене мреже). За трећину грађана друштвене мреже су, пре свих Фејсбук, главни извор вести, али није јасно колико људи се на друштвеним мрежама информише о глобалним, политичким питањима, а колико њих се информише шта раде њихови пријатељи, чланови породице. Иако му се у медијима даје велики значај, само 17% испитаника за информисање користи Твитер. Испитаници чак наводе Инстаграм као чешћи извор вести од Твитера.

Исто истраживање показује да је особама млађим од 44 године, информисање преко Интернета најзаступљенији начин праћења вести. Оно што, међутим, забрињава јесте закључак истраживања да већа изложеност информацијама заправо доводи до слабије информисаности грађана. Са друге стране, охрабрује чињеница да су се током пандемије многи вратили традиционалним медијима и тамо тражили тачне и проверене информације. То показује да телевизија и штампа нису мртве, али и да не смеју бежати од модернизације ако желе да привуку млађу публику.

Коментари (1)

Остави коментар
чет

14.01.

2021.

Божидар Анђелковић [нерегистровани] у 15:34

Статус

Да су се друштвене мреже појавиле у Србији (Југославији) осамдесетих година, оне никада не би могле да прегазе тадашњу "Политику". Не би јој ни тираж угрозиле, а још мање утицај. Нису данас проблем друштвене мреже, већ нерегулисан статус штампаних медија.

Одговори

Остави коментар

Молимо Вас да прочитате следећа правила пре коментарисања:

Коментари који садрже увреде, непристојан говор, претње, расистичке или шовинистичке поруке неће бити објављени.

Није дозвољено лажно представљање, остављање лажних података у пољима за слање коментара. Молимо Вас да се у писању коментара придржавате правописних правила. Коментаре писане искључиво великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора или скраћивања коментара који ће бити објављени. Мишљења садржана у коментарима не представљају ставове УНС-а.

Коментаре које се односе на уређивачку политику можете послати на адресу unsinfo@uns.org.rs

Саопштења Акције Конкурси