Случај "Курир" (2017)
03. 08. 2017.
„Гасимо Newsweek јер не можемо више да плаћамо лиценцу“
Због тога што је рачун АМГ-а у блокади и компанија не може више да плаћа лиценцу за издавање магазина Newsweek, донета је одлука да августовски број овог месечника буде и последњи, а могуће је и да ће шесторо новинара који су чинили редакцију остати без посла, каже за Цензоловку новинар Newsweek-а и шеф комуникација у АМГ-у Желимир Бојовић.
Према његовим речима, Newsweek је „пао“ као „жртва власти која већ два месеца држи рачун компаније АМГ у блокади“.
Одлука да у општој рационализацији баш Newsweek буде угашен дошла је пре свега зато што је, каже Бојовић, АМГ у обавези да за штампање домаћег издања часописа редовно плаћа лиценцу америчком Newsweek-у са којим, иначе, има уговор до 2024. године.
Августовски број је и последњи који ће публика моћи да прочита, јер га од септембра више неће бити на киосцима.
„Покушали смо да овај удар власти која нам је блокирала рачун мало ублажимо са августовским бројем – штампали смо га у нешто мањем тиражу, купци су могли да виде и да више није упакован у пластичну кесу… Где смо могли да уштедимо, ми смо то урадили. Пратеће трошкове око штампе, плата и слично, још бисмо некако и могли да поднесемо, али трошкови самог лиценцирања су толики да тренутно премашују наше могућности“, каже Бојовић.
Како је и сајт део пакета за који се плаћа лиценца, последња објава на њему био је управо текст о гашењу Newsweek, а нових уноса, каже, више неће бити. Остаће Фејсбук страница и Твитер профил како би се одржавала комуникација са читаоцима.
Нејасна судбина запослених
Редакцију овог месечника чинило је шесторо новинара и уредник, а компанија, каже Бојовић, сада покушава да нађе начина да реши њихов статус.
„Директор ће разговарати са запосленима и видети које су опције. Могуће је и да ће они који то буду хтели бити премештени да раде за неко друго издање у оквиру АМГ, али је могуће и да ће остати без посла, јер се нама због блокаде рачуна могућности смањују и морамо да рационализујемо читаву потрошњу у оквиру компаније. Још увек не знамо“, каже он.
Одлука о гашењу магазина донета је 1. августа и све је, наводи Бојовић, затекла.
„Новинари то нису очекивали, знало се да је ситуација тешка, али тек када су крајем месеца анализирани финансијски биланси, видело се да мора да се реагује одмах. Сигуран сам да нико није равнодушан, новинари су забринути с правом, јер се ради о њиховим радним местима и професионалним судбинама“, истиче Бојовић.
Зашто је Newsweek постао месечник?
Магазин, који се бавио и истраживачким новинарством (2015. године били су део међународног истраживачког пројекта „Swiss Leaks“ који је добио награду Светске мреже уредника, а ове године били су номиновани и за Data Journalism Awards за пројекат „Football Leaks“), од свог оснивања 2015. до средине прошле године штампао се сваке недеље.
У јуну прошле године је, међутим, донета одлука да постане месечник, а Бојовић каже да то није имало везе са политичким притисцима, нити са тим што је једна од последњих „запаљивих“ насловница недељника била о Савамали и имала наслов: „Ти ли си, Вучићу“.
„Дубоко верујем да то није повезано са причом о Савамали. На крају крајева, ја сам тај текст лично писао. Наравно да постоји незадовољство, вероватно и самог Вучића, али оно што ја знам јесте да је већ у том периоду постојао план да кренемо са другачијом динамиком штампања“, тврди он.
Разлози за такву одлуку су, каже, били финансијски мотивисани.
„Кључна ствар је била у чињеници да у Србији има шест недељника, што је много за овакво тржиште. У једном тренутку смо одлучили да померимо магазин у ону нишу за коју мислимо да је профитабилнија. То значи да на луксузнијем папиру, већем броју страна, у тзв. премијум издању излазимо једном месечно, дакле да људима једном на 116 страна понудимо једнак, ако не и бољи садржај, и да уз рекламе (које су у том случају скупље и ексклузивније) надоместимо оно што је недостатак у функционисању свих недељника. Осим тога, намера компаније је и била да се у потпуности окрене месечницима. Од недељника смо имали још само Сторy, који је продат“, објашњава Бојовић.
Он каже да би волео када би Неwсwеек могао да опстане, али су „могућности сужене када живите у Србији или сличним земљама, у којима власт узурпира судство, полицију, тужилаштво и финансијске могућности“.
Newsweek и курирове „промене курса“
С обзиром на то да је Бојовић био и новинар Newsweek-а, на питање о томе да ли су и како на Newsweek утицале периодичне „промене курса“ Курира када је реч о односу према властима (а о чему сведочи и писмо Александра Родића „Србијо извини“), он наводи да „Курир, наравно, мора да проналази свој пут ка тржишту, читаоцима, финансијама, што је легитимно, јер он живи од реклама“.
„Сигурно је да су Лађевић и Миловановић, који сада воде Српски телеграф, Курир доживљавали на један начин. Док су били ту, свако мало су га приводили СНС-у. Зато су и отишли из Курира, направили прорежимски медиј, а овде су дошли неки други људи који су рекли да морамо да направимо нешто озбиљније и са већим балансом. Ако погледате насловне стране, видећете да су оне сада озбиљније него икада пре“, каже Бојовић.
Он објашњава и да су се од самог почетка постојања магазина трудили да раздвоје Курир и Неwсwеек, „јер смо знали да ће људи та два увек повезивати“.
„Никада нико из Курира није утицао на нас, нити је могао да утиче. Ова два издања су само спадала у оно што ми зовемо ‘њуз групом’, коју чине политички магазин и политички дневник, али су уређивачке политике супротне. Има људи који су писали и за Курир и за Неwсwеек, али то је све“, каже он.
Главни и одговорни уредник Newsweekа Милорад Ивановић није желео да говори за Цензоловку о евентуалним притисцима на уређивачку политику и изазовима са којима се редакција суочавала, као ни о тренутним међународним истраживачким пројектима са којих ће новинари Newsweek Србија бити повучени, већ нас је упутио на Бојовића.
Коментари (0)
Остави коментарНема коментара.