Насловна  |  Актуелно  |  Вести  |  Јавне набавке за опремање нове зграде РТВ не хају за ванредно стање и пандемију
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Вести

10. 04. 2020.

Аутор: Денис Колунџија Извор: VOICE

„Ситни недостаци“ на новој згради

Јавне набавке за опремање нове зграде РТВ не хају за ванредно стање и пандемију

Радио-телевизију Војводине ни ванредно стање ни пандемија корона вируса не може да удаљи од амбиције да у догледном року заврши опремање нове зграду на Мишелуку, макар у обиму који би омогућио да се у њу, још ове године, усели читав покрајински јавни сервис.

Само током марта РТВ је расписао најмање три јавне набавке које су повезане са опремањем нове зграде, од којих је она највећа – ентеријерско опремање објекта, расписана након проглашења ванредног стања.

Штавише, у покрајинском јавном сервису не виде у тренутним околностима ни разлог да већ расписане набавке обуставе, евенутално су тек спремни да продуже рокове за достављање понуда.

„За сада се ништа не мења, остаје онако како је наведено у позиву за подношење понуда. Постоји могућност, с обзиром на тренутну ситуацију у којој се држава налази, да ће подношење понуда и отварање понуда бити продужено, али о томе ће свакако наручилац објавити обавештење о продужењу рока за подношење понуда“, наводи се у одговору РТВ, објављеном 24. марта, на питање заинтересованог понуђача за једну од текућих набавки.

На питање о томе да ли Покрајинска влада има примедбе на то што се у овом тренутку одвијају јавне набавке које је расписао РТВ, а које се већим делом финансирају новцем из покрајинског буџета, из кабинета председника владе упутили су нас да одговоре потражимо у самом покрајинском јавном сервису.

Одатле на раније постављена питања, ни после више недеља, VOICE-у нису стигли одговори.

Од 1. марта РТВ је расписао јавне набавке за рачунаре и сродну опрему, елементе радијске технологије, те за прву фазу ентеријерског опремања.

На дан када је у Србији утврђен први случај ковида-19, 6. марта, РТВ је донео одлуку о додели уговора фирми Р инжењеринг из Београда за набавку апсорбера, неизоставне компоненте у опремању радијских и ТВ студија. Процењена вредности јавне набавке била је 25 милиона динара (без ПДВ), а тек за око 400о динара мањи износ нашао се у понуди Р инжењеринга, иначе јединог учесника у поступку.

Радујте се, стижу рачунари!

Осим елемената радијске технологије, све остале јавне набавке финансирају се из транше од 150 милиона динара, које су одлуком Покрајинске владе од 15. јануара за те потребе обезбеђене из текуће буџетске резерве.

Иако је Покрајина, заједно са Републиком, у потпуности, са око 3,2 милијарди динара, исфинансирала изградњу новог објекта на Мишелуку, новац за опремање нове зграде није изворно био обезбеђен ни у републичком, ни у буџету АП Војводине за 2020. Како је то почетком децембра истакао председник Покрајинске владе Игор Мировић, за потребе куповине намештаја (ентеријерског опремања) РТВ је сачинио рачуницу која је била „надувана и превисока“, што их је дисквалификовало из учешћа у деоби буџетског колача.

Покрајински буђелар напослетку је ипак отворен за потребе РТВ-а али тек након што је та медијска кућа, поврђено је раније за VOICE, пристала на значајно кориговање рачунице.

У одлуци Покрајинске владе из средине јануара о употреби текуће буџетске резерве наводи се да ће 150 милиона динара из текуће буџетске резерве бити усмерено РТВ-у „за ентеријерско опремање пословног објекта и завршетак акустичних елемената (набавка и уградња псорбера)“.

Међутим, у уговору који су РТВ и Покрајински секретаријат за културу, јавно информисање и односе с верским заједнице склопили 30. јануара, истиче се још једна става на које треба потрошити додељених 150 милиона.

У том уговору, до којег је дошао VOICE, већ у првом члану наводи се да је предмет уговора пренос средстава РТВ-а „за ентеријерско опремање пословног објекта, завршетак акустичних елемената (набавка и уградња апсорбера) и набавку ИТ опреме (рачунара) у оквиру опремања канцеларијског простора РТВ-а.

Како је дошло до амендирања одлуке Покрајинске владе, VOICE није успео да добије званично објашњење.

Можда се, како неки сматрају, набавка рачунара заиста може подвести под опремање, но оно због чега помињање ИТ/рачунарске опреме у уговору привлачи пажњу јесте чињеница да је РТВ лане био упозорен да се куповина такве опреме има обухватити јавном набавком за техничко-технолошко опремање нове зграде РТВ. Покрајински јавни сервис је поступак те јавне набавке покренуо прошлог лета и, испоставило се, изигнорисао је упозорење из Бановине.

Извор из РТВ-а потврдио је раније за VOICE да је такав захтев заиста стигао у РТВ, и да је он подразумевао да се за износ који је Покрајина издвојила (око 57о милиона динара) купи не само део нове технике, већ и известан број рачунара.

Овај извор нам је навео и да је износ од Покрајине и овако био толико „кнап“ за опремање најосновнијих услова за емитовање радијског и ТВ програма из нове зграде, да је из јавне набавке за техничко-технолошко опремање морала бити избачена куповина столица и других комада намештаја које би користили запослени који опслужују технику у тој медијској кући.

На то што је његов захтев РТВ изигнорисао почетком децембра јавно се пожалио председник Покрајинске владе.

„Ми смо писаним путем управи РТВ-а такође рекли да у овој суми од 536 милиона динара (за техничко-технолошко опремање – прим.а.) треба да се набави и један оптималан систем који ће моћи бити инсталиран да буде стављен у функцију емитовања програма. То подразумева и ТВ технику али и одређену информатичку технику која је јако битна за одржавање система. Међутим, они су (РТВ – прим.а) набавили само ТВ технику, и поред мог писаног упозорења да набаве и информатичку технику која би била у функцији целине“, казао је тада Игор Мировић у разговору с новинарима, међу којима је био и новинар VOICE-а.

Из кабинета председника Покрајинске владе VOICE-у нису одговорили да ли је тај Мировићев, рецимо и то – прилично бесни, иступ утицао на то да куповина ИТ опреме на крају буде део набавке за опремање нове зграде РТВ-а. На исто питање ни из РТВ-а нису желели да одговоре.

Том јавном набавком, вредном 14,2 милиона динара, предвиђена је набавка, поред осталог, и 122 десктоп рачунара с мониторима, као и 14 лаптоп рачунара. Отварање понуда заказано је за 1. април, али резултати још увек нису објављени. С обзиром на десетоструко већи број запослених у РТВ-у, остаје да се види коме ће ти рачунари бити намењени.

Фотеље од 50 хиљада динара „грешком“ у понуди?

Набавка намештаја – готовог и оног који се прави по мери – те „лампи и других светлећих тела“ била је прошле године „јабука раздора“ између РТВ-а и Покрајинске владе, званично због превисоке рачунице коју је покрајински сервис испоручио Покрајинској влади.

Тендер за, како је наведено „прву фазу ентеријерског опремања“ (исти термин у РТВ-у иначе користе и код набавке техничке опреме, надајући се да ће им свих око 12 милиона евра сукцесивно стизати из буџета за куповину нове опреме), расписан је 16. марта, првог дана ванредног стања, а процењена вредност набавке је 90 милиона динара.

То је драстично мање и од првобитне калкулације РТВ-а по којој им је за куповину намештаја било потребно 341 милион динара, па и од, под притиском коригованог, износа од 271 милион, од чега је 31 милион био намењен за набавку апсорбера.

Након што је почетком децембра председник Покрајинске владе јавно испрозивао руководство РТВ због „превисоких и надуваних“ захтева, у наредним недељама ипак је дошло до значајног умањења апетита у РТВ-у и то је, на крају, резултирало олакшањем буџетске резерве у јануару за 150 милиона динара. Ни о овој теми у РТВ-у не желе званично да говоре.

Из кабинета генералног директора РТВ-а Миодрага Копривице никад нису стигли одговори ни на друга питања VOICE, попут оног колико одобрених 150 милиона (заправо за сам намештај и мање од тога) задовољава потребе РТВ-а, као и да ли је тачно да су, како је VOICE раније незванично сазнао, првобитне пројекције вредности ентеријерског опремања биле толико високе поред осталог и јер су предвиђале набавку фотеља у вредност од 50 хиљада динара по комаду?

Поједини запослени у РТВ-у пренели су нам незванична објашњење руководства те куће по којем се помињање фотеља од 50 хиљада динара „грешком“ нашло у пројекцији вредности набавке намештаја, тачније – у трошковник је само преписана цена, и то још у еврима, из каталога једног произвођача намењеног тржишту ЕУ.

Уз подсећање да су за набавку намештаја још у јануару обезбеђена средства и да даље процедуре спроводи РТВ, у Покрајинској влади су за VOICE рекли да се надају да ће усељење у нову зграду уследити „чим прође криза с корона вирусом, односно у току ове године“.

„Ситни недостаци“ на новој згради

У писаном одговору из кабинета председника Покрајнске владе наведено је, иако VOICE то питање није ни поставио, и да је нова зграда РТВ-а „завршена у уговореном року и у грађевинском смислу, а у току је отклањање ситних недостатака“, те да „(техничка) опрема сукцесивно стиже, а њен највећи део већ се налази у новом објекту, где се у кратком временском периоду очекује и монтажа“.

Колико су ситни ти „недостаци“, није прецизирано, али је чињеница да управо одређени накнадни радови у новој згради онемогућавају комплетну инсталацију опреме за радијска и ТВ студија, вредне 475 милиона динара (без ПДВ).

Наиме, фирми Естуар, која је добила посао на тој јавној набавци, 4. марта је по други пут продужен рок за испоруку и инсталацију техничке опреме. 

У одлуци о измени уговора о набавци јавних добара, који је објављен на порталу РТВ, фирма Естуар је 22. фебруара поднела захтев за продужењем рока за испоруку и инсталацију опреме „због непостојања услова на локацији која се још гради“. РТВ се сагласио да се рок продужи за 30 дана, рачунајући од дана када кумулативно буду испуњени сви услови за инсталацију опреме у новој згради РТВ-а. Који је нови рок, није наведено.

Са фирмом Естуар уговор о набавци техничке опреме закључен је 4. октобра, с роком од 60 дана за испоруку и инсталацију. Рок је, међутим, продужен за нових 60 дана, почев од 24. децембра 2019, јер су током обиласка нове зграде уочени недостаци услова за инсталацију опреме, односно у згради је и даље била присутна велика количина прашине.

Продужење рокова за инсталацију нове техничке опреме баца светло на разлика између појма завршетак изградње објекта у грађевинском смислу, за шта је VOICE добио званичну потврду у новембру прошле године од директора Управе за капитална улагања, и условности објекта за пријем опреме високосензитивне на прашину и друге нуспродукте грађевинарских активности.

С обзиром на тајминг расписивања јавне набавке за испоруку и инсталацију опреме, био је то сам крај јула, и предвиђене рокове за завршетак посла одабраног добављача, поставило се питање синхронизације активности на изградњи и опремању нове зграде. Извор из РТВ-а, веома добро упућен у процедуре јавних набавки на покрајинском јавном сервису, рекао је раније за VOICE да су у време расписивања те јавне набавке од извођача комплетних радова на изградњи, фирме СМБ градња, имали уверавања да ће зграда на време бити очишћена од прашине и спремна за пријем опреме.

Како до тога ипак није дошло, уместо за два, набавка и инсталирање нове техничка опрема није завршена ни након пет месеци, иако је, према сазнањима VOICE, комплетна опрема већ стигла у Нови Сад.

Тражени рок од 60 дана, истакао је тај извор VOICE-а, у старту је звучао „нереално кратко“ и отуда није искључено да су се због тога од учешћа на овако примамљивом тендер самоелиминисали неки еминентнији произвођачи и дистрибутери ТВ технике. Епилог је да се на тендеру пријавила фактички само једна, мање позната домаћа фирма на челу групе, опет, познатих подизвођача.

Коментари (0)

Остави коментар

Нема коментара.

Остави коментар

Молимо Вас да прочитате следећа правила пре коментарисања:

Коментари који садрже увреде, непристојан говор, претње, расистичке или шовинистичке поруке неће бити објављени.

Није дозвољено лажно представљање, остављање лажних података у пољима за слање коментара. Молимо Вас да се у писању коментара придржавате правописних правила. Коментаре писане искључиво великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора или скраћивања коментара који ће бити објављени. Мишљења садржана у коментарима не представљају ставове УНС-а.

Коментаре које се односе на уређивачку политику можете послати на адресу unsinfo@uns.org.rs

Саопштења Акције Конкурси